tom-ass Startet 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2010 Jeg har problemer med ladinga på båten. Dynamoen heter Valeo og er på 60Amp. Jeg har et "avansert" overvåkningsutstyr som jeg ikke kan så mye om, men har en skjerm der jeg leser av strømforbruk, lading o.lign, samt en kontrollboks som er avbildet her. Før har den ladet 40-60 amp under bruk, men nå når jeg starter så lader den 20-30 amp i 10 sekunder, så hører jeg motoren brått går lettere og da lader den 2-6 amp. Jeg vet ikke om det er noen diodebru eller løse børster på denne dynamoen, eller hva som kan være årsaken til at den ikke lader slik den har gjort før. Her er displayet: Her er boksen i batterikassa, som alle lampene blinker på når dynamoen kun lader 2-6 amp. Noen som vet om det er en diodeklemme (?) eller hva som må gjøres? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Joerg Becker Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Hei. Regulatoren der en en DAR12, lillebroren til PDAR. Hvis den blinker på alle dioder da målte DAR12 for høy spenning på dynamoen. Grunn for det er da gjerne at regulatorens senseledning ha mistet kontakt til batteriet, enten - i det hele tatt - eller pga. løs ledning - eller at den er feilkoblet - en batterivelger står feil vei / en relé ikke lokker etc. Kort fortalt: Sjekk om rødfarget senseledning står i kontakt med batteriene, => senseledningen må kunne måle på batteriet som er tilkoblet dynamoets B+. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tom-ass Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Takk for tipset. Skal sjekke dette etter jobb i dag. Du kjenner muligens igjen dette, siden du monterte det i sin tid. Båten heter Amorøsa2. Skal komme med tilbakemelding i kveld. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Jepp, jeg husker godt båten og forrige eieren. Lykke til ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tom-ass Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 nå har jeg sjekket kabler og ledninger, og alt ser ut til å være der dem skal. Har også sjekket sikringer. Jeg målte spenninga på dynamoen under gange, noe som bare er 12,2V. Ergo så lader ikke dynamoen mener jeg. Noen forslag? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Med 12,2V finnes det vel antakeligvis ikke noe lading i det hele tatt. Litt rart nå siden du første skrev om 2 - 6A. DAR12 kan da ikke ha påvirkning først og fremst. Siden den jobber paralelt med originalregulatoren må dynamoen arbeide med ca. 14,0 til 14,2V uansett om DAR er tilkoblet eller ei. Utgående at batteriene er fortsatt tilkoblet dynamoet på både pluss og minus: Finnes det spenning på D+ når tenningen blir slått på? Hvis nei, da må du fikse dette først. (Ladelampe? Tenningslås? Kabel? ..) Hvis ja, da finnes det mulighet for feil på enten diodebroen (D+), originalregulatoren eller kullbørstene, eller ankern. Hvis du vill ekskludere hver mulighet for at DAR kan bidra med noe da behøver du bare å frakoble hvitfarget feldkablen som går fra PDAR til dynamoen. Det er lenge siden og jeg husker ikke helt, men vanligvis pleier jeg å bruke en rundstikkkontakt der. Da er det bare å trekke den. Jørg ps: Hvis du ikke vill vente for at jeg svarer her da kan du godt ringe meg. Telefon 47040200 Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tom-ass Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Det at jeg skrev at den ladet 2-6 amp er at det sto det på skjermen foran, men når jeg målte 12,2V, brukte jeg multimeter på dynamoen. Jeg får ikke målt noe mer nå, for nå ligger dynamoen på bordet her. Jeg satser på å levere den på mitt lokale verksted for å sjekke diodebru/børster. Det er noen kabler som er grønne her, er det noe du har satt på? Er dette isåfall noe problem for et annet verksted? Jeg kan godt sende den til deg om du vil det. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Og hva vises da 14,5V med 5,1Ampere? Er det landladeren? Grønn finnes normalt ikke. Det skal være svart, brun, gul, hvit, rød og to tynne som går til temperatursensen. (Batteritemperatur). That´s it for DAR12. Verkstedet hos deg skulle ikka ha noe problemer med tilkoblingene så sant de klarer å finne felt. Det kan de sikkert og resten er dynamoroutine siden DAR jobber parallelt. Du kan godt sende det hele til meg hvis du ønsker. Men du kan jo spørre først fordi jeg er temmelig sikkert at kollegaen skulle kunne fikse det. Ang. PMP1 skulle den måle med kanal 1 spenning på dynamo B+, kanal 2 spenning på start og kanal 4 V/A/Ah på forbruksbatteri. Også helt enkelt. Si i fra hvis du trenger noe. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tom-ass Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Takk for svar. Jeg leverer den på den lokale sjappa først jeg, så får vi se! Tusen takk for all hjelp! :-) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.