Jump to content

Lodding av hull i messingtank til Primus. Trygt?

jernkjøl

Recommended Posts

Begynte i dag å prøvekjøre en eldre Primus 155, den gamle gode parafinbrenneren med "jetmotor" forvarmer og to brennere, men oppdaget lekasje i bunn av tanken. Slipte litt og fant en del bobler i messingen som kunne minne litt om tæring av noe slag. Siden resten av kokeapparatet er helt og fint og tidligere eier hadde kjøpt inn to nye brennere, syntes jeg det var for galt og skrote kokekjøkkenet. Fant frem stor loddebolt og loddet igjen etter beste evne (er ingen kløpper med loddebolten). Etter ny testing var hullene tettet (5 hull på 1,5mm), ingen synlig lekasje.

Men nå er jeg veldig usikker på hvor sterk en lodding utenifra på en trykktank er. Kan jeg bruke Primusen med god samvittighet, må tanken trykktestes for å være sikker eller er en lodding rett og slett ikke godt nok? Noen som vet? :confused:

I jobben sølvlodder jeg nå og da, du trenger kun en brenner med varme på (450 grader + mener jeg) og en sølvtråd til dette , bruker ikke fluss da det er litt i tråden .

Disse koster ikke allverden og er enkelt å lodde med og blir alltid tett.

til andre som skal gjøre sølv/slaglodding så gå innom en rørleggersjappe og kjøp en tråd der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...