knut1955 Startet 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2010 Hei På søndag skulle jeg ha årets første båttur. Har tidligere kun kjørt fra vinteropplag til sommerhavn (da gikk det bra). På søndag kom jeg kun 500 m og i det jeg økte farten i åpent farvann falt giret ut. Fikk god bistand av Redningsselskapet med slep til verkstedet som har hatt service på motor og drev og vinterlagret drevet inne. I dag fikk jeg båten igjen, det var låsemutteren som vist som nr 1 på bildet under som hadde løsnet. Hvordan kan dette skje? Er ikke dette noe som sjekkes på service? Fint om dere erfarne motorfolk kan komme med (beroligende?) ord Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 (redigert) Det er enkelt og greit noe som ikke skal skje. Vet du om drivakseling har blitt byttet på dette drevet? Det er en del verksted som bytter hele drivakslingen om knutene er slitt, de sparer litt tid i arbeid og en komplett aksling koster ikke så mye mer enn to kryss. Dersom denne er byttet så kan en mistenke at monteringen ikke er korrekt utført. Antar at denne mutteren skal låses med låseolje (locktite eller tilsvarende). Hvor gammelt er drevet? Redigert 16.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
knut1955 Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Hei Takk for svar. Båten er fra 2002 med mercruiser D3,6L og bravo 2. Kjøpte båten for 2 år siden, og fikk med en del service-historikk, men ikke alt. Jeg klarer ikke å se at verken knuter eller akselen har vært skiftet. Jeg antar at dette er orginalt. Skal ikke årlig service smøre denne akslingen slik som vist på figuren? mvh Knut Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 (redigert) Om jeg har forstått deg rett så løsnet låsemutter som holder drivaksling til tannhjul i toppen av drevet. Dette går alt i oljebad og det er ikke noe service intervall på å ta av denne å smøre opp meg bekjent. I andre enden derimot inn mot dempeplata på svinghjul skal splienen smøres når drev har vært av for å sjekke oppretting. Redigert 16.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
knut1955 Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Takk for svar SF. Jeg synes det er urovekkende at slikt skjer 0,5 t gange etter verkstedsservice på hele pakka... Knut Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 (redigert) Hmm........ja det hørtes rart ut. Det er mye mulig at de har hatt av akslingen og jeg er enig i at det lukter feilmontering. Dette skal trekkes til med moment og jeg mener at den skal låses med låseolje. Dette kan sjekkes i service manualen og den finner du her: http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11covr5x.pdf Er service utført på merkeverksted? Ble det mye skade av dette? Redigert 16.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
knut1955 Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Takk for svar igjen. Det ble ingen annen skade enn ødelagt "årets førstetur" og bryderi etterpå. Nå er båten i hjemmehavn, alt fungerte flott på turen fra verksted til hjemmehavn. Jeg håper å få full tillit til motor og drev igjen, ekkel følelse når du ikke føler du kan stole på utstyret. Mvh Knut Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 (redigert) Kjenner til følelsen, hadde havari på Bravo 3x på forrige båt. 2,5 år gammel motor og 150 timer på telleren. Du forventer at så nye motorpakker skal fungere, jeg hadde mye klatt med drevet Mistet litt troen på hele Bravo dreva. Redigert 16.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.