Jump to content

Yamaha 50hk 3 sylindret 1993 mod fusker


Øyvind Ørn

Recommended Posts

Min 3 sylindrede Yamaha fra 1993 fusker når jeg gir gass.

Den sviver fint på tomgang, og har ingen unormale lyder.

Alle pluggene er nye, Det samme er plugghettene. Har drenert forgassere.

 

Etter timer med prøvekjøring trodde jeg feilen var den øverste coilen. Men da jeg bytttet denne med den midterste, var feilen fortsat på sylinder nr 1. Ser dette da jeg skrur ut pluggene etter noen minutters gange. Den øverste er skitten og er våt, de to nederste er tørre og fine.

Når jeg gir gass kommer sylinder nr 1 av og til, men bare nok til at båten nykker og går ujevnt.Motoren kan svive lenge helt på tomgang uten problemer. Noen som har gode råd?

Hva er neste steg siden coil er i orden.?

 

Øyvind

Link to post

Er denne tråden flere steder?

 

Tegninger til motoren: Kjøp en reparasjonsbok! Rimelig og bra. Har selv kjøp på www.amazon.com, men det selges på finn.no.

Automobilia Bookshop på Briskby i Oslo har rikholdig utvalg av reparasjonshåndbøker, særlig til bil, men til utenbordsmotorer også.

 

En forgasser eller flere? I tilfelle flere: Er blandingsforholdet OK? Følger mekanismene for gasspådrag helt likt på den forgasseren som de andre? Renset forgasser og blåst rent med trykkluft?

Link to post

Hørets ut for meg at den ikke tenner på den øverste sylinderen.

Coilen kan være iorden,men videre bakover er det stator og cdiboks som det kan være noe feil med.

Du kan prøve å bytte om på coilene også,for å utelukke denne.

Men en annen mulighet kan være autoluben som jeg regner med du har.

Etter hva jeg vet kutter den en sylinder hvis den går tom for olje,som en sikkerthet for å ikke skjære motoren.

Link to post

 

Men en annen mulighet kan være autoluben som jeg regner med du har.

Etter hva jeg vet kutter den en sylinder hvis den går tom for olje,som en sikkerthet for å ikke skjære motoren.

niks, den kutter tenninga til alle, slik at maks turtall blir ca 2000. 

 

 

På min 60hk hadde jeg trøbbel med at en av flottørene i forgasserne hengte seg opp, slik at den sylinderen druknet i bensin. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for svar.

Ombytting av coiler er allerede utprøvd. Feilen er der fortsatt.

har autolube med ful tank.

Den oppfører seg annerledes enn om tanken til oljen er tom.

 

Neste steg blir rengjøring og sjekk av forgassere.

 

Ser at plugg en er våt. Men finnes det en metode for å sjekke om det kommer for mye drivstoff inn i sylinder?

Link to post

Jeg ville strippet forgasserene,lagt dem i forgasserrens noen timer og blåst rent med trykkluft. Husk å blåse i alle dysene og kanalene. Blir mange små deler så husk å hold orden! Link: http://forums.iboats.com/showthread.php?t=244013

Har gjort det på min Yamaha og iflg dette forumet så er dette et problem med Yamaha, at forgasserene tettes lett.

Jeg gjorde det ved hjelp av Seloc-manualen for min motor, hadde aldri klart det uten!

Link to post

Da var rengjøring av forgassere gjennomført.

Såg ved demontering av forgassere at mitterste forgasser hadde mistet sin bensintilførsel. Slangen var ristet løs, og har nå satt alt på plass igjen.

Regner med det er dette som har gjort fuskingen, selv om jeg kom frem til at feilen var i sylinderen over.

 

Det jeg nå lurer på er:

Bak oljetank inn mot forgassere ligger det jeg tror er bensinpumpen. Den har forgreninger(slanger) inn på hver forgasser.

På denne står det en rød krane som har merker med "open" og "close". Denne står på close!. Det har den gjort så lenge jeg jeg har hatt motoren.(3 uker)

Jeg har ikke prøvekjørt motor nå, før jeg vet om denne kranen skal stå åpen? NOen som kan svare på det.

Kranen vises på høyre bakside av luftfilteret,inn på siden av forgassere.

 

Det merkelige er at motoren har fungert med fusking, selv med kranen på close.

Link to post

tror slangene og den kranen er til prime start systemet. Var samme på en Evinrude 35hk jeg hadde. Der skulle kranen normalt stå stengt - med den åpen så fikk motoren så mye bensin at den druknet.   

 

 Bensinpumpa ligger nede på blokka,i bakkant 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

kan jo også være at prime systemet har lekket litt på den øverste sylinderen. 

 

Og du bør også bytte den øverste pluggen, de liker dårlig å bli druknet i bensin

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da var prøveturen unnagjort. Fikk tid til en liten tur ikveld.

Motoren gikk rett opp i plan, men startet etter kort tiid med samme fusking.

Dersom dette er bensinpumpe, burde ikke dette da vist på flere plugger?

Er fortsatt øverste plugg som er våt og mørk i forhold til de andre to.

Skiftet ut pluggen før prøvetur, men den ble lik den gamle etter 5 minutter.

Link to post

Beskriv nærmere hvordan den oppfører seg. Inntrer det plutselig eller gradvis?

Slår motoren som om det skulle være feiltenning?

Hvordan arter det seg ved ulike gasspådrag?

F.eks kommer symtpomet senere hvis du kjører med 1/4 gasspådrag hhv 3/4?

 

1. Hvis pluggen blir skikkelig grisete/svart så er det gjerne olje og ikke bare uforbrent bensin? Får øverste sylinderen altfor mye olje? Da bør det ryke og vise fargerike bobler i kjølvannet.

2. Mekanismene som nevnt tidligere: Har du kikket inn i forgasserne og sett om spjelene åpner like mye når du vrir på gassen? (Kan utføres når motoren er avslått)

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Kald motor starter fint.Går på tomgang etter 10 sekunder med litt gass.

Hører ingen feilslag eller fusking da.

Men etter litt kjøring, hender det at den stopper ved tomgangskjøring.Men den starter greit etterpå.

Ser ingen røyk, eller olje i vannet. Heller ikke noe oljeforbruk av betydning i tanken.

Motoren sviver greit på tomgang, i dag fikk jeg den opp i plan ved å gi full gass. Da går den helt fint, men man hører at den har et roligere gange, enn når den er optimal, av og til kommer den for fullt. Da virker alt fint i max 10 sekunder, for så å fuske hele veien. Da må jeg ned på under halv fart.

Har prøvd å pumpe på håndpumpen på bensinslangen, uten bedring.

 

Skal sjekke åpning på spjeld i forgassere.

Hadde en halv times tur i dag. ingen problem så lenge jeg går på dorgefart.

Link to post

Ei tennings lampe er et greit verktøy for å finne ut OM det er problemer med en eller flere sylindere, kobles til plugg ledningen på hver enkelt sylinder ( en om gange såfremt en ikke har mange nok :wink: )....

Vil gi en jevn blinking under gange, hvert enkelt fusk er godt synlig...

 

Ellers.. hvordan er bensinpumpa koblet på denne motoren ??, de fleste utenbords bensin pumper er drevet av trykk/vaccum variasjonene til en eller flere sylindere ( veivhuset ), en skade på membranen kan gi oversvømmelse av den/de sylinderne den er koblet til ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Her må noen veteraner hjelpe til. Yamaha-deletegningene på internett er for motorer senere enn 1998 om jeg husker rett, så vi ser ikke evt elektronikk.

Hvis din har elektronisk tenning eller annet elektromikk-makk så kan det kanskje skyldes varmegang / vakkel / annen elektronisk feil.da kan du jo få helt "ville" feil som det er vanskelig å bli klok av. Poenget med å spørre etter om det er noe konsekvens mellom gasspåpdrag og hvor lang tid det går - er for å få en indikasjon på om feilen er i det tennings- eller bensin-systemet.

Hadde gått over det elektriske en gang til med skikkelig sjekk for irringer etc. Tennpluggkabler med vakkel / brudd?

Link to post

 

Ellers.. hvordan er bensinpumpa koblet på denne motoren ??, de fleste utenbords bensin pumper er drevet av trykk/vaccum variasjonene til en eller flere sylindere ( veivhuset ), en skade på membranen kan gi oversvømmelse av den/de sylinderne den er koblet til ...

 

 

Bensinpumpen har en slange med 3 forgreninger ut, slik at jeg mener den skulle oversvømt alle sylindrene ved feil.

Men en sjekk av pumpe, er nok lurt uansett.

 

Pumpa er bolta på veivhuset , nederste sylinder, ved skade på membran vil da denne sylinderen trekke inn for mye bensin rett fra pumpa

 

 

Forresten, vet du om det er en 50D eller 50G (40hk eller 60/70hk blokk) 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, ser den.Jeg har nye plugghetter, Har byttet både coil og ledning+hette om fra Sylinder 1 til 3. Alikevel er feilen på sylinder 1. gått over alle kabler for iring.

Skal sjekke med en tenningslampe imorgen, for å være helt sikker på at feilen er i tenningsystemet.

Ser også for meg å ta en titt på disse magnetene/spolene under svinghjul.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...