Medusa Startet 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2010 Har vært på utkikk etter gode kartsider på nettet hvor man kan ta utskrift. På gislink.no kan en ta gode utskrifter av landkart og flyfoto, men dog ikke sjøkart. Dette til info... Tar gjerne tips på andre nettsider med gode utskriftsmuligheter... Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Vet ikke om det er relevant, men jeg er ganske tilfreds med et gratisprogram jeg lastet ned for en tid tilbake. Det heter Gadwin printscreen. Det lar deg ta "bilde" av et skjermutsnitt som jpg fil. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Medusa Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Det høres spennende ut, Snekker'n...skal kikke nærmere på det... Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Du bruker det slik: Trykker på printscreen-knappen, merker området som skal "tas bilde av" og trykker enter. Jeg lastet ned gratisversjonen og ikke PRO-versjonen. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Avsluttet_1 Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg har kartplotter med 12" skjerm og sjøkart for de områder jeg ferdes, men syntes det er greit å ta utskrift både av vanlige kart og flyfoto for planlegging og som "oppslagsverk" i båten... Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Sjøkart Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Selv om sjøkartene på gulesider.no ikke skal brukes til navigasjon, bør man ikke likevel advare mot mangler i disse sjøkartene når man anbefaler dem til andre slik at man ikke bidrar til eventuelle ulykker? Jeg har observert så langt at det for tiden mangler, men ikke begrenser seg til, dybder på grunner som er merket med tegnet +, jernstaker(-søyler), friseilingshøyder under luftspenn og de fleste broer med tilhørende friseilingshøyder i sjøkartene på gulesider.no. Dette er vesentlige mangler selv om disse omtalte kartene ikke skal brukes for navigasjonsformål. Kartene er heller ikke oppdaterte. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Inntil videre kan dere glemme å bruke sjøkart fra gule sider. Mangler masse informasjon når en skal se på detaljer. Kystverket har tatt en "yr" for lang tid siden og alle detaljer for de beste sjøkart er gratis tilgjengelig fra kart.kystverket.no Dette kart grunnlaget in kluderer det sist oppdaterte informasjoner fra statkart.no og inneholder samme informasjon som benyttes av Ugland IT når de produserer papirkart til en blodpris. Det eneste Ugland It gjør er å trykker kartene og påføre teksten "Ikke godkjent til navigasjon" ufattelig at vi kjøper dette ... sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Tror nok Ugland gjør litt mer enn å trykke kartene. De legger også på en annen projeksjon. Kartene det ble linket til bruker projeksjonen UTM. Kartene på nett bruker koordinater i Sone 33. Den sonen brukes i Midtnorge og Sverige. Nord blir liksom ikke helt i vater. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 (redigert) Disse A0 kartene er spesiellt hendig i små båter... Jeg skriver alltid ut kart når jeg skal til ukjent område. Redigert 20.Juni.2010 av BAN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sindrefs Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 God tur og Statens kartverk har fine og gode kart Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Det er mye bedre å navigere etter et sjøkart i A0 format, enn et dårlig et i A4 format. A0 var da voldsomt.... Ser for meg å holde orden på et papirark som måler 118.8x84cm (1m2)i cocpit´n når det blåser 10-12sm..... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.