lamplighter Startet 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2010 Vi hadde en heftig diskusjon på jobben i dag om det er farlig å ha barn sittende helt foran og dingle med beina, med redningsvest på, og holde seg fast i pulpiten, mens far gir gass og skuta fyker avsted i 30 knop. Noen med erfaring, er det så farlig som det ser ut, har det faktisk skjedd ulykker? Vedkommende påstår at det er den eneste måten å få barna med på båtferie... Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 (redigert) Vil ihvertfall ikke være den første til å oppleve en slik ulykke. Hos meg er slikt tillatt kun i dorgefart, og da sittende langt inne på dekket. Temaet er forøvrig behørig diskutert i denne tråden. Redigert 18.Juni.2010 av Ibiza 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 En kamerat holdt på å kutte seg av hele benet slik, kom en bølge som tok tak i han og han ble dratt ned forran båten. Heldigvis for han hadde han ikke redningsvest så han greide å komme seg litt ned i "dypet" før propellen kom med resultat av dype kutt i leggen. Etter dette har ingen fått sitte i baugen på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Dette er ansvarsløst og uakseptabelt Kan til nøds tillate dette i dorgefart. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Dette finnes mange meninger om. Men hos meg diskuteres ikke temaet: det er forbudt med barn i baugen! Basta. Sitér dette innlegget Link to post
withsmann Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 (redigert) JEG synes at de siste 3-4 årene har verden og foreldre blitt overbeskyttende. Man kan ikke BARE tenke på hva som KAN skje, da burde man helst ligge i sengen, ikke tv grunnet faren for firkantøyne heller ikke gått utenfor husdøren. Det er MYE større sannsynlighet å krasje i bil enn å treffe propellen på en båt. Hvorfor sette ut på veien i bil da? Skadene blir minst like store. Jeg tenker at hvis man faller ut fra baugen på en båt vil man bli slått ut til en av sidene på båten, husk at propellen er i midten på båten, hva er sjansen for å treffe den? Det blir rett og slett ikke noe action i livet om alt skal være testet og sjekket at det er 100% trygt. Jeg får mye adrenalin av å hoppe på store hopp på ski eller kjøre FORT, men trygt er det nok ikke alltid. Noen sjanser er jeg villig til å ta for å få litt spenning. Ble kansje litt ot men følte for å si min mening.. Ja vi får sitte på dekk på snekken, barn=13,12,10. Redigert 18.Juni.2010 av withsmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 En kamerat holdt på å kutte seg av hele benet slik, kom en bølge som tok tak i han og han ble dratt ned forran båten. Jeg har hørt en liknende historie om en som ble dratt under båten og gjort til kjøttkake. Planende skrog er designet for å aksellerere vannstrømmen mot propellene for å få best mulig virkningsgrad. En kollega som lar barne sitte foran mente at skroget ville presse barna ut til siden. Dette gjelder kun ved deplasementhastighet! Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 (redigert) Jeg er også enig i at foreldre i dag er ALT for overbeskyttende, men akkurat når det gjelder å sitte i baugen og dingle med beina i planingsfart, så er det galskap. En ulykke kan fort skje, og skulle det skje er det store muligheter for svært stygge skader/invaliditet/død. Når en ulykke som kan få så store konsekvenser er så lett å unngå, så burde det være selvsagt at baugsitting utgår. Redigert 18.Juni.2010 av FredrikW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Godt svømmedyktige barn over 10 år med vest får sitte foran med armene over pulpiten i seilbåt og i jolle ved dorgefart. Under større fart kan følgende bli fatale. I medsjø med kombinasjon av dønning og bølge kan det fort bli bråstopp og dra lemmer ut av ledd (i beste fall). Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 At vi som foreldre er overbeskyttende er det kanskje ingen tvil om. Mine barn kan glemme å gjøre enkelte ting jeg gjorde som liten, mens andre ganger skulle en vel ha tatt seg litt sjøl i nakken og la de være mer frie. Men det har lite med at de får sitte på baugen i stor fart (og liten for den saks skyld) Tror kanskje enkelte gjør det mot bedre viten? Men når en ser enkeltes holdninger på sjøen ellers så føyer kanskje det seg inn i rekken på "mindre smarte" ting man gjør på sjøen? Men jeg ender nok på en teori der jeg tror de fleste som lar barna sine sitte på baugen og farer av gårde gjør det mot bedre viten uten å skjønne konsekvensen av handlingen.... Det blir rett og slett ikke noe action i livet om alt skal være testet og sjekket at det er 100% trygt. Jeg får mye adrenalin av å hoppe på store hopp på ski eller kjøre FORT, men trygt er det nok ikke alltid. Noen sjanser er jeg villig til å ta for å få litt spenning. Helt enig... man overlever en knekt arm eller hjernerystelse. Men å få en propell fresende inn i en kropsdel snakker vi noe annet en adrealin og spenning... Jente truffet av propell Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Gutta på 4 og 9 er inne i cockpit når vi planer, og jeg er enig i at det er farlig å ha noe på dekk i den hastigheten. Men: Propellene er jo det skumle dersom noen skulle falle i vannet fra baugen (No shit Sherlock) Men - det jeg lurer på er hva som skjer når man har 5-8 knops fart, og setter båten i fri. Da har båten fortsatt en viss hastighet. Propellene er da fortsatt noe man ikke vil komme i nærheten av, eller hva ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Om moro og risiko: Skihopping etc er en kalkulert risiko der evnen oppøves gradvis. Barnet er direkte involvert i vurderingen. Baugsitting går fra moro til forferdelig på et blunk. Det er foreldrene som gjør risikovurderingen for barna, som ikke har evnen til å vurdere den. Sitér dette innlegget Link to post
gislet Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Da jeg var yngre var jeg vitne til at en kamerat som satt i baugen av båten ramlet fremover under båten og ble truffet i bakhodet av propellen. Vannet rundt ham så ut som tatt ut av "Haisommer". Han ble plukket opp og sydd sammen men det var rimelig dramatisk. Mine barn får sitte på dekk fremme på sidene, men aldri midt i baugen! Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Men - det jeg lurer på er hva som skjer når man har 5-8 knops fart, og setter båten i fri. Da har båten fortsatt en viss hastighet. Propellene er da fortsatt noe man ikke vil komme i nærheten av, eller hva ? Nei, et godt poeng. Ser ikke godt ut... Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 eg eller min far eg er 14 år gammel synes ikke det er greit å sitte å dingle med beina utenfor baugen. men å ligge på dekket med hodet fremst er helt greit for da kan man holde seg godt fast. men nokke eg og pappaer enig om det er REDNINGSVEST på. og dette er i max ca 20 knop. dette er og på stille vann og småe bølger. men blir bølgene store får eg grei besked om å komme inn i båten. men til bake til å sitte å dingle med beina utenfor baugen så er dette kun når vi ligger til land. der det er greit i tilfelle nokke skulle skje så ikke båten går inn på land. det er då snakk om ein uttern D55 Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 At vi som foreldre er overbeskyttende er det kanskje ingen tvil om. Mine barn kan glemme å gjøre enkelte ting jeg gjorde som liten, mens andre ganger skulle en vel ha tatt seg litt sjøl i nakken og la de være mer frie. Er det noen her som fikk lov til å sitte på baugen av båten under stor fart? Jeg tviler litt på det ettersom jeg mange ganger som barn prøvde å legge meg på baugen av min bestefars fiskebåt. Hver gang ble jeg dratt ned igjen. (fikk ikke lov da jeg ble eldre heller) Og min mor fikk ALDRIG lov til å leke i fjærestenen aleine. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Jeg har sett stygge propellskader på en død sel i fjæra. Ut fra sårene å bedømme vil jeg tro at skadene var forårsaket av en småbåt med liten propell på 25-30cm i diameter. Det var tre dype kutt i selen, og på tross av mye spekk og seigt skinn gikk det ene kuttet i dyrets side helt inn til ryggraden, og tarmer hang ut av siden. Ikke pent. Vil tro at en episode med slike skader på eget barn, forårsaket av egen båt og egen dumhet, vil gi de øvrige familiemedlemmene såpass med traumer at båtlivet er over for godt. Selv på tomgangsfart gjør vel propellen 10-12 omdreininger i sekundet. Kan vanskelig forestille meg at det ikke er relativt helseskadelig å bli truffet i hodet av en metallsak som har så høy hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Ja, man lar vel ikke poden sitte på panseret på bilen, når man kjører i 50, selvom de holder seg fast i vindusviskeren ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
withsmann Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor alle synes det er SÅ gøy å sitte foran på baugen når det er MYE gøyere å styre...vertfall på litt raskere båter. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Vedkommende påstår at det er den eneste måten å få barna med på båtferie... Kanskje siste gangen? Dummeste jeg har hørt forøvrig. Det betyr bare at han/hun ikke har kustus på ungene og at barna har tatt kontrollen i familen. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.