BowFreak84 Startet 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2010 I dag var jeg og hjalp en med og få start på hans Honda 15 HK 2003 modell 4 takter. Renset forgasseren og dro i snora og den startet og gikk greit, men den jager på tomgang. Han som eier den sa at det hadde den gjordt så lenge han hadde hatt den, men skal de gjøre det? er det evt noen som vet hva årsaken er? Lurte litt på membraner i bensinpumpa osv, og sa at en full rens av bensin systemet kan nok kanskje hjelpe noe, men jeg har ingen erfaring med honda motorer, er det vanlig at denne typen jager litt kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 ingen som har kjennskap til disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Ingen her? Tyder vel å at det er lite feil på små Honda-motorer.. Hva kalles "jage"-tilstanden på engelsk? (Har servicemanual) Tror det er litt reguleringsautomatikk på disse, men kanskje mer på senere modeller. Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 aner ikke hva jage er på engelsk... :/ Tror det er lite feil med disse motorene, det virker hvertfall slik etter hva man hører på folkemunnet :) Men at ingen har vært borti noe av det samme virker litt utrolig... Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jaging på tomgang er ofte falsk luft. Gå over alle bolter på innsug og forgasserfeste. TACO Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 (redigert) Tippet at det falsk luft du mente, jeg også. "Økende og ustabil tomgang" i min sjargong. Litt pussig at det kommer uten videre på såpass ny motor. Har forgasser med mere vært demontert? Redigert 19.Juni.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Ja, jeg demonterte forgasseren og renset den før jeg satt den på igjen. har dratt til alt skikkelig og der skulle være tett. Som sagt tidligere, den har jaget i flere år, helt siden han fikk den, så det er ikke ett problem som har oppstått etter at jeg renset forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Med hvilket gasspådrag går den fra "jaging" til stabil gange? Disse motorene har normalt en skikkelig lav tomgang, rene snekkemotoren. Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Det er så vidt man er nær gassen så stabiliserer det seg. Det er bare på tomgang den jager. da går den fra så lavt at man nesten tror den skal daue til høyere turtal, og dette er så jevn jaging at man nærmest kan stille klokka etter den.. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Var alt som det skulle være i flottør-kammeret? Blåst rent? Alt beveget seg greit og ingen små partikler som svirrer rundt i kammeret? Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Alt så greit ut der ja, så ikke ut som den var åpnet tidligere heller, alt gikk fint og greit der, plukket den i deler og renset og blåste rent med trykkluft. Motoren går i ferskvann, så det er ikke no irring eller noe sånn noen vei heller. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Høres ut som om det kommer falsk luft. Det er anagelig et eget rør i flottør-kammeret for tomgangshastighet. Viktig at røret og dysen er helt rent. Periodisk jaging (taktfast) gir vel litt grunn til å mistenke flottør-kammeret ved at det trekkes inn luft i en kort periode til kammeret fylles opp, altså manglende jevn tilførsel av bensin. Hva med å justere opp tomgangen littegrann? Synes det er rart at det alltid har vært slik. Hadde ringt teknisk avdeling hos Honda-importøren selv om du er kunde og ikke forhandler. Internettsøk "rough idle", evt "idle tube" "false air" Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Det er så vidt man er nær gassen så stabiliserer det seg.Kan det da være så enkelt som at tomgangen er litt for lav? Justere tomgangen ørlite opp så ordner det seg? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
BowFreak84 Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Takk for all hjelp :) Jeg skal undersøke mer ang falsk luft på den, og prøve og justere tomgangen litt å for og se om det gjør susen. jeg justerte litt på den, men lagg ikke merke til om det hjalp noe på jagingen. Men nå har jeg hvertfall flere ting og sjekke nestegang jeg er oppe og kan se på den! Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Hvordan gikk det? Er nysgjerrig, har 15 hk Honda selv! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.