Jump to content

Er det nødvendig med propellsink i tillegg til akselsink?

mateco

Recommended Posts

Er det nødvendig med både akselsink og propellsink samtidig montert, eller blir det "smør på flesk"?

Med sink montert på akselen så skulle man tro at man også beskytter propellen da denne er i full kontakt med akslingen via kon og akselmutter.

Grunnen til spørsmålet er at min far har montert begge, og at sinken må propellen har en lei tendens å løsne for deretter å skape vibrasjoner i hele drivakselen.

Noen formninger om dette?

Takker for svar!

mvh :sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Takker for svar index ! :smiley: Det bekrefter min påstand som jeg har forsøkt å prente inn i gamlingens hue! Men han er like sta som han er gammal, og han lever etter "de gamle er eldst" -prinsippet :giggle: .

Så jeg får forsøke påstanden en gang til :yesnod: med utskrift av denne tråden!

mvh

:sailing:

Bjørn

Det hele kommer an på om det er elektrisk kontakt mellom anoden og det metall den skal beskytte, OG om det metall den skal beskytte er tilstrekkelig nærmt anoden.

På Matecos egen båt holder det med bunnsinkene, for alt annet er elektrisk forbundet inne i båten, inklusive akslingene og derved motor og gir også.

På Index' båt var det før i tiden <kremt> egne anoder på roret, som står i en plastbøssing i stilken, dessuten på stilken, med elektrisk forbindelse opp til hylsen; og endelig på propellmutteren eller akslingen. Og bunnventiler var elektrisk forbundet med motoren IIRC.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

......

På Matecos egen båt holder det med bunnsinkene, for alt annet er elektrisk forbundet inne i båten, inklusive akslingene og derved motor og gir også.

....

Nesten riktig SW ! Bunnsinken er elektrisk forbundet med alle gjennomgående skrogventiler inkludert de to hylsene. Akslingene er derimot uten kontakt med bunnsinken ingen slepering). Riktignok var der montert en slangeklemme på hver av akslingene av forrige eier. Disse tror jeg har vært brukt til å elektrisk koble til bunnsinken når båten lå i lengre tid uvirksom på sjøen.

Selv tok jeg ikke sjansen på denne løsningen (kan jo i stressen glemme å løsne klemmen og koble fra ledning før oppstart) og har i stedet montert en akselsink helt oppe på akslingene, nærr hylsa, for å unngå vannstrømmene.

Som jeg nevner i starten av denne tråden så er det snakk om min fars stolte skute, En Viksund Futura 900, men rent generelt så har vel "problemstillingen" relevans til samtlige "akselbåter" skulle jeg tro.

mvh

:sailing:

Bjørn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...