Øyvind Ørn Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Står dette som serienummer: 62 f l 400248 50geo Det er den øverste sylinderen som ikke har skikkelig forbrenning, ikke den i bunn. Sitér dette innlegget Link to post
avanti21 Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Hei. Viss du mener sylinder nr 1 og at det er den nederste,lekker sikkert membranen på bensinpumpa. Den er festet til nederste syl og lekker da bensin inn i syl. Ublandet bensin kan føre til skjæring viss bensin går inn. Løsne 2 skruer på pumpa dra den litt ifra og pumpe på blæra for å sjekke om den lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Ørn Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Nei jeg kaller den øverste sylinderen for 1. Mulig det er feil men. Den nederste sylinderen ser ut til å ha fin plugg, etter litt kjøring. Kjørte den litt på tomgang nå. Sveiv fint i 1 minutt. Så kom det plutselig et fusk.Den hostet brått, Akkurat som den kuttet på en sylinder. Så sveiv den videre men tydelig med en blaffere gange, og til slutt stoppet den. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 har du mulighet til å filme fuskingen? Og et annet sps. Har du testet kompresjonen på sylinder 1 i forhold til de andre? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Øyvind Ørn Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Skal prøve på dette. Har ikke testet kompressjonen enda nei. Sjekket på ny i dag, at det var gnist på alle plugger. Får tydelig gnist på alle plugger. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Hadde et lignende problem på en Johnson V6 1986 mod.Denne motoren hadde 2 stk. PowerPack, en for hver sylinder rekke. Problemet var at den ene PowerPacken var blitt ustabil. Fungerte som det passet den innimellom. Denne ble byttet, alt OK. Har du en slik svart boks (PowerPack, prøv om du får låne en av en forhandler for å teste! Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Ørn Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Noen som vet hvordan jeg tar av svinghjulet på motoren. Har løsnet bolten på toppen. Ser det er en kile ned ved akslingen. Må det spesialverktøy til? Ser det er 3 hull i svinghjul med gjenger. Skal noe skrus nedi her? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 De 3 hullene er til avdrager. Mulig du kan få lånt en på et båtverksted,eller lage en selv. Jeg gjorde det siste. Tok et kraftig flattjern og boret 4 hull i den,3 stk der hvor skuehullene er rundt akslingen på svinghjulet. Hullet i midten boret jeg og gjenget til M10. Der setter du en m10 skrue oppi som du spisser litt i enden. Da kan du enkelt skru fast plata oppe på svinghjulet med de 3 skruene, og dra på den i midten tilslutt. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Ørn Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Ok. Skal lage en slik plate på mandag. Har forøvervig tatt kompressjonstest, og den var ok. Tror det er disse 3 triggerene som skaper trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Men er nok ikke lett å se om noe er defekt under der. Har hatt endel tenningsproblemer med Yamaha motorer gjennom årene,(sånn er det med eldre maskiner). Den ene 85hken kuttet tenningen til alle tre sylindre periodevis. = Stator. En annen jeg hadde før det gikk periodevis på 2 sylindre. = CDI boks. Det beste hadde jo vært å fått lånt slike deler og prøvd en og en del. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Ørn Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Ja vet dette er vanskelig. Problemet er at den fusker på sylinder nr 1. Må prøve å finne ut hvilke pulsar coil/trigger som går til denne. Og bytte den. Vanskelig å låne deler her, så jeg må nok kjøpe. Eventuellt brukt, for å teste. Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Prøv å få lånt deg en cdi først,40 hk har den samme.Må selvfølgelig være for 3 syl. motor. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Jeg ville også prøvd en annen CDIboks først... Hør med Skrotnisse her på forumet,han var veldig behjelpelig med deler til min når jeg hadde trøbbel Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Ørn Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Ok. Ja bare skrik ut om dere vet om steder å få lånt cdi boks. Jeg betaler all frakt og bry. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Ørn Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Planen er å ta ut disse pulsar coilene/triggerne, måle motstanden i de, og se at den er lik i alle 3. Disse skal vertfall sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Prøv å få lånt deg en cdi først,40 hk har den samme.Må selvfølgelig være for 3 syl. motor. Dette er en 50G motor og da deler den blokk osv med 60/70hk og ikke 40hk. Hvorvidt CDI'ene er forskjellige vet jeg ikke Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Bak på CDIboksen til min 85hk står det: TIA03-15 688-16. Etter hva jeg vet skal denne passe 70-85-90hk. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Ørn Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Nå er ssvinghjulet av. Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvilke av disse tre spolene/pulser coilene som går til hvilke sylinder. De står 120 grader rundt aksling under svinghjul. Ledningene forsvinner til slutt inn i den lukkede cdi boksen. Håpte det var mulig å finne ut hvilke som gikk til sylinder nr 1. Slik at jeg kunne bytte denne. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Ørn Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Skal prøve å bestille deler på www.boats.net Her får jeg disse 3 alternativene på yamaha 50: 50EJRR 50ELRR 50TLHR Ser ikke noen av disse nr på min motor. Mitt serienr er: 62fl 400248 50ge0 Noen som vet om min motor er noen av disse 3. Ser ut på tegninger at den er mer lik 60 og 70 hk. Men det står ikke at disse delene passer. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Vet ikke om dette hjelper, men jeg kan jo fortelle det: På min eldre (mid-80 talls) 50Hk tresylindret Yamaha hadde jeg et problem som i hvertfall ligner på ditt. Den strtet lett, gikk fint på tomgang og dro også brukbart med kald motor. Så etter en stund med turtall, fusket den. Turtallet økte og sant litt tilfeldig, før den stoppet helt. Deretter startet den lett, og det samme gjentok seg. Fuskingen viste seg å være noe veldig dumt, men enkelt: Jeg hadde brukt oljeblandet bensin på en motor med autolube! Den fikk for fet oljeblanding! Etter å ha servert en renere vare fra bensintanken, oppførte den seg helt eksemplarisk, slik denne gode motoren skal. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 på en 2 takter vil overskuddsolje samle seg i bunnen av veivhuset. Herifra pumpes den opp til det øvre veivlageret. Tenker bare på om lube-systemet gir for mye olje og at denne samler seg i bunnen og derved havner i sylinder nr 1. Har du forsøkt å kjøre på olje direkte blandet i bensinen? Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Skal prøve å bestille deler på www.boats.net Her får jeg disse 3 alternativene på yamaha 50: 50EJRR 50ELRR 50TLHR Ser ikke noen av disse nr på min motor. Mitt serienr er: 62fl 400248 50ge0 50 = 50hk E = Manuell tilt / El-start T = Power trim/tilt / El-start J = Jet drive L = Vanlig lang stamme R = Fjernkontroll H = Rorkult R = 1993 Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Øyvind Ørn Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Takk for svar. Dersom je kjører på oljeblandet bensin vil alarmen kutte motoren på høyrere turtall. Da må jeg koble bort alarmen til nivå i autolube? Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Ørn Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Noen som vet hvordan motoren oppfører seg dersom disse to små svarte boksene på siden av svinghjulet tuller? Tror de kalles crank position sender og coil lightning. Ligger også 3 stk spoler i 120 grader rundt aksling. Dette tror jeg er coil pulser. Tenker kanskje feilen ligger i noe av dette. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Dersom je kjører på oljeblandet bensin vil alarmen kutte motoren på høyrere turtall. Da må jeg koble bort alarmen til nivå i autolube? Det raskeste er vel å feste/teipe/stripse flottøren i den interne oljetanken i øverste posisjon. Hvis du vil fjerne den helt må du koble litt, du finner info om hva som skal kobles hvor i oppussingstråden til Double Weber. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.