mateco Startet 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2010 Er det nødvendig med både akselsink og propellsink samtidig montert, eller blir det "smør på flesk"? Med sink montert på akselen så skulle man tro at man også beskytter propellen da denne er i full kontakt med akslingen via kon og akselmutter. Grunnen til spørsmålet er at min far har montert begge, og at sinken må propellen har en lei tendens å løsne for deretter å skape vibrasjoner i hele drivakselen. Noen formninger om dette? Takker for svar! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
index Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Det holder med en av delene. Jeg har kun akselsink, og passer på å montere den med låsemutre. Da henger den på plass til den er oppbrukt. Med vanlige mutre rister den lett løs... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mateco Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Takker for svar index ! Det bekrefter min påstand som jeg har forsøkt å prente inn i gamlingens hue! Men han er like sta som han er gammal, og han lever etter "de gamle er eldst" -prinsippet . Så jeg får forsøke påstanden en gang til med utskrift av denne tråden! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Seasu Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Desverre må jeg si at personlig erfaring med akselsink er dårlig. Kan snurre på aksling, kan legge seg foran vannhylse og propell og gav meg vibrasjoner. I tilegg samlet min sjøgress på svenskekysten(lange tråer som surret seg rundt) Mitt råd er sink på heljern+ sinkanode på propellmutter hvis det går å montere. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Det hele kommer an på om det er elektrisk kontakt mellom anoden og det metall den skal beskytte, OG om det metall den skal beskytte er tilstrekkelig nærmt anoden. På Matecos egen båt holder det med bunnsinkene, for alt annet er elektrisk forbundet inne i båten, inklusive akslingene og derved motor og gir også. På Index' båt var det før i tiden <kremt> egne anoder på roret, som står i en plastbøssing i stilken, dessuten på stilken, med elektrisk forbindelse opp til hylsen; og endelig på propellmutteren eller akslingen. Og bunnventiler var elektrisk forbundet med motoren IIRC. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
mateco Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 ...... På Matecos egen båt holder det med bunnsinkene, for alt annet er elektrisk forbundet inne i båten, inklusive akslingene og derved motor og gir også. .... Nesten riktig SW ! Bunnsinken er elektrisk forbundet med alle gjennomgående skrogventiler inkludert de to hylsene. Akslingene er derimot uten kontakt med bunnsinken ingen slepering). Riktignok var der montert en slangeklemme på hver av akslingene av forrige eier. Disse tror jeg har vært brukt til å elektrisk koble til bunnsinken når båten lå i lengre tid uvirksom på sjøen. Selv tok jeg ikke sjansen på denne løsningen (kan jo i stressen glemme å løsne klemmen og koble fra ledning før oppstart) og har i stedet montert en akselsink helt oppe på akslingene, nærr hylsa, for å unngå vannstrømmene. Som jeg nevner i starten av denne tråden så er det snakk om min fars stolte skute, En Viksund Futura 900, men rent generelt så har vel "problemstillingen" relevans til samtlige "akselbåter" skulle jeg tro. mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.