Svein H Startet 17.Juni.2010 Del på Facebook Startet 17.Juni.2010 Hei, Har gjort alvor av drømmen og byttet motorbåt med seilbåt. Skal ettermontere autopilot Raymarine ST6002+SPX-10 seil, Type 1 drivenhet. Lurer i den anledning på om noen har tips, bilder evt. kan fortelle meg om jeg må forsterke og gjøre støpearbeider i forbindelse med montering. Sitér dette innlegget Svein H Link to post
baatsman Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 (redigert) Bav 42 Cruiser. Bilde fra kvadrantrommet. Ellers gratulerer med en flott båt Redigert 17.Juni.2010 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Lanber Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Det er god plass der! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 (redigert) Slik som baatsman har gjort er en utmerket måte og montere Type 1 drivenhet på en Bavaria... Braketten til rorstammen og akterspeilet kjøpes av Lunde Båt, den har de normalt på lager... Resten er ren plankejøring... Monterte på samme måte på 39'en som er ganske så lik akterut.. Dog plasserte jeg rorgiveren på en plate under badeplattingen... men det er smak og behag hvor denne plasseres.. Det hele er gjort på en formiddag.. Redigert 17.Juni.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Junke Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Var det ikke en artikkel i Seilmagasinet eller Seilas en gang, om hvordan dette var gjort i detalj? Tror det var en BAV 42 også Sitér dette innlegget Link to post
Frydenlund Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Skal montere autopilot av ovennevnte type på min B32, men kan ikke finne rorarmen som kan moteres til drivenheten. Har prøvd LP-Yacht siden april i år, men det er umulig å få svar der. Vet dere hvor jeg kan finne en rorarm som passer til B32ac og type-1 drivenhet. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Er LP Yacht din leverandør? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 LP-yacht er de som har levert alle brakettene til Bavaria, men de produserer stort sett kun til de modellene som er i produksjon, så når det skal ettermonteres pilot i båter som er noen år gamle er det ikke alltid like lett å få tak i braketter da bavaria har endret dimensjon på rorstammen. Jeg fikk tak i en arm for ny båt, også fikk jeg et mekanisk verksted til å dreie en foring slik at den kunne brukes. I de nye pilotene fra raymarine er rorindikatoren integrert i drevet så den trenger du ikke tenke noe på Hvis du måler tjukkelse på rorstammen er det flere tilbydere av slikt på nett, men braketten til å feste drevet med i bakkant er det kun LP-yachts som har produsert, så den må du til lundebåt, seatronic eller LP for å få tak i Alternativt kan du feste drevet på en annen måte Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 (redigert) Har prøvd LP-Yacht siden april i år, men det er umulig å få svar der. Vet dere hvor jeg kan finne en rorarm som passer til B32ac og type-1 drivenhet. Prøv hos kilden.... Lundebåt... der kjøpte jeg min rorarm... og brakett.. Redigert 22.Desember.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Akoya 1 Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Hei. Jeg monterte en lik i sommer. I Dannmark fikk jeg en rorarm. Til halve prisen. LP-Yacht fikk jeg bra hjelp, Ja så mye hjelp per telefon har jeg aldi fått av noen trur jeg. Bare gå inn på deres hjemmeside. Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
FRI Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Hei Eller du kan kjøpe en drivenhet fra Lewmar som passer rett inn på " gearhuset " på styringen. Legger ved et bilde som du ser litt av den, hadde en sånn på min forrige båt som var en Bav 42. Da slipper du å kjøpe rorarm og det beslaget som du må ha for å skru den fast i akterspeilet. Mener å huske at det ikke ble spesielt dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Frydenlund Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Hei folkens, takk for gode råd og forslag, Hadde en siste telefonsamtale med Lars Petter (LP-Yacht) i dag. Ifølge han er det ikke rorarmen som er problemet, men plasseringen av braketten som drivenheten sitter i. Han sa at dette bestemmer vinkelen på drivenheten i forhold til rorarmen. De brakettene de har er tilpasset til de nye båtene og passer dermed ikke til min 2002 model B32. Han skal sende meg en pakke med det de har sammen med en liten monteringsanvisning. Jeg vet at jeg leser dansk mye bedre enn jeg hører dansk, så dermed er det ennå håp ... Da skal julen brukes til å montere styreenheten på plass. Ha en riktig god jul alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Desember.2010 Del på Facebook Svart 24.Desember.2010 Braketten er kun en vinklet plate med 4 hull til drivenheten og 4 hull til gjennomføringen i akterenden, samt en plate med forsenkede hull på yttersiden som for min båt var hvitlakkert. Denne kan du selv lage eller tilpasse en som nesten passer, det er stort sett bare vinkelen som er forskjellen... Kjøp den LP mener ligger nærmest din i vinkel og tilpass denne selv.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frydenlund Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Enden på visa fra LP-yacht ble at Lars Petter ikke kunne levere rorarm til min båt. Rorstammen på min båt er 60mm og det er 5mm tynnere de senere modellene. Jeg undersøkte hos Lunde båt og de hadde også fått samme svar fra LP. Så var det Seatronic som foreslo at det enkleste er å finne et mekanisk verksted som kan lage rorarmen eller koble drivenheten direkte til "kvadranten". Han viste ikke selv hvordan man gjorde det men mente at det var mange som gjorde det på denne måten. Er det noen som vet hvordan drivenheten kan kobles direkte til "kvadranten" , eller er det noen som har dimensjonene på rorarmen i tilfelle jeg skal finne et mekanisk verksted som kan bygge den for meg... Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Jeg hadde samme problem med en bavaria jeg monterte pilot på i sommer! Jeg kjøpte rorarmen selv om den var 5 mm for stor også fikk jeg skjerdens mekaniske i brobekkveien til å dreie en foring slik at den passet. Det ble veldig bra! Tror jeg betalte rundt 1300 kr for jobben. Hvis du søker på nett finner du også endel leverandører rundtomkring som leverer slik arm bl.a. i england, så hvis du har diameteren er det en smal sak å bestille på nett. Tror du må søke på "pilot rudderarm" eller noe slikt.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.