Jump to content

Tips skifte toppakning BMW Marine D190?

Risørflekken

Recommended Posts

Har noen erfaring med å skift toppakning BMW Marine D190? Hvor i "Stor-Oslo" kan en ev. får gjort dette i disse travle båttider? Har forsøkt flere marinaer, verksteder uten hell. Enten for mye å gjøre eller så ønsker ikke mekanikerne å skru på en BMW Marine. Ferien er i ferd med å gå i vasken.

Krever ikke så fryktelig mye kunnskap å gjøre det selv heller... Skaff verkstedhåndbok og momentnøkkel og bestill et pakningskit.

Kan gjøres på en kveld. I min erfaring er båt og bil veldig forskjellig på dette området. På bilen sitter alle bolter dønn, mens jeg på en 35 år gammel båtmotor (som aldrig hadde vært åpna) bare løsna boltene, og skrudde løs med fingrene. Ble helt målløs da jeg så hvor greit det gikk :smiley:

Er ikke veldig "motorvennlig" av meg. I tillegg er jeg usikker på om noe annet er gått fyken. Reima røyk, hverken ladelampe eller "alarm" ga beskjed og de få minuttene det tok før jeg ante ugler i mosen førte til at motor´n kokte. Lekker eksos ved innsprøytninga. Må få en fagmann til å vurdere skader før jeg avgjør hva som må gjøres.

Har blitt anbefalt å ta en kompresjonstest av sylindere. Trenger hjelp til dette. Har noen tips til hvem en eventuelt kan kontakte? Er jo ikke beste tiden å styre med slikt. Er knapt en ledig mekaniker å oppdrive...

Har blitt anbefalt å ta en kompresjonstest av sylindere. Trenger hjelp til dette. Har noen tips til hvem en eventuelt kan kontakte? Er jo ikke beste tiden å styre med slikt. Er knapt en ledig mekaniker å oppdrive...

Hvorfor ta en kompresjonstest hvis du skal finne eventuelle feil på motor etter dette uhellet?!? En kompresjonstest vil ikke påvise om det er f.eks gåen toppakning,dårlige ringer,ventiler,lekkasje mot kj.system osv...dette blir åpen for gjetting isåfall ved ulike målinger. :rolleyes: En kompr.test er en indikasjon på at noe er ute av lage,men kan ikke fortelle noe mer om akkurat hva som er ute av lage.

Tar du en lekkasjetest,ofte kalt blow-by test,leak-down test osv,vil du kunne finne ut om det er spesifikt dårlige ringer,ventiler og om toppakningen/toppen har defekter.

Testing av et lukket kj.væskeanlegg etter toppakningsskader og/eller sprekker kan gjøres ved trykktesting m/manometer med motor igang for å se etter variasjoner i trykket,som indikerer kompresjonstrykk i kj.systemet.

Redigert av RanaPlast15 (see edit history)

I går gikk jeg over maskina med mekaniker. Han mener at to toppakninger må skiftes (er jo seks separate på D190). Forhåpentligvis ikke annet. Han kunne selvfølgelig ikke garantere før toppen er av og han tar en nærmere titt. Så da krysser vi fingrene for at båtferien reddes selv uten innkjøp av ny motor...

• 3 uker senere...

Beklageligvis viser det seg at sylinder 2 er gåen. Nesten ingen kompresjon. I tillegg må eksosbend byttes. Begynner å bli kraftig lei BMW Marine motor. Vurderer sterkt å bytte motor. Noen som har erfaring med D4-260?

At syl 2 er "gåen" som du skriver trenger nødvendigvis ikke være noen katastrofe,kan være så enkelt som en brent ventil f.eks. Ved å ta den testen eg beskrev så finner du ut hva som er gåent uten å måtte demontere og avskrive motoren med en gang. En kompr.test gir bare en indikasjon på en feil som sagt,ikke hva som er feilen.

Utrolig bra innspill på "plassen". Hyret en mekaniker som fikk i oppdrag å først feilsøke og deretter "utbedre skade" dersom vi fant dette aktuelt (koster ikke på motor´n 50 lapper). Han konkluderte relativt kjapt med at KUN to av toppakningene var gå´ne. Prøvde motor etter skifte av alle seks pakninger, og han sa så at nå var det bare å starte båtferien (det viste seg derimot at han ikke komp-testet, hverken før eller etter skifte av toppakninger!!!). Vi satte kurs utover Oslofjorden... Etter en god stunds ferd begynte oljetrykket å falle fra 4 til 1. Søkte nødhavn i Horten. Viste seg at luftfilteret var fullt av olje. Fikk tak i mekaniker som komp-testet. Sylinder 2 var nesten uten komp. Ble landeveien videre til sørlandet. Båten kommer etter på lastebil i morra. Vurdering av motor av mekaniker i Risør i morra. Vi får så se... Blir uansett landligge en stund fremover. Vurderer sterkt motorskifte, overhalt brukt 220hk er av interesse (garanti?). Noen som har en å selge?

Da spørs det om det er gjennomslag i sylinderen og til bunnpanna slik at veivhustrykket blir så stort at oljen havner i filteret. Enten havarerte ringer og/eller stempel mest sannsynlig.

Håper du ikkje betalte den første "mekanikeren" du brukte,han virker noe ukyndig..

Ser ut til at vi bytter til en D4,2 Mercruiser, 220HK. Den skal passe på gir og motorfester. Har for øvrig allerede fått inn bud på 25 lapper for min 1986 modell D190/636 (som skal ut). Selger mer enn gjerne motor slik den er...

Skal ikke være nødvendig å heve dørken. Må imidlertid skaffe meg et "nytt" Hurth gir. Det gamle til D190/636 passet ikke selv om Mercruiser lovet dette. Noen som vet hvor en kan få kjøpt Hurth gir på sørlandet?

Ser ut til at vi bytter til en D4,2 Mercruiser, 220HK. Den skal passe på gir og motorfester. Har for øvrig allerede fått inn bud på 25 lapper for min 1986 modell D190/636 (som skal ut). Selger mer enn gjerne motor slik den er...

25lapper? selg for jesu skyld

Det gamle til D190/636 passet ikke selv om Mercruiser lovet dette. Noen som vet hvor en kan få kjøpt Hurth gir på sørlandet?

Er du sikker på at du trenger nytt gir? Holder det ikke å skaffe en adapterplate til den nye 4,2L som passer inn på giret. Vil tro Mercruiser kan skaffe denne?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Svinghjulet til D4,2 er tre ganger så tungt og akslingen Hurth-giret som stod i båten passer ikke på D4,2. For øvrig vet jeg ikke utvekslingen på min nye motor. MerCruiser-forhandlern jobber med saken. De garanterte at det skull passer, noe som jo ikke var tilfellet...

• 1 måned senere...

Historien ovenfor vitner om en trist båtsesong, men det slutter ikke her! Mekaniker´n (SeaMec, mekaniker som driver for seg selv) som

"glemte" å sjekke status (bl.a. måle kompresjon) på sylindre før han sendte oss avgårde på båttur sendte oss regning på 25000! Vi strakk oss langt ved å be om prisreduksjon tilsvarende våre ekstrautgifter til en mekaniker som målte svært redusert kompresjon i en sylinder samt transport av båt tilbake til kai. Vi hadde jo aldri lagt ut på tur med kun 5 av 6 sylindere intakt! Vi fikk dermed et langt og usaklig brev tilbake hvor mekanikern påstod at problemet var at jeg hadde kjørt i stykker motoren på vei ut oslofjorden. Videre ga han oss 24 timers frist til å betale. Truet også med å øke fakturasummen! Håpløst med slike cowboyer som utnytter hederlig båtfolk som stoler på såkalte fagfolk.

man kan ikke bare gi 24 timers frist uten videre. La vær å betale du og gå til ditt forsikringsselskap og opprett en tvistesak. slik dekkning her du nok i din husforsikring. Bare å ette igang. Du blir ike svartmerket så lenge du har opprettet en sak. Lykke til

Tja, motorbyttet "holder på" fremdeles. Båten kommer forhåpentligvis på sjøen til uka. Kun instrumenter igjen.

Måtte som sagt ha nytt gir siden jeg ikke fikk tak i passende adapterplater til mitt gamle Hurth 360. Ved kontakt med KGK som leverer ZF (Hurth) gir fikk jeg også beskjed om at 360giret ikke anbefales til motor str over 210 HK! Info som Mercruiserforhandleren i østfold burde sjekket ut (hadde klausul i kontrakten at motoren kunne leveres tilbake dersom ikke passet på gir/motorfester). Fikk imidlertid god pris på nytt gir og giret ble OMSIDER levert. Byttet ut motorfester med de nye som fulgte med. Ble anbefalt av verkstedet som monterer motor´n. Måtte ha ny flens og større dimensjon på "vann inn" samt eksos men ikke behov for å heve dørken. Noe småjustering for å få til å passe på aksling. Har 19x19 propell og tester ut dette før jeg ev bytter propell. Winracepropellers anbefalte å øke stigningen noe... Vurderer også skew back... Totale utgifter har jeg enda ikke full oversikt over.

Gleder meg som en unge til å få "ny båt" på sjøen!!! Med den gamle D636 gjorde jeg knappe 20 knop, ca 14 som marsjfart. Spennende å se hvordan båten oppfører seg i sjøen med ny motor. Motoren veier riktignok noe mer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...