Jump to content

Kart over blindleia?

Brynjar

Recommended Posts

Jeg har faktisk aldri gått hele blindleia enda, selv etter 12 år på sørlandet.. :eek:

I sommer har jeg derimot bestemt at det skal gjøres men når jeg sitter her og ser på kart hadde det jo vært greit med en enkel kartoversikt/veibeskrivelse.

Noen som vet om noe sånt på nett? Jeg har båtsportkart og skal nok finne leia, men her jeg sitter med pcen i fanget hadde det vært fint med en snarvei :lol: Latskapen lenge leve..

.

.

bmhe

Var kanskje noe vag her.. Det stemmer at jeg kommer vestfra. Jeg vet hvor leia er, og hvordan jeg kommer dit.

Det jeg lurer på er mere som Laholm sier ; hvor går man helst når man har kryssa Kvåsen? Ulvøysund regner jeg med er farbart, rundt gamle Hellesund.. går man på inn- eler yttersia av Tronderøyene / Gofartsholmen?

Jeg finner nok både Blindleia og Lillesand, bare jeg leiter litt :lol::cheers_wine:

Redigert av Brynjar (see edit history)

.

.

bmhe

Hvorfor ikke kjøpe såkalt opplevelseskart i 1:20000? Helt ypperlige detaljkart i 3 blad for kr.475,- for alle tre. Du får de fra Nautisk forlag, med link her

Norsk-Baatsportkart-Blindleia-1-20-000-nd1.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For oss lokale så er Blindleia den indre leia fra Lillesand til Ulvøysund (Noen hevder til og med at den stanser ved Gamle Hellesund)

For de som ikke er fullt så lokale, eiendomsmeglere, hytteeiere og andre som kan ha økomomisk interesse av det, så starter Blindleia langt øst for Lillesand og går minst til Kristiansand og gjerne litt til.

Andre igjen tror at Blindleia er ett sted på innsiden av Justøya ved Mortensholmen, siden det står Blindleia nettop på det stedet i kartet. :nonod:

Kommer du fra vest over Kvåsefjorden går du igjennom Ulvøysund. Deretter passerer du Skottevik og over Ramsøysundet.

Ved Natvigtangen dreier en så nordover mot Gamle Hellesund. Inne i Gamle Hellesund så dreier mot vest et lite stykke før en dreier tilbake mot NNØ og ut på Blikksfjorden mot Blikksund. (NW for Bjørnholmen og Indre Tronderøya)

Etter Blikksund fortsetter en i samme retning over Røynevardfjorden. Leia går langs land på innsiden av Kalvøya og Furøya forbi Krossen. Deretter passeres Kjøpmasnnvik og så innsiden av Åkerøya før en kommer ut i Vallesverdfjorden. Leia fortsetter i samme retning NNØ mellom Fjelldalsøya og Kraksøya og så mellom Grisøya og Haukholmen. Da er man på innsiden av Justøya.

Når Justøya er passert kommer en ut på Skallefjorden før ferden fortsetter på innsiden av Skauerøya. Og vips så er en i Lillesand.

Leia er godt merket hele veien, det er gamle steinvarder ved de fleste trange sundene for å marker at det er her leia går.

Jeg kan også sterkt anbefale opplevelseskartet for Blindleia. Det er utrolig detaljert og gir tips om mange flotte plasser å legge til.

I Blindleia om sommeren trenger du ikke kart, bare å følge etter en seilbåt, eller 30, så er det trygt!

Dersom du går selve leia, kan du gå trygt uten å ha nesa nedi kartet. Men om du skulle ta en avstikker, MÅ du følge godt med! Isefjærfjorden og Vallesverdfjorden er forholdsvis rent farvann. Ellers er det et hav av umerkede grunner og skvalpeskjær. Røynevardfjorden er verst. Hvert eneste år er det hauger og lass av 'går det så går det' båter som grunnstøter her.

Men la ikke dette hindre deg fra å utforske de utallige perlene som ligger litt utenom selve leia. Et godt kart, enten på plotter eller papir er nødvendig - og husk å ta det rolig.

Ikke så veldig mye å legge til, bortsett fra at jeg i slutten av juli i fjor (rett etter stormen) fant ut at jeg skulle prøve lenger inn enn Ulvøysund på tur vestover. Det var ganske mye sjø igjen etter den stormen, og jeg regnet med en ganske urolig Kvåsefjord. Gikk inn til Indresund på innsida av Indre Ulvøya. Ifølge kartet skulle det være 1 meter der, så jeg gikk litt fram og kikka først og bakka opp for litt styrefart. Det er bare ca 4 meter bredt og jeg er 3 m. Jeg stikker ca 85 cm, og har jernbeslag på kjølen. Gikk igjennom i 3 knop uten å berøre noe hverken i bunn eller på siden. Kryssa Kvåsefjorden og inn nord for Klovhomen før jeg tørna syd og vest inn Stanggapet. Takknemlige passasjerer! :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...