Jump to content

Yamaha 50hk 3 sylindret 1993 mod fusker

Øyvind Ørn

Recommended Posts

Hei.

Viss du mener sylinder nr 1 og at det er den nederste,lekker sikkert membranen på bensinpumpa.

Den er festet til nederste syl og lekker da bensin inn i syl.

Ublandet bensin kan føre til skjæring viss bensin går inn.

Løsne 2 skruer på pumpa dra den litt ifra og pumpe på blæra for å sjekke om den lekker.

Nei jeg kaller den øverste sylinderen for 1.

Mulig det er feil men.

Den nederste sylinderen ser ut til å ha fin plugg, etter litt kjøring.

Kjørte den litt på tomgang nå. Sveiv fint i 1 minutt. Så kom det plutselig et fusk.Den hostet brått, Akkurat som den kuttet på en sylinder. Så sveiv den videre men tydelig med en blaffere gange, og til slutt stoppet den.

Hadde et lignende problem på en Johnson V6 1986 mod.Denne motoren hadde 2 stk. PowerPack, en for hver sylinder rekke. Problemet var at den ene PowerPacken var blitt ustabil. Fungerte som det passet den innimellom. Denne ble byttet, alt OK. Har du en slik svart boks (PowerPack, prøv om du får låne en av en forhandler for å teste!

• 2 uker senere...

De 3 hullene er til avdrager.

Mulig du kan få lånt en på et båtverksted,eller lage en selv.

Jeg gjorde det siste. Tok et kraftig flattjern og boret 4 hull i den,3 stk der hvor skuehullene er rundt akslingen på svinghjulet. Hullet i midten boret jeg og gjenget til M10.

Der setter du en m10 skrue oppi som du spisser litt i enden.

Da kan du enkelt skru fast plata oppe på svinghjulet med de 3 skruene, og dra på den i midten tilslutt. :smiley:

Men er nok ikke lett å se om noe er defekt under der.

Har hatt endel tenningsproblemer med Yamaha motorer gjennom årene,(sånn er det med eldre maskiner).

Den ene 85hken kuttet tenningen til alle tre sylindre periodevis. = Stator.

En annen jeg hadde før det gikk periodevis på 2 sylindre. = CDI boks.

Det beste hadde jo vært å fått lånt slike deler og prøvd en og en del.

Prøv å få lånt deg en cdi først,40 hk har den samme.Må selvfølgelig være for 3 syl. motor.

Dette er en 50G motor og da deler den blokk osv med 60/70hk og ikke 40hk.   Hvorvidt CDI'ene er forskjellige vet jeg ikke

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

Nå er ssvinghjulet av.

Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvilke av disse tre spolene/pulser coilene som går til hvilke sylinder.

De står 120 grader rundt aksling under svinghjul.

Ledningene forsvinner til slutt inn i den lukkede cdi boksen.

Håpte det var mulig å finne ut hvilke som gikk til sylinder nr 1.

Slik at jeg kunne bytte denne.

Skal prøve å bestille deler på www.boats.net

Her får jeg disse 3 alternativene på yamaha 50:

50EJRR

50ELRR

50TLHR

Ser ikke noen av disse nr på min motor.

Mitt serienr er: 62fl 400248 50ge0

Noen som vet om min motor er noen av disse 3.

Ser ut på tegninger at den er mer lik 60 og 70 hk.

Men det står ikke at disse delene passer.

Vet ikke om dette hjelper, men jeg kan jo fortelle det: På min eldre (mid-80 talls) 50Hk tresylindret Yamaha hadde jeg et problem som i hvertfall ligner på ditt. Den strtet lett, gikk fint på tomgang og dro også brukbart med kald motor. Så etter en stund med turtall, fusket den. Turtallet økte og sant litt tilfeldig, før den stoppet helt. Deretter startet den lett, og det samme gjentok seg. Fuskingen viste seg å være noe veldig dumt, men enkelt: Jeg hadde brukt oljeblandet bensin på en motor med autolube! Den fikk for fet oljeblanding!

Etter å ha servert en renere vare fra bensintanken, oppførte den seg helt eksemplarisk, slik denne gode motoren skal.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Skal prøve å bestille deler på www.boats.net

Her får jeg disse 3 alternativene på yamaha 50:

50EJRR

50ELRR

50TLHR

Ser ikke noen av disse nr på min motor.

Mitt serienr er: 62fl 400248 50ge0

50 = 50hk

E = Manuell tilt / El-start

T = Power trim/tilt / El-start

J = Jet drive

L = Vanlig lang stamme

R = Fjernkontroll

H = Rorkult

R = 1993

Dersom je kjører på oljeblandet bensin vil alarmen kutte motoren på høyrere turtall.

Da må jeg koble bort alarmen til nivå i autolube?

Det raskeste er vel å feste/teipe/stripse flottøren i den interne oljetanken i øverste posisjon. Hvis du vil fjerne den helt må du koble litt, du finner info om hva som skal kobles hvor i oppussingstråden til Double Weber.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...