Brynjar Startet 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2010 Jeg har faktisk aldri gått hele blindleia enda, selv etter 12 år på sørlandet.. I sommer har jeg derimot bestemt at det skal gjøres men når jeg sitter her og ser på kart hadde det jo vært greit med en enkel kartoversikt/veibeskrivelse. Noen som vet om noe sånt på nett? Jeg har båtsportkart og skal nok finne leia, men her jeg sitter med pcen i fanget hadde det vært fint med en snarvei Latskapen lenge leve.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
koh Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 (redigert) Lett - start i fjorden utenfor Lillesand - gå sørvestover til fjorden er slutt, og du seiler under ei bru ved Krossviga - da er du i Blindleia. Det er liten tvil om hvor veien går så lenge du er i leia. eller gå til kart og finn N 58° 13.292', E 8° 21.764 -koh Redigert 19.Juni.2010 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg er enig i at det er lett å finne Blindleia når man kommer østfra, men trådstarter har utgangspunkt Kristiansand. Jeg har selv slitt litt med å finne beste led inn i Blindleia vestfra. Noen som kan legge inn et kartutsnitt? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Brynjar Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 (redigert) Var kanskje noe vag her.. Det stemmer at jeg kommer vestfra. Jeg vet hvor leia er, og hvordan jeg kommer dit. Det jeg lurer på er mere som Laholm sier ; hvor går man helst når man har kryssa Kvåsen? Ulvøysund regner jeg med er farbart, rundt gamle Hellesund.. går man på inn- eler yttersia av Tronderøyene / Gofartsholmen? Jeg finner nok både Blindleia og Lillesand, bare jeg leiter litt Redigert 19.Juni.2010 av Brynjar (see edit history) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Laholm Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Ulvøysund er farbart, vår erfaring etter mange krysninger er at Kvåsefjorden alltid lever opp til navnet sitt og er "kvapset" som vi sier her. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Hvorfor ikke kjøpe såkalt opplevelseskart i 1:20000? Helt ypperlige detaljkart i 3 blad for kr.475,- for alle tre. Du får de fra Nautisk forlag, med link her Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ibiza 1 Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg går gjennom Ulvøysund og inn til Gamle Hellesund og videre inn Blindleia slik. Se om det er forståelig (og punktene er satt litt grovt så ikke mobb om de er på feil side av en stake eller noe - ment kun som en indikasjon ) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg skal til sørlandet selv i juni, jeg har satt opp i kartet hvordan jeg tenker å gå. Når jeg har krysset Kvåsefjorden, tar jeg Ramsøysund, forbi gamle Hellesund og tar inn Nordnordvest øst av Trønderøya og videre mellom Kjeholmene og småholmene, derfra blir det nordlig kurs og inn i Blindleia Sitér dette innlegget Link to post
to-vid Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 For oss lokale så er Blindleia den indre leia fra Lillesand til Ulvøysund (Noen hevder til og med at den stanser ved Gamle Hellesund) For de som ikke er fullt så lokale, eiendomsmeglere, hytteeiere og andre som kan ha økomomisk interesse av det, så starter Blindleia langt øst for Lillesand og går minst til Kristiansand og gjerne litt til. Andre igjen tror at Blindleia er ett sted på innsiden av Justøya ved Mortensholmen, siden det står Blindleia nettop på det stedet i kartet. Kommer du fra vest over Kvåsefjorden går du igjennom Ulvøysund. Deretter passerer du Skottevik og over Ramsøysundet. Ved Natvigtangen dreier en så nordover mot Gamle Hellesund. Inne i Gamle Hellesund så dreier mot vest et lite stykke før en dreier tilbake mot NNØ og ut på Blikksfjorden mot Blikksund. (NW for Bjørnholmen og Indre Tronderøya) Etter Blikksund fortsetter en i samme retning over Røynevardfjorden. Leia går langs land på innsiden av Kalvøya og Furøya forbi Krossen. Deretter passeres Kjøpmasnnvik og så innsiden av Åkerøya før en kommer ut i Vallesverdfjorden. Leia fortsetter i samme retning NNØ mellom Fjelldalsøya og Kraksøya og så mellom Grisøya og Haukholmen. Da er man på innsiden av Justøya. Når Justøya er passert kommer en ut på Skallefjorden før ferden fortsetter på innsiden av Skauerøya. Og vips så er en i Lillesand. Leia er godt merket hele veien, det er gamle steinvarder ved de fleste trange sundene for å marker at det er her leia går. Jeg kan også sterkt anbefale opplevelseskartet for Blindleia. Det er utrolig detaljert og gir tips om mange flotte plasser å legge til. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Ruta til Ibiza 1 viser starten på Blindleia. Eneste er at en må gå litt lenger øst (100m sånn ca) før en går inn i Gamle Hellesund for ikke å kjøre gjennom lakseoppdrettet ellers er det bare å følge ruta han har satt opp. Kommer du deg først inn i Gamle Hellesund er resten av ruta lett å følge. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Suverent ! Da er vi godt forberedt for sommerens turer Takker og bukker. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Mouche Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 I Blindleia om sommeren trenger du ikke kart, bare å følge etter en seilbåt, eller 30, så er det trygt! Problemet er vel heller å unngå å få kink i nakken av alt, og alle, som man skal se på? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Andy Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 I Blindleia om sommeren trenger du ikke kart, bare å følge etter en seilbåt, eller 30, så er det trygt! Dersom du går selve leia, kan du gå trygt uten å ha nesa nedi kartet. Men om du skulle ta en avstikker, MÅ du følge godt med! Isefjærfjorden og Vallesverdfjorden er forholdsvis rent farvann. Ellers er det et hav av umerkede grunner og skvalpeskjær. Røynevardfjorden er verst. Hvert eneste år er det hauger og lass av 'går det så går det' båter som grunnstøter her. Men la ikke dette hindre deg fra å utforske de utallige perlene som ligger litt utenom selve leia. Et godt kart, enten på plotter eller papir er nødvendig - og husk å ta det rolig. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Ikke så veldig mye å legge til, bortsett fra at jeg i slutten av juli i fjor (rett etter stormen) fant ut at jeg skulle prøve lenger inn enn Ulvøysund på tur vestover. Det var ganske mye sjø igjen etter den stormen, og jeg regnet med en ganske urolig Kvåsefjord. Gikk inn til Indresund på innsida av Indre Ulvøya. Ifølge kartet skulle det være 1 meter der, så jeg gikk litt fram og kikka først og bakka opp for litt styrefart. Det er bare ca 4 meter bredt og jeg er 3 m. Jeg stikker ca 85 cm, og har jernbeslag på kjølen. Gikk igjennom i 3 knop uten å berøre noe hverken i bunn eller på siden. Kryssa Kvåsefjorden og inn nord for Klovhomen før jeg tørna syd og vest inn Stanggapet. Takknemlige passasjerer! :) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
alma Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Blindleia går fra Lillesand til Gamle Hellesund. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.