Jump to content

Fortøyning og ankringsmetoder

Eureka

Recommended Posts

åpner denne litt jeg :flag_bp: Jeg har en sagen 30 på 30 fot og veier rundt 4.5 tonn. Når jeg kjøpte båten så fulgte det bare med en dregg tau osv som er i dreggrommet i baugen. Tenkte at det er lurt å bytte det ut med 10kg brucekopi anker osv. Siden jeg ikke har badeplattform så er det vanskelig å komme til med anker akter i båten pluss at jeg også har AC. Den beste løsningen med ankring ved berg er vel tau fra baugen mot land og anker akter men blir ikke så lett i min situasjon. Har dere noen tips om hvordan jeg skal gjør det best mulig? Ferien er snart rundt hjørnet og da må alt være i orden :thumbsup:

åpner denne litt jeg :flag_bp: Jeg har en sagen 30 på 30 fot og veier rundt 4.5 tonn. Når jeg kjøpte båten så fulgte det bare med en dregg tau osv som er i dreggrommet i baugen. Tenkte at det er lurt å bytte det ut med 10kg brucekopi anker osv. Siden jeg ikke har badeplattform så er det vanskelig å komme til med anker akter i båten pluss at jeg også har AC. Den beste løsningen med ankring ved berg er vel tau fra baugen mot land og anker akter men blir ikke så lett i min situasjon. Har dere noen tips om hvordan jeg skal gjør det best mulig? Ferien er snart rundt hjørnet og da må alt være i orden :thumbsup:

Du trenger vel ikke badeplattform for å kaste anker akter? Det høres bare tungvint ut å klatre ned på en badeplattform for å kaste anker.

Dreggen du har nå er fin å ha i reserve, eller bruke som daumann. Kjøp et passelig anker (12 kg bruce-kopi?), 7-8m kjetting (du kan sikkert klare deg med noe mindre om du bruker dreggen som daumann hvis det blåser), NAWI ankerline på rulle, festebraketter for anker på pushpit og en sylindrisk dreggeholder i syrefast - også til å feste på pushpit (denne har du kjettingen i mens ankerlina er på NAWI-rulla).

Ankeret kan du antagelig kaste over siden på båten uten å klatre helt akter. Hvis ankerrulla løper greit og lett, kan du kanskje til og med stå til rors og styre gasshendelen med den ene hånda og gi ut på ankerlina med den andre.

Alternativet er ankervinsj, men du rekker kanskje ikke å få montert før ferien. Ankervinsjen min har defekt bryter for tiden. Må innrømme at jeg ikke savner den særlig, jeg har hekk-anker som beskrevet over, og bruker dette også når jeg ligger på svai (gjør sef. fast i baugen da).

• 11 måneder senere...

Har vurdert og utforske Sverige mer nå, og ser at i gjestehavnene der så er det ofte fortøyning i blåser/staker og hekk/baug inn mot land!

Ser det er slik på noen av plassene i stavern også!

Dette har jeg aldri prøvd før så blir spennende første gang!

Men hvordan gjør dere dette?

Kjører dere inn med baugen først. Fester ett langt tau der for så å bakke tilbake og feste i blåse?

Eller huker dere tak i blåse først for så å kjøre baug mot land ?

Har dere ett tau til hver puller bak eller Bare ett tau!?

Ser for meg at dette kan bli litt småklønete første gang ?:)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Et tau til bøye før jeg siger inn til brygga. Har en stor karabinkrok jeg bare huker fast. Som regel bare ett tau. Det hender jeg bytter ut akterfortøyning med karabinen med et tau som går fra båt til bøye og tilbake til båt. Det gjør det litt enklere når jeg skal forlate plassen.

Flere svenskegjestehavner har tau til akterfortøynimg som ligger klart. Da går du inn til brygga og løsner tauet og tar det bak til akterfortøyningen.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Skal i de nærmeste dagene farte litt rundt, alene, på sjøen. Tenkte da å trene og utforske mere innen ankring.

Foran på båten er det som sagt 14 kg brucekopi,uten vinsj. bak på vinsjen er det 7 kg, med fjernkontroll.

Hvordan er folks erfaring med å bruke aktervinsjen til "kjøre" båten til og fra land, når man selv står på land?

Husk at når du ligger med landfeste *kan* belastningen på ankeret bli større enn om du ligger på svai. Er det fralandsvind belastes ikke ankeret akter, er det pålandsvind blir belastningen som om du skulle ligget på svai, men når vinden kommer fra siden, hvordan blir det da montro? Her er det bare å ta fram kunnskapene om vektorregning fra skoledagene og sette igang :)

Jeg ville byttet om på ankerne. Ha 14kg akter m. vinsj og bruk også dette på svai. Jeg har 8m kjetting og ankarolina. Når jeg har rullet ut tilstrekkelig line tar jeg meg til slutt en tur fram og gjør fast, så ligger jeg fint på svai. Prosedyre for å kjøre fast ankeret etterpå blir den samme.

Eller huker dere tak i blåse først for så å kjøre baug mot land ?

Har dere ett tau til hver puller bak eller Bare ett tau!?

Ser for meg at dette kan bli litt småklønete første gang ?:)

Huker fast på vei mot land, ja. Tre tauet gjennom, og ha begge tampene festet ombord, ellers blir det klønete når det skal løsnes. Evt. kjøp en slik bøyekrok som mange bruker.

Hvordan akterfestet blir avhenger av avstand til båtene på hver side. Er alt helt symmetrisk og innrettet passer det å ha en tamp festet i pullert på hver side. Må man justere for å ligge bra i forhold til naboene flytter man feste til ene eller andre siden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...