Birchwood 320 Startet 16.Juni.2010 Del på Facebook Startet 16.Juni.2010 Eg har i dag Originale props. 19x20. 3 blad. Og dei trenger en del rep. Det eg da lurer på om det blir det samme med 20 X 19 propellere. Det ligger noen til salgs som eg kan kjøpe da. Isteden for å fikse dei gamle og være uten båt i ukesvis. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
hifo Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Mener bestemt at en tomme på diameteren ugjør endel mere enn en tomme stigning.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Som en tommelfingerregel vil en tomme endring i diameter tilsvare 2 tommer i stigning. Nå er det jo mange andre ting som spiller inn ved bytte av propell som kan gi andre resultat. Har du 2 motorer? I så fall ville jeg hatt to like propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Eg har 2 motorer ja.. Spørsmålet er jo om et er noe lurt å gjer dette. et frister kan eg sei... så a har eg i teorien en 20x20 i forholdet til ei gamle da. Det skulle gi meg 250 rpm lavere noe som passer babord motor godt siden den ligger 200 rpm for høgt.. Men stb motor ligger 150 for lavt.. noe muffens her.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
mthoms Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Det skulle gi meg 250 rpm lavere noe som passer babord motor godt siden den ligger 200 rpm for høgt.. Men stb motor ligger 150 for lavt.. noe muffens her.. Hvordan passer omdrejningstallet med lyden fra motorerne? Det er absolut muligt, at omdrejningstællerne/varvraknerne/tachometers viser forkert. Normalt kan man høre det som svarer til stødtoner fra en guitar, når motorerne går med omtrent samme omdrejningstal. Det kan give en indikation af fejlvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Nei, jeg vil ikke anbefale løsningen din. Å sjekke turtallet på begge motorer med et annet instrument mener jeg er å starte i den rette enden. Biltema har et instrument som er mye nøyaktigere enn turtellerne som står i båter. Instrumentet heter universell turtallstaller og det gir en nøyaktighet på +/-1 rpm ved 1000 rpm. Ser det koster 429 kr, men så kommer batteri i tillegg. Har kontrollert turtallet på min Ford Sabb og viste ca 200 feil ved marsjfart. Justerte båtinstrumentet til å vise rett ved marsj, men da viser det feil ved tomgang. Det er jo ikke så viktig. Man kan jo og lage en tabell som viser feilvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Som relativ metode er den nu ikke så tosset. Den kan afgøre om der er forskel på de to omdrejningstællere uden at skulle indkøbe nyt udstyr, og den kan udføres uden at forlade pladsen. Om de to instrumenter viser forskelligt er et af usikkerhedselementerne her. Til absolut justering af omdrejningstællere er metoden selvfølglig uden værdi, og jeg er så enig i, at det ultimative er at justere omdrejningstællerne så de rent faktisk passer, og til det skal man bruge en pålidelig extern omdrejningstæller som omtales. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Ja.. Eg har laser måler som eg skal teste dette med da. Men det store spørsmålet er om det er rett at 1 tomme i diameter tilsvarer 2 tommer stigning..Kan eg bruker desse propellene som eg kan få kjøpt eller ikke. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
mthoms Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Det er et spørgsmål som kun vanskeligt kan besvares med et ja eller et nej. Generelt vil jeg være varsom med at øge diameteren på propellerne i forhold til de originalmonterede. Der skal være en vis afstand mellem bladet og bunden af båden for at undgå ventilation eller cavitation. Er de ny propellers af et andet design (er de cup'ed, slankere i bladene), er de samme materiale (bronze, aluminium, rustfrit). Alle disse ting har indflydelse på det resultat du får ved at skifte. Af disse grunde vil jeg ikke begynde at gætte på hvilket resultat du vil ende med. Mit udgangspunkt ville være at finde ud af hvor du er (mht omdrejninger og økonomi) med den eksisterende bestykning og så i samråd med en forhandler finde de rigtige erstatninger. At købe et sæt fordi de er billige (uden returret) havde jeg ikke gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 (redigert) Hvis du har råd til å tape pengene, så løp og kjøp... Regner med at du har minst 3 tommers klaring mellom skrog og propell i dag, så avstanden blir muligens i det minste laget .. noe som kan gjøre at det bråker mer i akterkabinen... Blr propellene for tunge, så får du bare ta det litt roligere i år (ikke stress maskinene,... så godt under 400 RPM under oppnådd max RPM)... intil du hiver på mellomkjølere og har motorkraft nok til å drive de tyngre propellene... :) Redigert 21.Juni.2010 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Nemo Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Men det store spørsmålet er om det er rett at 1 tomme i diameter tilsvarer 2 tommer stigning. Dette er bare en grov regel og den kan desverre ikke være rett. En beregning av hvilken propell som er best vil gi et mer nøyaktig svar, men også med en beregning kan man bomme på den beste løsningen. En test er jo det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Hvis du har råd til å tape pengene, så løp og kjøp... Regner med at du har minst 3 tommers klaring mellom skrog og propell i dag, så avstanden blir muligens i det minste laget .. noe som kan gjøre at det bråker mer i akterkabinen... Blr propellene for tunge, så får du bare ta det litt roligere i år (ikke stress maskinene,... så godt under 400 RPM under oppnådd max RPM)... intil du hiver på mellomkjølere og har motorkraft nok til å drive de tyngre propellene... :) Eg får for mye turtall i dag på ein maskin. vel 150 for mykje. Den andre har 100 for lite. Dysene er nok blitt litt slapp etter 3864 timer. Eg har forkjøler. Sjøvannskjølt før turboen. Så bare eg veit hvordan eg skrur opp dieselmengden og hvor mye for å øke til 180 hk så tenker eg da går fint. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.