Frøken Fryd Startet 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2010 Jeg synes Flaggruten (Bergen-Stavanger) fortjener en egen tråd på forumet etter at Tidebris i kveld tok med seg en fortvilet snekkefører på Sletta. Det tok en liten halvtime ekstra men hva gjør man ikke for å hjelpe folk i sikkerhet? Bergens Tidene Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Hva ble billettprisen mon tro? en båt, eller båt og fører? :) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 (redigert) Så du mener at de skulle gitt f... i båtfører i nød for at du og andre ikke skulle risikere å miste bussen Redigert 19.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Zenit Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 men hva med pasasjerene på Flaggruten som tross alt hadde betalt for å komme til Haugesund en halvtime før, og kanskje mistet videre tranport med buss eller fly ? Med stor sikkerhet blir nok passasjerer som måtte ha dårlig tid med tanke på videre transport bedt om å henvende seg i kiosken så blir nok eventuelle hensyn til de reisende tatt ut fra det. Korrespoderende trafikk skal uansett vente. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 (redigert) Som kaptein på et rutegående farøty har man to viktige prioriteringer: 1 er sikkerhet, 2 er å holde rutetabellen. Ekstraservice til tilfeldige småbåtførere, som vil gå utover prioritering 1 og/eller 2, kommer ganske langt ned på listen. Og burde vel strengt tatt ikke vært på listen i det hele tatt. Du er hvertfall ikke sjømann av yrke. Du skal og være klar over at Kapteinen kan bli holdt ansvarlig for ikke å yte hjelp til personer i nød så her kommer nok det å holde rutetabellen enda lenger ned på listen. I Bergens Tidenes står det: - Mannen som var om bord, visste ikke hvor han var. Det er tett tåke i området, sier Vikøren Og du mener seriøst at Flaggruten skal seile videre? Redigert 19.Juni.2010 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Dette gjelder enten det er rutegående fartøy eller hvilket som hels annet handelsfartøy. eller fritidsfartøy.......alle har en plikt att hjelpe varandre. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zenit Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 eller fritidsfartøy....... Aldeles enig Men desverre er det ikke alle (fjordgrynt) som mener det samme. At enkelte kan få seg til å mene at å holde ruten er viktigere enn å hjelpe folk i villrede i tett tåke er intet mindre enn skremmende. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Det er tydeligvis flere som er opptatt av helt andre ting enn å hjelpe andre.. bare les her: Ingen hjelp å få i blindleia Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
SeaRaymond Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 De for bare seile sin egen sjø, for det gjør jeg Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Og det var vel ikke verre vær enn at nekka kunne ventet på redningsskøyta... Det er en avveining skipperen gjør der og da sett opp mot havaristens situasjon og behovet for å holde ruta. Sånn er det bare. "Vesten blåste seg ikke opp…." fra artikkelen i Seilas. Oppblåsbare enkeltkammer vester skulle vært forbudt ved lov. Falsk trygghet av verste skuffe. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 I dette konkrete eksemplet hvor "Tidebris" tok snekka på slep under under de rådende værforold med tåke og det at føreren av snekka heller ikke visste hvor han var, mener jeg kapteinen på Tidebris så definitivt tok den riktige avgjørelsen da snekka etter mitt syn var truet av fare. Denne avgjørelsen er også i tråd med sjølovens § 135, 3.ledd om havsnød: I den utstrekning det kan skje uten særlig fare for skipet eller dets ombordværende, plikter skipsføreren å yte all mulig og nødvendig hjelp til enhver som befinner seg i havsnød eller trues av fare til sjøs. I havsnød etter første punktum regnes også enhver person som har søkt tilflukt ved kysten og ikke kan nås av annen redningstjeneste enn etter den internasjonale konvensjon 27. april 1979 om ettersøkning og redning til sjøs. Skipsføreren skal behandle personer som er tatt om bord etter første og annet punktum, med verdighet og omsorg, innenfor de rammer som skipets muligheter og begrensninger setter. Men flere ganger i min tid som styrmann og kaptein på hurtigbåter, har jeg opplevd at vi har blidt bedt av HRS og/eller kystradiostasjon om å assistere eksempelvis skjærgårdsjeep'er som har gått tom for drivstoff midtfjords i relativt åpent farvann ved vindstille og elles supre verforhold. Det er kanskje litt unødvendig da det tross alt befinner seg passasjerer om bord på hurtigbåten som skal nå både det ene og det andre, og da andre aktører, for eksempel redningsskøyte, kan bidra med slep siden skjærgårdsjeep'ene da de etter mitt syn ikke er å anse som direkte truet av fare eller i havsnød. Så i slike tilfeller har selv "fjordgrynt" et poeng, men ikke i dette konkrete eksemplet som tråden omhandler. Der er "fjordgrynt" på villspor, og han mener til og med at kapteiner i lignende situasjoner ikke skal hjelpe og faktisk gjøre seg til kriminelle attpåtil. Flaut og skremmende er det at det finnes folk med slike holdninger! Jeg har også opplevd å bli skjelt huden full av passasjerer som har blitt forsinket på grunn av at vi har vært med og søkt etter eventuelle overlevende rett etter en større ulykke. Det er skremmende og viser til fulle at enkelte mennesker har et ego som knapt mangler sidestykke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.