ynroenn Startet 31.August.2004 Link til dette innlegget Startet 31.August.2004 [glow=red,2,300] [/glow] Etter en sesong(snart) og ca. 300 nm med min KMV 2000 dc 1987 så må jeg si meg godt fornøyd. Litt småplukk med motoren (1987 Yamaha) men nå ser den ut til å gå som ei klokke. Spesielt fornøyd er jeg med god plass og gode kjøreegenskaper i "deplesamentsfart" (går nesten som ei snekke). Har i forhold til motorisering og størrelse også bra toppfart (33 knop gps i ferskvann og 15", 36knop med 17") og med den minste propellen spiller det ingen rolle om det er 1 eller 6 personer i båten (litt liten propell). På den negative siden kan det sies at den slår litt i krappe bølger og høy hastighet grunnet at den er ganske flat bak. Et stivt og skumfyllt skrog fører imidlertid at det går ganske stille og ryddig for seg. Kjørte fra Gjøvik til Minnesund (31nm) i bris og ca. 1m bølger med skumtopper, og holdt greit 25 knop i snitt. Båten har også en rimelig markant planingsterskel, reiser seg skikkelig noen sekunder før den går i plan, selv med motoren trimmet helt inn. Dette overasker meg litt da jeg trodde dromedilleskroget nesten ikke hadde planingsterskel. Med tiden har jeg tenkt å bytte til ny påhengsmotor, muligens 4takter grunnet mye kjøring i 7-8 knops fart (selv om 150hkèrn til John KR. frister!). I den forbindelse vil jeg gjerne høre om noen av dere har erfaringer med ulike motortyper på denne båten. I båtguiden og andre oversikter står den oppført med 180hk maks, mens det på veritasgodkjenningen står 115 hk maks. For meg tror jeg en 115hk eller 140 hk Suzuki er mest aktuellt, men er også åpen for andre merker Sitér dette innlegget Link to post
4-Stroke Svart 31.August.2004 Link til dette innlegget Svart 31.August.2004 Kan i hvertfall anbefale Suzuki 115 4takt på det varmeste. 140hesteren har jeg aldri prøvd, men har hørt rykter om at den ikke yter fullt så bra som ant hk tilsier. Får lange blikk i marinaen når jeg glir lydløst ut med vår Suzuki 115. På tomgang er det kjølevannsstrålen som lager mest lyd. Ingen røyk, lavt forbruk, og ingen problemer. Gir ca 35 gps-knop på vår Skibsplast 655. Vet jo også at Yamahas 115hk 4-takt har fått veldig bra omtale. Båten din har jeg ingen erfaringer med, men dromedilleskrogene er jo legendariske da. Hele hensikten med dromedillekonseptet var å skape en båt med snekkeegenskaper i lav fart og som samtidig var rask og lettplanende. Dette ble i utgangspunktet sett på som umulig. En eller annen sa at det er like vanskelig å få til som å pare en dromedar og en krokodille. Slik fikk båtene navnet sitt: Dromedille. Det var dagens skoletime Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 31.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2004 Joda og dette "eksotiske" dyret(30 %dromedar og 70% krokodille?) synes jeg har svart rimelig bra til forventningnene, spesielt når det gjelder kjøring på sakte fart. Går "tungt" og stødig i vannet, uten at nesa vandrer slik jeg har vært vant med på planende båter. Bruker båten mye på sakte fart(leker snekke), men er greit å kunne dra på av og til. Det som skiller seg mest fra ei snekke nå er nok bensinforbruket på en 87 yamaha 115 hk på sakte fart-på ingen måte økonomisk. Høres derfor veldig fristende ut med en 4-takt med rolig støybilde og snilt bensinforbruk på 2000 omdreininger! På full fart bruker det vel mye suppe uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 31.August.2004 Link til dette innlegget Svart 31.August.2004 Fin båt du har Har selv Suzuki DF 140, dette er en meget bra motor. Som 4-stroke sier, er det ikke mye forskjell på denne og 115 hesteren. Unntaket er med lastet båt. Jeg har hatt 8 tunge personer + 1 barn i Skibsplast 655'en, og den gikk da greit opp i 32 GPSmålte knop Svært stillegående er den også, og bruker lite drivstoff. Ellers er jo Yamaha sin nye 150 hester veldig bra, den er ganske stor og litt tyngre enn Suzukien. Men gjerne litt sterkere Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.September.2004 Link til dette innlegget Svart 1.September.2004 Tror nok at f.eks en Suzuki DF115 vil passe bra på den båten. Den er ca 20kg tyngre enn Yamaha-totakteren, men tviler på at det vil merkes noe særlig. Tror ikke det har så mye for seg seg å gå opp til 140/150 hk på den båten , den brukes jo som sagt mest i moderat fart , og det er jo unødvendig å betale en masse ekstra for hestekrefter man ikke bruker. Har selv en Yamaha F115 på en Yamarin 5940. Motoren funker knirkefritt , men er plaget med noe resonansstøy i skroget. Tror nok Suzukien er endel mer lydløs på tomgang/lav fart men på marsj/full fart er de nok temmelig like lydmessig. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ynroenn Svart 2.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2004 Tror nok kanskje at det blir en Suzuki 115 4-t, ihvertfall hvis jeg kjøper ny! Får 32-33 knop med 6 personer med den motoren jeg har nå(yamaha 115 87mod), og det synes jeg klarer seg i massevis. Men, det er en stor 20 foter (607cm lang og 250 cm bred!) og det som eventuelt frister med en større motor(f.eks. suzuki 140hk) er enda mere uanstrengt gange i 25-30 knop. Har også hørt at Johnson 4-t er basert på samme motor som suzuki ? Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 2.September.2004 Link til dette innlegget Svart 2.September.2004 det som eventuelt frister med en større motor(f.eks. suzuki 140hk) er enda mere uanstrengt gange i 25-30 knop. Har også hørt at Johnson 4-t er basert på samme motor som suzuki ?Det med uanstrengt gange på 140'en i fartsområdet rundt 30 knop er riktig observert . Kan forøvrig anbefale stålpropeller om det blir 115 eller 140 hk Ellers er Johnson ikke bare basert på samme motoren, det ER samme motoren, med hvit lakkering Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 3.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 Ellers så var jeg og besøkte "Båter i sjøen" torsdag ettermiddag. Fikk da "høre" på både Suzuki 115 og 140, og for å si det sånn-det var ikke mye å høre! Men en annen motor som virket svært interressant var den nye e-tec motoren til Evinrud. Meget stille på tomgang(nesten like stille som suzuki) men faktisk betydelig stillere fra 3000 omd og oppover! I tilegg like lavt bensinforbruk som 4-takt på tomgang, og en god del lavere på høy fart! Må si det både så og hørtes meget spennende ut. Også viktig å ta med seg 3 års serviceintervaller, noe som betyr svært mye for totaløkonomien. Eneste dumme er at den ikke er å få som 115hk. Forhandleren mente at en ny e-tec på 90hk ville sparke bedre enn min 87mod yamaha 115 hk, men detter tar jeg med ei klype salt! Noen som har erfaringer med nye kontra gamle motorer og tap av effekt? Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 3.September.2004 Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 E-Tech er fine motorer. Se også: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...7861003;start=4 Har hørt at det kommer større versjoner ev denne motoren til neste år, 2005. Bare å vente....? Ellers er KMW With Dr. 2000 en skikkelig ferskvannsbåt.... Tror aldri jeg har vært i en så stor båt som går så dårlig i sjøen. Du hører dem på laang avstand i litt sjø ... dunk.... dunk....dunk... Den er så og si kjemisk fra for V-bunn akter, så gode stoler er å foretrekke... Men god plass har den og solid båt er det jo og. Fordelen med båten at man trenger liten motor for å få akseptabel fart på den. Har kjørt den med 70 Hk og det plante og tuslet greit nok avgårde det. Mer motor enn 115 HK er etter min mening bortkastet på denne båten. Så flat som den er vil den gjerne begynne å overplane og blir utstabil i hastigheter over 35-40 knop... Husk at når denne båten kom på markedet var det ikke vanlig å har så store motorer på båtene som i dag, og båtene ble også laget deretter. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 3.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 E-Tech er fine motorer. Se også: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...7861003;start=4 Har hørt at det kommer større versjoner ev denne motoren til neste år, 2005. Bare å vente....? Ellers er KMW With Dr. 2000 en skikkelig ferskvannsbåt.... Tror aldri jeg har vært i en så stor båt som går så dårlig i sjøen. Du hører dem på laang avstand i litt sjø ... dunk.... dunk....dunk... Den er så og si kjemisk fra for V-bunn akter, så gode stoler er å foretrekke... Men god plass har den og solid båt er det jo og. Fordelen med båten at man trenger liten motor for å få akseptabel fart på den. Har kjørt den med 70 Hk og det plante og tuslet greit nok avgårde det. Mer motor enn 115 HK er etter min mening bortkastet på denne båten. Så flat som den er vil den gjerne begynne å overplane og blir utstabil i hastigheter over 35-40 knop... Husk at når denne båten kom på markedet var det ikke vanlig å har så store motorer på båtene som i dag, og båtene ble også laget deretter. Uffda, nå har jeg nok kjøpt katta i sekken? Neida, jeg har både gode stoler og helse, så litt dunking tåler jeg nok! Er nok heller ikke så godt vant. Etter mange år i blant annet en Hansvik 18ht, så skjærer jo kmvèn sjøen som en drøm i forhold! Har også mye erfaring med en Uttern båt (566mc) hvor det ikke akkurat slår mindre.... Dessuten er retningsstabiliteten på denne vannvittig dårlig på lav fart, nesten ikke mulig å styre på lav fart.Ellers så kjøper man jo båt etter forholdene. Båten min går på Glomma, Vorma, mjøsa, og en og annen tur blir det til skjærgården rundt tønsberg/tjøme. Til den bruken veier retningsstabilitet i både høy og lav fart tyngre! Men takk for tips om artikkel, er nok ikke helt umulig at jeg går for en e-tec 90hk. Toppfart er ikk enoe tema. 36 knop som jeg har i dag er mere enn nok. På denne hastigheten går båten som et lokomotiv på vannet. Hvordan den oppfører seg på 40knop+ vet jeg ikke, men vil tro at det ligger endel fartsbegrensninger i skroget, slik at økning toppfart vil øke minimalt f.eks med en 150hk eller 175 hk(godkjent for 180 hk). Spørsmålet er bare: Vil 90hk e-tec duge med seks personer (og da er ikke 75kg snittvekta!), eller vil det bli anstrengende? Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 3.September.2004 Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 Høres ut som båten er flott til ditt bruk ja! 90HK vil duge med f.eks. en 15" propell. Da vil du få litt høyt toppturtall ved lite last, mens motoren fremdeles vil yte maks ved full last. E-tech er uansett en motor som jeg synes har et stort turtallsområde, og som "max'er" like godt i hele turtallsområdet mellerom 5-6000 o/min. 2" forskjell i propellstørrelse gir ca. 600 o/min forskjell i turtall. /U Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 3.September.2004 Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 Jeg synes nok 90 hk høres lite ut, med båten din og såpass tung last du planlegger å kjøre med (vet dog ikke vekta på båten?) Generelt mener jeg man skal gå litt opp fra minimum i motorstyrke, det har følgende fordeler: Mer uanstrengt gange ved marsjfart, særlig ved last mulighet for større propeller og dermed mindre turtall bedre annenhåndsverdi bedre akselerasjon bedre toppfart de gangene du trenger det Ulempen er selvsagt høyere innkjøpspris. Når det gjelder Suzuki sine 4-taktere, har både 90, 115 og 140 hesterne samme lave vekt (186 kg) ... Noen venner av oss har en 16-17 fots Askeladden med 60 hk, kjøpt ny for et par år siden. De angrer veldig på at de ikke la på noen 'lapper' til større motor. Når de er 4 i båten, må de som sitter bak ta to skritt fram for at båten skal komme i plan. Svært kjedelig... Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 3.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 Båten har en tørrvekt på 900kg(som ny). Bensintank 130 liter, vanntank 30 liter, nåværende motor ca. 170kg. Altså fort 1300-1400 kg med litt utstyr og fulle tanker! Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 3.September.2004 Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 13-1400 kg + 6 personer? Da bør du ha mer enn 90 hk. Båtmagasinet sin tekstdatabase over tidligere artikler inneholder en interressant artikkel om denne problemstillingen (Sammenligning av Suzuki DF90, 115 og 140 under varierende last og fartsområder) se 'volum gir styrke' Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 6.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Tror rett og slett jeg går for følgende løsning: Den gamle yamahaen min (115hk 87mod) får litt godt stell/service i vinter, og ett år til i tjenesten! Kanskje E-tec har kommet som 115hk våren 2006? Sitér dette innlegget Link to post
PaaL_no18 Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Tror rett og slett jeg går for følgende løsning: Den gamle yamahaen min (115hk 87mod) får litt godt stell/service i vinter, og ett år til i tjenesten! Kanskje E-tec har kommet som 115hk våren 2006? <{POST_SNAPBACK}> Har nettop kjøpt meg en 2000 dromedille som jeg har plassert en Yamaha F 115 på, spør meg i juni så kan jeg sende rapport. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 6.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Har nettop kjøpt meg en 2000 dromedille som jeg har plassert en Yamaha F 115 på, spør meg i juni så kan jeg sende rapport.Hvilke erfaringer har du gjort deg med denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Jeg hadde tenkt å sette på en 70 hk, men dette er tydeligvis altfor lite ift kommentarene her. Er det da 90 hk eller 115 hk som er minimum da? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.April.2022 Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 Christian_V skrev On 2.10.2010 at 19.10: Jeg hadde tenkt å sette på en 70 hk, men dette er tydeligvis altfor lite ift kommentarene her. Er det da 90 hk eller 115 hk som er minimum da? Ja 70 er for lite :-) 100-115 bør det nok være. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tkb Svart 25.April.2022 Link til dette innlegget Svart 25.April.2022 Hadde 70 Yamaha på min. 27 knop og med dromedilleskroget kom jeg i plan uansett. Fungerte overraskende bra? Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 18.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2023 Driver og kikker litt på denne 20-foteren igjen. Hvordan har den tålt tidens tann, begynner jo å bli noen år gamle disse. Skulle gjerne kikket på en, men forsvinnende få av disse til salgs for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2023 Det er veldig få båter til salgs i det hele tatt. Pleier å ta seg opp i april/ mai. Var flere Dromedille 20 fortere til salgs i forrige sesong. Glassfiberen holder seg nok godt. Resten kommer an på hvilket stell båten får om eier har gjort noen oppgraderinger underveis. Jeg har selv en 43 år gammel 26" plastbåt og den er i god stand med unntak av at jeg nå bør gjøre noe med skaitrekket inne i kabinene. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.