Jump to content

Tips skifte toppakning BMW Marine D190?


Risørflekken

Recommended Posts

Krever ikke så fryktelig mye kunnskap å gjøre det selv heller... Skaff verkstedhåndbok og momentnøkkel og bestill et pakningskit.

Kan gjøres på en kveld. I min erfaring er båt og bil veldig forskjellig på dette området. På bilen sitter alle bolter dønn, mens jeg på en 35 år gammel båtmotor (som aldrig hadde vært åpna) bare løsna boltene, og skrudde løs med fingrene. Ble helt målløs da jeg så hvor greit det gikk :smiley:

Link to post

Er ikke veldig "motorvennlig" av meg. I tillegg er jeg usikker på om noe annet er gått fyken. Reima røyk, hverken ladelampe eller "alarm" ga beskjed og de få minuttene det tok før jeg ante ugler i mosen førte til at motor´n kokte. Lekker eksos ved innsprøytninga. Må få en fagmann til å vurdere skader før jeg avgjør hva som må gjøres.

Link to post

Har blitt anbefalt å ta en kompresjonstest av sylindere. Trenger hjelp til dette. Har noen tips til hvem en eventuelt kan kontakte? Er jo ikke beste tiden å styre med slikt. Er knapt en ledig mekaniker å oppdrive...

 

Hvorfor ta en kompresjonstest hvis du skal finne eventuelle feil på motor etter dette uhellet?!? En kompresjonstest vil ikke påvise om det er f.eks gåen toppakning,dårlige ringer,ventiler,lekkasje mot kj.system osv...dette blir åpen for gjetting isåfall ved ulike målinger. :rolleyes: En kompr.test er en indikasjon på at noe er ute av lage,men kan ikke fortelle noe mer om akkurat hva som er ute av lage.

 

Tar du en lekkasjetest,ofte kalt blow-by test,leak-down test osv,vil du kunne finne ut om det er spesifikt dårlige ringer,ventiler og om toppakningen/toppen har defekter.

 

Testing av et lukket kj.væskeanlegg etter toppakningsskader og/eller sprekker kan gjøres ved trykktesting m/manometer med motor igang for å se etter variasjoner i trykket,som indikerer kompresjonstrykk i kj.systemet.

Redigert av RanaPlast15 (see edit history)
Link to post

I går gikk jeg over maskina med mekaniker. Han mener at to toppakninger må skiftes (er jo seks separate på D190). Forhåpentligvis ikke annet. Han kunne selvfølgelig ikke garantere før toppen er av og han tar en nærmere titt. Så da krysser vi fingrene for at båtferien reddes selv uten innkjøp av ny motor...

Link to post
  • 3 uker senere...

At syl 2 er "gåen" som du skriver trenger nødvendigvis ikke være noen katastrofe,kan være så enkelt som en brent ventil f.eks. Ved å ta den testen eg beskrev så finner du ut hva som er gåent uten å måtte demontere og avskrive motoren med en gang. En kompr.test gir bare en indikasjon på en feil som sagt,ikke hva som er feilen.

Link to post

Utrolig bra innspill på "plassen". Hyret en mekaniker som fikk i oppdrag å først feilsøke og deretter "utbedre skade" dersom vi fant dette aktuelt (koster ikke på motor´n 50 lapper). Han konkluderte relativt kjapt med at KUN to av toppakningene var gå´ne. Prøvde motor etter skifte av alle seks pakninger, og han sa så at nå var det bare å starte båtferien (det viste seg derimot at han ikke komp-testet, hverken før eller etter skifte av toppakninger!!!). Vi satte kurs utover Oslofjorden... Etter en god stunds ferd begynte oljetrykket å falle fra 4 til 1. Søkte nødhavn i Horten. Viste seg at luftfilteret var fullt av olje. Fikk tak i mekaniker som komp-testet. Sylinder 2 var nesten uten komp. Ble landeveien videre til sørlandet. Båten kommer etter på lastebil i morra. Vurdering av motor av mekaniker i Risør i morra. Vi får så se... Blir uansett landligge en stund fremover. Vurderer sterkt motorskifte, overhalt brukt 220hk er av interesse (garanti?). Noen som har en å selge?

Link to post
  • 1 måned senere...

Historien ovenfor vitner om en trist båtsesong, men det slutter ikke her! Mekaniker´n (SeaMec, mekaniker som driver for seg selv) som

"glemte" å sjekke status (bl.a. måle kompresjon) på sylindre før han sendte oss avgårde på båttur sendte oss regning på 25000! Vi strakk oss langt ved å be om prisreduksjon tilsvarende våre ekstrautgifter til en mekaniker som målte svært redusert kompresjon i en sylinder samt transport av båt tilbake til kai. Vi hadde jo aldri lagt ut på tur med kun 5 av 6 sylindere intakt! Vi fikk dermed et langt og usaklig brev tilbake hvor mekanikern påstod at problemet var at jeg hadde kjørt i stykker motoren på vei ut oslofjorden. Videre ga han oss 24 timers frist til å betale. Truet også med å øke fakturasummen! Håpløst med slike cowboyer som utnytter hederlig båtfolk som stoler på såkalte fagfolk.

Link to post

Tja, motorbyttet "holder på" fremdeles. Båten kommer forhåpentligvis på sjøen til uka. Kun instrumenter igjen.

 

Måtte som sagt ha nytt gir siden jeg ikke fikk tak i passende adapterplater til mitt gamle Hurth 360. Ved kontakt med KGK som leverer ZF (Hurth) gir fikk jeg også beskjed om at 360giret ikke anbefales til motor str over 210 HK! Info som Mercruiserforhandleren i østfold burde sjekket ut (hadde klausul i kontrakten at motoren kunne leveres tilbake dersom ikke passet på gir/motorfester). Fikk imidlertid god pris på nytt gir og giret ble OMSIDER levert. Byttet ut motorfester med de nye som fulgte med. Ble anbefalt av verkstedet som monterer motor´n. Måtte ha ny flens og større dimensjon på "vann inn" samt eksos men ikke behov for å heve dørken. Noe småjustering for å få til å passe på aksling. Har 19x19 propell og tester ut dette før jeg ev bytter propell. Winracepropellers anbefalte å øke stigningen noe... Vurderer også skew back... Totale utgifter har jeg enda ikke full oversikt over.

 

Gleder meg som en unge til å få "ny båt" på sjøen!!! Med den gamle D636 gjorde jeg knappe 20 knop, ca 14 som marsjfart. Spennende å se hvordan båten oppfører seg i sjøen med ny motor. Motoren veier riktignok noe mer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...