Jump to content

Volvo AQ140 som er treg å starte og stopper på tomgang

morgull

Recommended Posts

Har kjøpt meg en båt som har en Volvo AQ140 motor. Motoren er treg å starte. Starter på 4 - 5 forsøk og jeg må gi noe gass for at den ikke skal stoppe. Setter jeg den på tomgang stopper motoren etter noen få sekunder. Går fint når jeg har litt turtall høyere enn tomgang på den. Motoren har nye plugger. Pluggkablene ser fine ut og skal være fra ifjor.

Båten har nesten ikke blitt brukt de siste årene, kun et par turer hvert år. Bensinen kan være noen år gammel.

Ser at det er en skrue i bakkant av hver forgasser, Tipper det er tomgangsskruen. Vet noen hvordan disse skal stilles på denne motoren? Andre tips?

skake2.jpg

shake3.jpg

Redigert av morgull (see edit history)

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Er ikke det normalt at denne skal ha litt gass til den har gått seg varm?

Min er også slik. Før jeg starter drar jeg gasshåndtaket til fullgass, så tilbake, så på litt pådrag. Starter da helt greit(tross alle de andre problemene mine). Står da en stund å går på ca 13-1400rpm til den blir varm, går etterpå helt fint på tomgang.

Ellers så kan jeg desverre ikke hjelpe deg med justeringer, finner ikke noe data på disse gasserne selv... Det er uansett vanlig å ha problemer med stabil tomgang med dette oppsettet, løsningen er som regel å gå over til elektronisk tenning. Les i tråden om 123ingition på aq 151..

Lurer ellers på om du kan dele det motorbildet du har med meg, bare i høyere kvalitet? Trenger selv å se bedre på løsningene andre har benyttet for å få ting på stell i mitt motorrom. Til nå har jeg vært usikker på hvordan gasswiren har brukt å festes, håper på et bedre bilde av den løsningen.

Ser også at du har ventilasjon på blokka og ikke på toppen, slik som jeg har på min. på b23 blokka jeg har liggende har jeg slik ventilasjon, men det går en "lufteslange" fra denne som jeg ikke klarer å se på bildet av din motor...?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...