oda78 Startet 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2010 Hei folkens! Skal skifte ut akterstaget til dynema. Båten er 28 fot, 14 meter høy og veier omlag 2,5 tonn. Hvor tykt tau trenger jeg? Lurte også på om noen kunne fortelle hvordan det lettest lar seg skifte uten å ta ned masta? Sitér dette innlegget Link to post
Kvakk Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Dersom brøkdelsrigg 8 - 10 mm. Bytte, slakke akterstag, heises opp i masten ( sett gjerne storseilfallet i et kryssholt ) Bytte Sitér dette innlegget Link to post
Kvakk Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 28 fot, holder LENGE med 8 mm Sitér dette innlegget Link to post
oda78 Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Takk for lynraske svar! Åssen fester en tauet i mastetoppen? Vurderer å bestille inn tauet på nett for å spare litt penger, og da må jeg vel lage til fester sjøl. Altså, kommer tauet med hull i enden så det går å tre innpå en sjakkel eller hvordan ser det ut i enden? Lurer også på utligningen. Nå henger wiren på et blokkesystem hvor tauet går to runder. Har sett et system hvor det er et hull på dynema-tauet som en fester i en tau-sirkel hvor det er et tilsvarende blokksystem som jeg har inni. Litt vanskelig å forklare, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Kvakk Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Du spleiser en løkke i hver ende, legger tauet igjennom seg selv. Dvs, lager en halvløkke der du trer bolten på riggen og sjakkelen på bolten gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.