Jump to content

ett par-tre spørsmål om batterier og strøm-forbruk.

chr18

Recommended Posts

Sitter å prøver å skjønne alt med batterier og strømforbruk. Dette gjelder egentlig hovedsakelig bo-bilen, men 12V er vell 12V uansett om det er på land eller til vanns. Tenkte oppgradere batteribanken litt. Lurte på å få rundt en 400Ah timer til rådighet. Lønner det seg kjøpe ett diger batteri, eller heller to mindre(to på 200Ah f.eks.)? grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg lest en eller annen plass at to mindre batterier ble ladet opp fortere enn ett stort. har selv laget mye av innredningen, og lurte på å bygge om litt, så jeg kan oppgradere kjøle-mulighetene, satt og vurderte ett 220V kjøleskap, med omformer, vill dette være forsvarlig med tanke på strøm-forbruk, eller vill ett 12V-kjøleskap bruke vesentlig mindre strøm?

Leste også ett sted om en som brukte 220V omformer til alt av mobil,kamera,data ledere også, mente vist på at dette brukte mindre strøm enn 12V ladere, noen meninger rundt dette? Tips og meninger vill også komme til nytte når jeg igjen starter med båt prosjektet. Og hvor stor del av kapasiteten i et agm batteri kan man ta ut? om batteriet er på 240Ah, hvor mange A har man da til rådighet? regner ikke med noe eksakt svar, men ca, for her varierer vell tallene noe fra produsent til produsent?

prøvde å søke, e

men fant aldri det helt rette følte jeg

Flere små batterier er ofte det greieste. Et batteri på 400Ah (hvis du finner et slikt da) veier vel oppimot 100 kilo, og er bortimot umulig å håndtere uten å skade seg selv. Jeg ville gått for 4x 100Ah, da klarer du i det minste å løfte dem selv! Om batteriene er 100% oppladet kan du tappe dem ned til rundt 50% før de tar skade av det. Men i praksi vil de som regel bare være 80-90% ladet, så da har du kun 30-40% til rådighet. 230v kjøleskap på inverter er en dårlig ide, det tapper ned banken din før du får tenkt deg om! Kjøp deg heller et 12 v skap, med lavt strømforbruk. Da har du strøm mange dager med en 400Ah bank...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En liten ting og si om kjøleskap, er vel at 12 volt kjøleskap ment for bo bil cvogn, bruker vesentlig mere strøm enn 12 volt skap ment for båt.

da de for bobil og camping vogn er laget for 12 volt under kjøring, gass eller 220 volt når du står parkert.

kjøleskap for båt har jeg sett er oppgitt med mye lavere strøm bruk på 12 volt.

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)

Båt ting brukt til bil er genialt, har også sett at kjøleskap til båt bruker mye mindre strøm enn de til bobil/campingvogn, og mye lettere å få gode svar på abtteri spørsmål her enn på mange bilforumer, båtfolket har mye mere greie på dette hehe. Også et annet produkt som er ment til båt, polytrol, er supert for å gjøre grå gummilister og støtfangere på biler, sorte igjen, eneste produktet som faktisk holder mer enn en bilvask før lister og fangere må behandles på nytt, så syns båt forumene er utrolig fine, pluss det at jeg har hatt båt selv da, og at dets tår ett prosjekt på lager også hehe.

Men om jeg velger 400Ah akkurat eller 500Ah vet jeg ikke ennå, bare skrev noe, kanskje velge to agm-batterier på 250Ah hver seg? disse skulle til og med kunne stå oppned fikk jeg vite ett sted, noen som vet om det stemmer? Og hvor i huleste finner man disse agm-batteriene til mest fornuftig pris? så lite som 40% ut av de, det var ikke rare greiene nei, hadde glemt hvor lite strøm amn får av ett 100Ah-batteri. trur jeg må finne en stor plass i båt-prosjektet mitt, til en stor nok batteribank, og ihvertfall i "bobil"-prosjektet, for den bobilen kommer til å stå mye stille, på ødeplasser, og trenger kjøleskapet, ikke så mye lys og sånt. kanskje vurdere kjøpe en liten hendig aggregat også, har sett noen små som ikke bråker sånn heller.

foreløbig kjøper jeg til "bobil"-prosjektet mitt, flytter det helle over til båten når den kommer på vannet.

Men som du sier, må nok ut på leting etter en bedre dynamo enn både den som sitter bilen, og den som skal sitte på motoren(som ennå ikke er i hus)i båten. til bilen vet jeg det er å få 120A dynamo, og til båten vet jeg ikke ennå, motor er som sakt ikke her ennå, men blir nok å få inn en av de største dynamoene som kan settes inn der også.

får også investere i en ordentlig lader, tenkte sette den på startbatteriet, og la skillerelet ta seg av å sende strømmen vider til forbruks-banken når startbatteriet er fullt, skulle vell ikke spille noen rolle om det er en alder aller dynamo som forsyner det med strøm?

også lurer jeg på, finnes det noe duppe-ditt som kutter strømmen når man har brukt 40-50% av batteriene?, så man slipper lade de helt ut, og dermed ødelegge de? kjedelig å måtte kjøpe nye batterier, koster heller på en sak til noen hundrelapper enn nye batterier til noen tusenlapper.

...kanskje velge to agm-batterier på 250Ah hver seg? disse skulle til og med kunne stå oppned fikk jeg vite ett sted, noen som vet om det stemmer? Og hvor i huleste finner man disse agm-batteriene til mest fornuftig pris?

At et AGM batteri kan stå oppned er samme billige reklamen og at du kan bruke markedets billigste ladeutstyr til ladinga. De blir ut av garanti den dagen du sitter oppe med defekt batteribank.

Ikke skrevet som hard reklame men jeg har tilbud på 12-år(12-stjerne) anerkjente AGM batterier disse dagene. De største er på 78kg og gir 284ah ved 20t/20grader eller 267ah ved 25grader. Prisen på den er 4050kr inkl mva.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...