gimi Startet 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2010 (redigert) Jeg sliter med en Mercury 5 hk to takts motor. Den har blitt ekstremt tungstartet, og nå forsøkte jeg å ta av svinghjulet for å se hva som skjuler seg under der. Dette var imidlertid lettere sagt en gjort. Det er ikke plass til å få tersen under svinghjulet, så jeg forsøkte å terse det av ved å huke under "kransen" som er skrudd fast til svinghjulet for reimstarten. Jeg nådde grensen for hvor hardt jeg turte å dra til før svinghjulet ville løsne. Ikke har jeg allverdens av verktøy, og ikke har jeg reperasjonshåndbok - er det noen som har kjennskap til hvordan man tar av dette svinghjulet? Redigert 18.Juni.2010 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kæpt'n Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 (redigert) Den vanlige prosedyren er å skru fast en svinghjulsavtrekker. Er som regel 3 stykk hull på toppen av svinghjulet som er gjenget opp. Men siden jeg antar du ikke har en slik, så er det et par metoder til som du kan tillate deg på en motor som denne. Begge går ut på å stikke et kubein under svinghjulet på en sikker plass å presse hardt ned - samtidig som du enten tar den største hammeren du har, og slår ett meget kraftig slag midt på bolten. Som regel spretter svinghjulet av på første forsøk. Med en stålhammer kan du tilate deg 2-3 slag før du begynner å få skade på gjengene. Har du en messinghammer, er selvfølgelig den å foretrekke. Ikke bruk mutteren til å beskytte bolten, gjengene vil "fjære" å ta opp energien. Det andre alternativet som er mye snillere mot bolten er å bruke en trykklufthammer med en spissmeisel på. Sett den i hullet på midten av bolten, å fyr løs, og selvfølgelig, ha kubeinet under svinghjulet. Har du ikke en trykklufthammer, så kan du faktisk bruke en elektrisk borhammer til det samme, skru ganske enkelt av borfunksjonen, og bruk samme spissmeisel. Redigert 18.Juni.2010 av Kæpt'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.