Jump to content

Honda 15 HK ca 2003 modell jager på tomgang, hjelp?

BowFreak84

Recommended Posts

I dag var jeg og hjalp en med og få start på hans Honda 15 HK 2003 modell 4 takter. Renset forgasseren og dro i snora og den startet og gikk greit, men den jager på tomgang. Han som eier den sa at det hadde den gjordt så lenge han hadde hatt den, men skal de gjøre det? er det evt noen som vet hva årsaken er? Lurte litt på membraner i bensinpumpa osv, og sa at en full rens av bensin systemet kan nok kanskje hjelpe noe, men jeg har ingen erfaring med honda motorer, er det vanlig at denne typen jager litt kanskje?

Høres ut som om det kommer falsk luft.

Det er anagelig et eget rør i flottør-kammeret for tomgangshastighet. Viktig at røret og dysen er helt rent.

Periodisk jaging (taktfast) gir vel litt grunn til å mistenke flottør-kammeret ved at det trekkes inn luft i en kort periode til kammeret fylles opp, altså manglende jevn tilførsel av bensin.

Hva med å justere opp tomgangen littegrann? Synes det er rart at det alltid har vært slik.

Hadde ringt teknisk avdeling hos Honda-importøren selv om du er kunde og ikke forhandler.

Internettsøk "rough idle", evt "idle tube" "false air"

Det er så vidt man er nær gassen så stabiliserer det seg.
Kan det da være så enkelt som at tomgangen er litt for lav? Justere tomgangen ørlite opp så ordner det seg?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Takk for all hjelp :)

Jeg skal undersøke mer ang falsk luft på den, og prøve og justere tomgangen litt å for og se om det gjør susen. jeg justerte litt på den, men lagg ikke merke til om det hjalp noe på jagingen. Men nå har jeg hvertfall flere ting og sjekke nestegang jeg er oppe og kan se på den!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...