Jump to content

Advarsel! Sjekk om du har en Volvo Penta med mulig materialsvakhet

Capitaine

Recommended Posts

Jeg har postet denne nyheten under tråden "Båt-relaterte nyheter i mediene", men jeg tenkte det kunne være greit å starte en egen tråd om denne saken da flere eiere av Volvo Penta kan være i faresonen for å oppleve et mulig havari grunnet en potensiell materialsvakhet ved motoren.

Nesten ny motor eksploderte

På vei hjem fra Skagen gikk Kim Heglunds motor i biter uten forvarsel. Nå er han skuffet over oppfølgingen fra Volvo Penta.

Sitater(uthveinger av meg):

– Med en motor som er fire år gammel hadde jeg trodd at jeg ville få hjelp til en ny motor, enten på garantien, eller på forsikringen, men ingen vil ta i saken, og det er som å sloss mot vindmøller, forteller Nesøya-mannen til Seilas.

– Folk fra Volvo Penta her i Norge vil ikke komme å se på den i gang, selv om det sannsynligvis er en produksjonsfeil. Det er svært overraskende, sier Heglund som selv jobber i metallindustrien og vet hvor viktig det er med kvalitetskontroll.

Seilas tok med vår motorekspert, Christian Zaborowski, for å høre hans mening om motoren.

– Motorblokka har sprukket på begge sider. Den ene siden er det et stort hull inn til veiva. Ingen ting tyder på at motoren har vært for varm. Da ville man sett det på malingen. Om det hadde kommet bensin inn i dieselen kunne dette også ha oppstått, men drivstoffet i filteret tyder ikke på det. Sannsynligvis har råden eller veiva brukket og knust motorblokkens sidevegger. Det kan skje om en av sylinderne skjærer seg, men da ville turtallet falt før motoren stoppet.

Han har mest tro på at det har vært en materialsvakhet i motorens råde. Han ville ikke vært forundret om at denne svakheten kan være på andre motorer også, og mener det vil være en oppgave for Volvo Penta og sjekke, slik at andre ikke får tilsvarende problemer.

Kim Heglunds båt er fra 1985, og originalt satt det en Volvo Penta 2003 motor om bord. Etter 20 år hadde den gjort jobben. Det skjedde utenfor Marstrand i sommerferien.

– Vi kontaktet Rimgens Varv, og de kunne montere ny motor for oss i løpet av en uke.

Etter motorstoppen i mai ble båten slept hjem til Asker hvor den ble satt på land på Holmen.

Volvo Penta forhandler Holmen Motor AS kontaktet da Volvo Penta Norge for meg og anbefalte Volvo Penta Norge å ta en tur å se på motoren da dette måtte sies å være et spesielt tilfelle. Deres svar var at dette var noe for Volvo Penta Sverige og ikke noe for dem. De tok seg ikke bryet å se på motoren en gang. Motoren var kjøpt i Sverige og ikke Norge.

Etter nærmere granskning, viser det seg at lovgivningen er forskjellig i Norge og Sverige på dette punkt. I Sverige har man kun 3 års garanti, mens i Norge er det 5 år.

Ringens Varv i Marstrand tok det opp med Volvo Penta Sverige, men fikk det motsatte svar, dette var noen for Volvo Penta Norge.

Her er det noen som blander sammen begrepene garanti og reklamsjon. Volvo Penta har ikke 5 års garanti på sine motorer i Norge. Men man kan reklamere for feil eller mangler i inntil 5 år med utgangspunkt i forbrukerkjøpsloven om produktet er kjøpt av forhandler i Norge. Her var motoren kjøpt i Sverige.

Jeg skulle gjerne lagt til i trådtittelen hvilken motor fra Volvo Penta dette dreier seg om, men det sier nyhetsartikkelen ingenting om.

Redigert av Capitaine (see edit history)

Man kan gjøre det enklere enn det ved at man i første omgang kan ta kontakt med Båtliv og finne ut nøyaktig hvilken motor det er snakk om. Deretter kan man prøve å få Båtliv eller andre medier til å legge press på Volvo Penta for å høre om det er en kjent materialsvakhet med den aktuelle motoren og om så er, få de til å innrømme den. Man kan også prøve å få andre eiere av disse motorene til å ta kontakt med båtblader for å høre om det er snakk om flere tilfeller av havarier.

For de som husker da saken om injektor- og havariproblematikken rundt D4 og D6 fra Volvo Penta ble rullet opp, måtte det betydelig press til for å få Volvo Penta til å innrømme noe. Først løy Volvo Penta og hevdet det slett ikke var problemer med D4/D6. Men til slutt har deler av sannheten kommet frem, men dog ikke alt.

Leser med interesse om motoren som eksploderte. Antakelig pga materialfeil, kanskje i råden?

Vi hadde en lignende historie i 2006 med vår båt. Legger ved link om dette motorbytte se link

Men jeg må bare si at Volvo Penta, og speielt Ragnar Ringstad AS i Fredrikstad var enestående. De tok seg av hele saken, og ny motor kom på plass.

Helt utrolig service fikk vi midt på sommeren.

Jeg har vanskelig for å forstå årsaken til at denne eieren ikke får gehør. Kan det være så verksted-avhengig?

Nå tok vel jeg antakelig saken nokså rolig, skjønte at de hadde det travelt. Derfor monterte jeg ut hele motoren selv og dro ned til det travle verkstedet. Da ble det veldig enkelt. Etterpå kompenserte de selv for den jobben jeg selv utført. Mente bare at det er på plass å gi litt positiv tilbakemelding også .-)

Er ikke ett enkelttilfelle av motorhavari et litt tynt grunnlag å proklamere systematisk materialsvakhet i rådene?

Det kan så være, men det er bedre å varsle om dette enn å ikke gjøre det. Sikkerhetstenking er alltid lurt. Et motorhavari til sjøs kan få fatale følger om det skjer på feil sted og til feil tid. Se dessuten linken til Amalie 36.

Fint med tips om potensielle farer, men må si meg enig i at enkelttilfeller ikke bør blåses for mye opp. Det finnes vel neppe produkter på markede som ikke har hatt en skavanke av ett eller annet slag. Nå skal jeg heller ikke banne på hvilket motormerke og modell som kan ansees som den mest driftsikkre, men at de også har hatt en med havari betviler jeg ikke, med mindre den aktuelle modellen bare ble produsert i ett fåtall eksemplarer da, noe ikke volvos motorer gjør.

Fint med tips om potensielle farer, men må si meg enig i at enkelttilfeller ikke bør blåses for mye opp.

Det er likevel i forbrukers interesse ut fra et sikkerhetsmessig og økonomisk perspektiv at det blir funnet ut om det har vært flere slike enkelttilfeller. Derfor må vel disse enkelttilfellene nødvendigvis "blåses litt opp" for at informasjonen skal nå ut til flest mulig. Ved å spre denne informasjonen, kan kanskje flere "enkelttilfeller" dukke opp.

Greit å vite, men er ikke enig i at dette indikerer noen materialfeil.

At et stempel kommer ut gjennom siden på en motor, er ikke så veldig spesielt.

Har vært ute for det selv på en Volvo TAMD100 maskin, men kjenner til mange tilfeller,

både med Caterpillar, GM og Volvo.

Uten at jeg er ekspert, så virker det jo som diesel i sumpen, her.

Redigert av M/S Malene (see edit history)

JEg er faktisk enig i at dette ikke indikerer materialsvakhet. Men i mitt tilfelle ble det bare konstatert at det måtte være noe galt med den ene råden.

Den ene var rett og slett borte, kun spon igjen. De andre var ikke skadd på noen måte.

Materialfeil i lageret?

Kunne jo ha vært manglende smøreing, men dette lageret var det som var nede i oljesumpa.

Konklusjonen til Volvo kjenner jeg ikke, men det ble aldri noe spørsmål.

Ville tro VP burde vært veldig interessert i å få inn motoren "for obduksjon" dersom det er en motorserie som fortsatt er i produksjon.   

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Var 4 år gammel ser det ut til. Ganske dårlig beskrevet i repportasjen, men det ser slik ut.

Men eg ville synest det var fint av VP om de kikka over, og det hadde de sikkert gjort dersom de var nyskjerrig på tilfellet her, så uteblivende respons tyder på at de kjenner problemet. Og det at motor ikkje er levert gjennom Norsk VP gjer at de slipper unna økonomisk byrde vil eg tru.

Meiner eg hørte ang ein sak med ein bil fra import, at noko EU greier gjorde at reklamasjon gikk over landegrensene. Men sikkert i 3 år da.

Trist. Men sjansen er alltid tilstede. Dette vurderer alltid folk innerst inne når de vil spare penger på sideimport eller brukt feks. Så å rope høyt etterpå virker skikkelig barnslig spør du meg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ville tro VP burde vært veldig interessert i å få inn motoren "for obduksjon" dersom...fortsatt ... i produksjon.   

Tja, eller kanskje ikke. Om det skulle vise seg at denne motortypen kan ha en materialsvakhet eller annen feil eller mangel som kan føre til havarier, vil jeg nok tro Volvo Penta ønsker minst mulig oppstyr rundt saken for å unngå økonomiske forpliktelser med bakgrunn i forbrukerkjøpsloven i Norge.

...hadde de motorskadeforsikring på den, isåfall hvorfor trådde ikke denne inn?

Det fremgår ganske klart av nyhetsartikkelen at den uheldige eier ikke hadde dekning for motorskade hos sitt forsikringsselskap:

Kim Heglund har hatt maks uflaks. Han har ikke signert på «utvidet maskindekning» på båtforsikringen. Han har derfor ikke noe å hente hos sitt forsikringsselskap.

– Jeg trodde utvidet motorforsikring hadde noe med kasko å gjøre. Jeg er overrasket over at forsikringsselskapet ikke hadde gjort meg oppmerksom på at de krysser «nei» i skjemaet om man ikke tar dette opp selv med selskapet. Slik jeg har forstått det seiler de fleste rundt med en motor som ikke er forsikret mot uhell.

og hvordan skal man sjekke materialsvakhet i veiva eller rådelagrene? plukke fra hverandre motoren, ta ut de aktuelle delene og sende dem til rønken eller metalurgisk kontroll?

Det er bare så deilig for noen at det er feil med Volvo motorer.

Det er stas, da kan man skrike høyt og klage og si at Volvo er bare dritt.

Alle vet at Volvo bare er noe dritt, det er derfor de selger tusenvis i året til hele verden.

Og alle vet at svensker er teite.:flag_sw:

MH.

Begynner å bli lei et. :headbang:

Seilas tok med vår motorekspert, Christian Zaborowski, for å høre hans mening om motoren.

– Motorblokka har sprukket på begge sider. Den ene siden er det et stort hull inn til veiva. Ingen ting tyder på at motoren har vært for varm. Da ville man sett det på malingen. Om det hadde kommet bensin inn i dieselen kunne dette også ha oppstått, men drivstoffet i filteret tyder ikke på det. Sannsynligvis har råden eller veiva brukket og knust motorblokkens sidevegger. Det kan skje om en av sylinderne skjærer seg, men da ville turtallet falt før motoren stoppet.

Han har mest tro på at det har vært en materialsvakhet i motorens råde. Han ville ikke vært forundret om at denne svakheten kan være på andre motorer også, og mener det vil være en oppgave for Volvo Penta og sjekke, slik at andre ikke får tilsvarende problemer.

Jeg må vel inrømme at når Christian Zaborowski kommer med en koklusjon på hva som mest sansynlig kan ha skjedd, da lytter jeg. Han er vel en av båtnorges mest kjente mekanikere(og racerbåtfører).

Det at han legger til at "Han ville ikke vært forundret om at denne svakheten kan være på andre motorer også" det er jo noe han slenger ut i farten fordi han vet at Volvo ikke får ett og ett lager, men en serie med lagre laget på samme fabrikk, på samme maskin og med samme instillinger. Dette borger for at det antagelig ikke bare er ett lager med feil på der ute.

Det går lenge mellom enkelttilfellene med uhell etter at vi startet serieproduksjon på samlebånd.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...