ansgar Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Det fikset problemet hos meg, så nå fungerer det fint. Installerte det en gang til på en annen PC med den oppdaterte driveren og da funket det fint her også. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Her er en liten test av produktet, om det er av interresse for flere: http://www.packnews.no/article/20100702/NYHETER/100639997/1008&ExpNodes=1008 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Før i tiden (rundt årtusenskiftet) fantes det jo dual CPU PC'er mens etter 2005 er det blitt vanlig med flerkjerneprosessorer, altså dual, trippel eller quad core CPU, altså integrert i en CPU isteden for flere CPU. Men jeg trodde dere mente to separate prosessorer. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 (redigert) Jeg bestilte også denne Sandberg-dongelen etter å ha lest denne tråden. Har brukt den litt i sommer på båt-pc`en som er en utrangert IBM Lenovo T61, og dette fungerer helt glimrende! Den eneste minusen er at lyden i denne pc`en er i laveste laget, men dette løser jeg ved å koble lydutgangen på pc`en til stereoanlegget. Nå har jeg også et vanlig 17`-tv ombord som krever RiksTV-boks, men det spørs om ikke løsningen blir å hive dette ut av plasshensyn og anskaffe en ny bærbar pc med 17`-skjerm istedet. Redigert 5.August.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Ja så fikk også jeg min etterlengtede Sandberg-dings til slutt. 1 uke etter at ferien var over men men. Når det er sagt så har jeg ikke savnet TV ombord i ferien. Nok av andre ting å henge fingrene i og så får en jo snakket litt med kona og barna også da når en ikke sitter å stirrer i boksen. Har testet den hjemme hos meg selv og det ser utrolig bra ut. En må selvsagt ha signaler for at dette skal virke, men når det er på plass fungerer dette utmerket. Hjemme fungerer den medfølgende antenna uten problemer. Skal ta den med på tur i helga og se værmeldinga. Anbefales.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Hei. Nå har Teknisk ukeblad testet Sandberg Mini DVB-T Dongle'n og gitt den terningkast 5. Artikkelen i PDF format her. Hvor får en kjøpt denne dingsen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hafrsfjord Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 ..................... Advance selger den: http://www.advance.no/Item.aspx?id=4673024 Hei. .............Hvor får en kjøpt denne dingsen? Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Åy, se der ja ! En bekreftelse på at denne lille greia faktisk fungerer og overrasker andre enn meg ! Når det gjelder priser så er det vel bare å bruke nettet for hva det er verdt ! Google 133-59 (i Norge) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Netshop 390,- ink.mva ! Det er grei pris ! http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=152473 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Hei, Har herligheten muligheter for å powre en ekstern aktiv (triax) antenne? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Har herligheten muligheter for å powre en ekstern aktiv (triax) antenne? Nei. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Har herligheten muligheter for å powre en ekstern aktiv (triax) antenne? Ikke sikker på om jeg forstår hva du mener..? Har ikke Triaxen egen strømforskyning ? Det er jo bare antennesignal som kobles i dongelen... Dongelen får strøm fra USB-kontakta, men en aktiv antenne kobles vel enten på 220 eller 12-volts uttak utenom laptopen.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Vel, på min 5-elements Yagii antenne kan jeg mate inn DC spenning til forsterkeren som sitter i antennen vha. en boks på antennekabelen, eller jeg kan la Grundig dekoderboksen mate den med spenning (eller rett fra Grundig-TV'n som har innebygget dekoder). Men Sandberg dongle'n kan ikke dette. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 (redigert) kan jeg mate inn DC spenning til forsterkeren som sitter i antennen vha. en boks på antennekabelen,.. Lars H. Aaah, I C ! Nei det går jo ikke.. Redigert 30.August.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Hei igjen, Takker for kjappe svar Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 (redigert) Jeg konfronterte Sandberg med denne testen, og fikk følgende svar: "Fantastisk. Og det bliver endnu bedre! I det nye Komputer for Alle, som også udkommer på norsk og på svensk (og på finsk for den sags skyld), er der på hele 8 sider en stortest af DVB-T dongler. Sandberg er oppe imod brands som Hauppauge, Terratec, Technotrend og endda Digi-TV eksperten Elgato. Sandberg DVB-T Mini Dongle er den klare TESTVINDER. Konklusion: ”Har du brug for en enkel tuner, der både klarer radio og fjernsyn fra antenne, får du ikke noget bedre end denne lille perle.” Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen Erling Hoff Petersen Sandberg A/S" Men nå får det være nok reklame ! Redigert 30.August.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 (redigert) Flott om noen har klart å lage en dingseboms som virkelig funker. Men er det ikke bare å ha en PC m/3G kort, så har du NRK + TV2 via nettet. I tillegg kan du se programmer de dagene det regner du ikke rakk å se når det var flott vær? Koster meg 130,- i mnd. de 3 månedene jeg er på vannet. (Om man har 3G abb. via jobb eller privat fra før da) I tillegg holder jeg meg oppdattert på mail/aviser etc. Synes det fungerer mer enn bra nok på tur! Helt enig i denne vurderingen. Så lenge kortet det her er snakk om kun gir tilgang på ikke-krypterte NRK, kan man like gjerne se gratis NRK web-tv via mobilt bredbånd, gitt at man har eller skaffer seg dette vel og merke. Har man fastprisabonnement eller abonnement dekket av arbeidsgiver, vil dette heller ikke koste noe ekstra. Og ønsker man TV2 eller andre kanalaler kan man få dette via web-tv mot betaling for den tiden man bruker det. Redigert 31.August.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Helt enig i denne vurderingen. Så lenge kortet det her er snakk om kun gir tilgang på ikke-krypterte NRK, kan man like gjerne se gratis NRK web-tv via mobilt bredbånd, gitt at man har eller skaffer seg dette vel og merke. Ikke nødvendigvis en god ide. 1) Mobil bredbånd koster en del. Det er ikke alle som har en arbeidsgiver som dekker dette. 2) Selv med mobil bredbånd og fritt bruk (hele tiden eller bare helg/kveld) så er det en grense for hvor mye du kan laste ned. Denne grensen kan fort overstiges Hvis du har en grense på 5 GB per måned (typisk NetCom/Telenor fri bruk) så tilsvarer det 27 timer med NRK1 på laveste kvalitet (rett under 400 kbit/sek). Og da er bilde betydelig dårligere. For tilnærmet DVB-T kvalitet (Riks-TV) får du sett omkring 7 timer. 3) Selv om du har 3G eller Turbo-3G eller ICE, så kan hastigheten og reponstider variere mye. Fra over 2 mbit/sek til under 100 kbit/sek. Og da kan det bli vanskelig å se på tv. 4) Det finnes steder med god DVB-T dekning, men dårlig 3G dekning. Da kan du ikke se på tv. Vet ikke hvorfor alle plent skal bytte ut både DAB og DVB-T (Riks-TV) med Internet .... /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 31.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Vet ikke hvorfor alle plent skal bytte ut både DAB og DVB-T (Riks-TV) med Internet .... Det er flere måter å få med seg nyheten på, ja ! Men jeg opplever at det er mye lettere å få DVB-T-dekning enn internett på sjøen ! 3G er vel og greit, men en generasjon tilbake, spør du meg.. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Ikke nødvendigvis en god ide. 1) Mobil bredbånd koster en del. Det er ikke alle som har en arbeidsgiver som dekker dette. 2) Selv med mobil bredbånd og fritt bruk (hele tiden eller bare helg/kveld) så er det en grense for hvor mye du kan laste ned. Denne grensen kan fort overstiges Hvis du har en grense på 5 GB per måned (typisk NetCom/Telenor fri bruk) så tilsvarer det 27 timer med NRK1 på laveste kvalitet (rett under 400 kbit/sek). Og da er bilde betydelig dårligere. For tilnærmet DVB-T kvalitet (Riks-TV) får du sett omkring 7 timer. 3) Selv om du har 3G eller Turbo-3G eller ICE, så kan hastigheten og reponstider variere mye. Fra over 2 mbit/sek til under 100 kbit/sek. Og da kan det bli vanskelig å se på tv. 4) Det finnes steder med god DVB-T dekning, men dårlig 3G dekning. Da kan du ikke se på tv. Vet ikke hvorfor alle plent skal bytte ut både DAB og DVB-T (Riks-TV) med Internet .... /Øystein Nei det er ikke sikkert det er en løsning for alle. Det var også primært ment som et alternativ for dem som av ulike årsaker allerede har mobilt bredbånd fra før. Dem er det en del av, og det kan derfor være greit å teste ut dette før man evt. kjøper nye løsninger. Personlig jobber jeg i Telenor og mitt abonnement har i hvert fall ikke begrensningene du nevner. Jeg bruker mobilt bredbånd til TV rett som det er. Du har for øvrig rett i at man er avhengig av god 3G-dekning for å se web-tv av god kvalitet, men dette er i hvert fall ikke noe problem for dem som primært ferdes i Oslofjorden. Ligger man i ro fungerer mobilt bredbånd tilnærmet som bredbåndet hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Personlig jobber jeg i Telenor og mitt abonnement har i hvert fall ikke begrensningene du nevner. Jeg bruker mobilt bredbånd til TV rett som det er. Jeg jobber ikke i Telenor, men har Telenor. Bor i Rogaland og ferdes mye i Ryfylke. Her er 3G dekningen mildt sagt variabel fra alle parter. Men DVB-T fungerer stort sett over alt. I Oslofjorden kan jeg nok at tro at 3G kan være et alternativ, men det er nok også bare opp til et vist antall samtidige brukere. Får du plutselig 25 båter innenfor samme område som alle skal streame NRK (eller andre) over 3G, så går ytelsen ganske drastisk ned. Da er det ikke lenger 3 eller 6 mbps download..... : Forøvrig jobber jeg med kommunikasjon i både trådbaserte og trådløse nett, og har testet ut mange forskjellige løsninger og scenarioer. Men jeg er absolutt enig i at 3G kan være et alternativ for de som skal se nyheter og til. Men for vanlig TV titting så er jeg ikke enig... /Ø Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 (redigert) Jeg tror nå fortsatt ikke at Sandbergs dings har noe særlig mere prosesseringskraft innebygget enn konkurrentene fra terratec eller pctv/hauppauge. Dette med tester er jo interessant. Her en fersk tysk test av 20 slike og lignende produkter http://www.testberichte.de/d/read-swf/214575.html Redigert 1.September.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Worry II Svart 1.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Ganske omfattendet test det der, men det jeg ikke klarer å finne noe info om er om dette er MPEG-2, MPEG4 eller begge deler ? Kan det være slik at alle er begge deler ? Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Får ikke bilde på min Mini DVB-T Dongle. Tekst TV får jeg inn men ikke NRK. Hva kan være galt? Signalet viser også helt oppe i det grønne feltet. Bruker WindowsXP prof. Service Pack 3 med Pentium4 1,6Ghz og 1GB RAM. Skjermkortet er ATI Rage Fury Pro. Trenger jeg en nyere maskin eller oppgradering? Har prøvd på en annen maskin uten hell. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Naurstad Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Tok min Mini DVB-T Dongle med til jobben og instalerte den på min jobbPC. Her gikk det helt smertefritt, alt fungerer ok. På jobben har jeg WindowsXP prof. Service Pack3 Intel Core 2 Quad pros. 2,5Ghz 2GB RAM skjermkort NVIDIA GeForce 7300 GT. Nå blir det bare å finne ut hva det er av maskinvare som kreves for å få bilder fra TV. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.