Jump to content

Gjestehavner på Sunnmøre. Oversiktstråden.

Eureka

Recommended Posts

Har planer om å starte utforskingen av gjestehavner på Sunnmøre fra neste uke av. Tenkte å "feriere" litt lokalt på sjøen før jeg tar en uke i Tafjordfjella. Derfor denne tråden hvor jeg oppfordrer dere til å ramse opp gjestehavner på Sunnmøre dere har erfaringer med. Om dere også kjenner til perler som ikke holder gjestehvanstandard, men en brygge som er solid nok for båter rundt 30 fot, kan det også tas med. Tips om steder uten brygge men gode muligheter for å fortøye i land og i ly av sjø og vind er høyaktuelt.

Skriv gjerne noen ord om havna og inntrykk.

Starter med to havner..

Alnes gjestehavn:

30 meter solid brygge med vann og strøm. Litt lite utsikt mot havet på grunn av høy molo, men fra molo er det finfin utsikt til havet. Rolig sjø i havna men kanskje litt utsatt for vind. Fint nærområde for kjapp fjelltur eller tur på Alnes fyr. Hadde en overnatting der for en uke siden og var eneste båt på brygga.

Sandshavn gjestehavn, Sandsøya:

Vann og strøm, sanitærfasiliteter på land. Stor og fin brygge og fint nærområde. Ypperlig for overnatting på vei sør før man krysser Stadthavet.

Noen som har noe å si om Lille Kalvøya i Ellingsøyfjorden?

Hva ute og rekogniserte litt blandt Langevågs-holmene, Sula kommune, før fredagens tenning av Slinnignsbålet. Tenkte jeg skulle finne noen fine plasser å ligge tidlig på kvelden,for en matbit, før jeg rusler ut i Borgundfjorden og legger meg i mylderet av båter foran Slinningsodden, og verdens høyeste St. Hans bål!

Langevågsholmene består av et 30-talls holmer og skjer, en stor naturlig lagune sørvestlig side av øya som Seilerhytta ligger på. Hold vestlig side av innløpet, 4-6 meter dypt. Men ta det rolig. 10 meter dypt inne i lagunene.

Nord for Brattholmen og vest av Rognholmen ligger en holme uten navn ( ifølge gulesider sitt sjøkart). Se link

http://kart.gulesider.no/m/p6mXS

På sørlig side av denne holmen er den en 10 meter lang tre/betogkai som er drøyt to meter høy. På vestlig side av kaia er det en steintrapp ned til sjøen. Kaia har flere, tilsynelatende, solide fester for fortøyning. Vil anslå at dybden inntil brygga er 5-6 meter og 15 meter fra brygga er det 10-15 meter dypt. Forsøkte og få feste med anker, og det gikk greit..flaks? :)

Holmen er en av flere som sammen danner en fin, stille lunge, for vind og bølger. På kaikanten er det noen gamle bildekk, så her er det bare å fendre opp eller ligge for anker med tau i land.

Ruslet i sakte fart med trusteren i beredskap rundt omkring blandt Langevågsholmene og det er god klaring de fleste steder.. :) tror jeg .. Kjekt med dybdemålet som er presis.. men vær på vakt!! Spesielt mange fine plasser mellom alle holmene

Forøvrig er gule sider sitt sjøkart glimrende til å lage stedsbeskrivelser med link for å legge ut på denne sida.

• 7 år senere...

Kom over dette i min jakt på gjestehavner på Sunnmøre. 

Navnet (på folkemunne i hvert fall) på den holmen du sikter til er "Dynamittholmen". Etter det jeg har fått opplyst var det her Devold lagret dynamitt. 

Du har sikkert fått svar på dette siden sist, men tenkte å skrive det inn i tilfelle....

Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen

Hadde vært kjekt å oppdatert litt denne tråden med flere gjestehavner, og uthavner.

Mitt bidrag er Flåvær, en øy rett sørvest for Fosnavåg. Det er en del år siden jeg har vært der, så er litt usikker på hvor lovlig det er å bruke kaianlegget der nå. Jeg husket hvertfall at det er en fin plass med gode muligheter for grilling og et barnevenlig område.

Redigert av bellen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...