jernkjøl Startet 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2010 Begynte i dag å prøvekjøre en eldre Primus 155, den gamle gode parafinbrenneren med "jetmotor" forvarmer og to brennere, men oppdaget lekasje i bunn av tanken. Slipte litt og fant en del bobler i messingen som kunne minne litt om tæring av noe slag. Siden resten av kokeapparatet er helt og fint og tidligere eier hadde kjøpt inn to nye brennere, syntes jeg det var for galt og skrote kokekjøkkenet. Fant frem stor loddebolt og loddet igjen etter beste evne (er ingen kløpper med loddebolten). Etter ny testing var hullene tettet (5 hull på 1,5mm), ingen synlig lekasje. Men nå er jeg veldig usikker på hvor sterk en lodding utenifra på en trykktank er. Kan jeg bruke Primusen med god samvittighet, må tanken trykktestes for å være sikker eller er en lodding rett og slett ikke godt nok? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Hei har hatt denne brenneren i flere båter, og i speideren og i militæret... Mener tanken er i kobber. Reparasjon av kobbertank bør vel skje med sølvlodding med gassbrenner og rikelig med flussmiddel. Da får du varig rep av tanken din. Sitér dette innlegget Link to post
Heltpropell Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Ville nok helst ha sølvloddet ja..du kan lese om det her f.eks http://www.jetsofbergen.no/index.php?q=node/142 Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Takker for svar. Da er sølvloddestaver med flussmiddel innkjøpt. Svinedyrt! Skal forsøke meg på ny lodding i løpet av helgen og trykkteste etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 I jobben sølvlodder jeg nå og da, du trenger kun en brenner med varme på (450 grader + mener jeg) og en sølvtråd til dette , bruker ikke fluss da det er litt i tråden . Disse koster ikke allverden og er enkelt å lodde med og blir alltid tett. til andre som skal gjøre sølv/slaglodding så gå innom en rørleggersjappe og kjøp en tråd der. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Sølvlodde kan du selvsagt gjøre. Enklere er å tinnlodde på ei messingbot. Da får du større hefteflate og det blir sterkt "som fjell". Fortinne bota først og deretter varme opp til tinnet flyter.Bruk et passende flussmiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Mener at jeg har en tank liggende, hvis du trenger en. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.