Mar10n Startet 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2010 Jeg skal forlenge eksos utløpet på et aggregat ved å sveise på en rør-stump (for deretter å sette på eksosslange til skroggjennomføringen). Eksos utløpet er formet slik at det ikke er mulig å montere på slange... Vurderer rustfritt stålrør, typisk rør-stykket fra en standard støvsuger, da dette har korrekt diameter. Ønsket diameter er 32cm og røret må selvfølgelig kappes i lengden (2-3 cm langt). Tåler slikt rør varmen fra utløpet eller må jeg finne noe annet metall? Noen som eventuelt har tips om forhandler av slike rør i Oslo-området? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Nå er ikke jeg helt enig om at disse støvsuger rørene er så veldig rustfrie, disse er vel bare forkrommet på utsiden, så jeg mener ganske sikkert at disse vil ruste opp etter hvert, og spesielt veldig fort skal du kjøre i saltvann. Du skriver 32cm, men jeg regner med at du mener 32mm. Er det 32mm du mener så har både vvs forhandlere og trolig biltema / Jula slike rør. Hvis ikke så spør du bare en rørlegger om han har noen cm som du kan få/kjøpe. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Mar10n Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Selvfølgelig 32mm som er korrekt Mener jeg har sett slike støvsuger rør rustfrie gjennom men enig at det er av tvilsom kvalitet (var det nærmeste jeg klarte å finne på nett i den størrelsen). Må forsøke å finne en rørlegger... Lurer uansett på om rustfritt rør holder til slikt formål eller om jeg må bruke jern el.l.? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Hvis jeg hade vært forsikringsselskape ditt og noe hadde skjedd pga dette så hadde jeg forkorta ubetalingen din så det sto etter, bruk noen kroner på et ordentlig rør. Støvsuger rør er laga for å håndtere luft og støv og kvaliteten står da i forhold til det. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Kjøp skikkelig rør med nok gods i stedet for å bruke støvsugerrør. Det er alt for tynt for slikt. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Mar10n Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Takk, da var den avklaringen i orden Styrer unna støvsuger rør! Ville bare vurdere mulighetene pga. enkel tilgang på det... Hadde fortsatt vært fint med en avklaring på om rustfritt stålrør generelt er egnet for eksosutløp eller om jeg må ha annet gods (jern)? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Rustfritt fungerer meget bra til eksos, da det tåler høy temp. Du må uansett ha egnet tykkelse på røret(ikke bare diameter), samt at du må tenke på varmespredningen i metallet... Sitér dette innlegget Link to post
Mar10n Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Flott! Har fått mye god informasjon som hvertfall eliminerer mitt første innspill om støvsuger rør Tar en tur til en fag handler så jeg er sikker på å få riktig tykkelse etc til bruksområdet. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Tror mekonomen har rustfrie rør i forskjellige størrelser som er tiltenkt eksos... HUSK HUSK HUSK at det blir VARMT! Du får "bandasje" du kan legge på røret for å hindre varmespredning :) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Får ikke håpe du har tenkt å bygge inn et mobilt aggregat i båten! I så fall kan du like godt si opp brannforsikringen med det samme, du vil uansett ikke få en krone igjen ved brann om de finner et slikt aggregat i restene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Suntec Jnr. Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Syrefast (316) holder bedre i sjøvann. Rustfritt (304) er mer til innendørs bruk. 32mm er ganske standard og burde ikke koste deg mer enn 60-70 kroner meteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.