Manzon Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Snakket med elektrikkeren på jobb(Nordsjøen). Han mente bestemt at dette kun gjelder for fast utstyr. Så kobler man seg til landstrøm bare av og til så var han fast bestemt på at jord kunne droppes. Skulle vist stå helt i begynnelsen på en eller annen forskrift. Men han mente jo samtidig at det ikke var så veldig lurt å droppe det da. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Ja man kan jo begynne med et smil og avslutte med å stange hodet i veggen. Her er hva jeg skriver Patfinder, og legg merke til uthevingen som er tilføyd for å fange din oppmerksomhet; sitat, Jeg tror ikke det er så interessant å gå inn i alle de tekniske detaljene for det har det blitt gjort noen forsøk på tidligere. (Helheten vil umulig kunne bli forklart og forstått riktig på et forum som dette). sitat slutt. Om mine antagelser er riktig er du involvert i noe vi kaller en opplæringssituasjon. Det er derfor, om jeg har rett, ikke en uvannt situasjon for deg å prøve å få dine tilhørere til å forstå hva du sier. Om det er riktig som du sier at jordleder ikke skal kobles til lokal jord ombord i en plastsnekke men snarere termineres til et ikke ledende materiale. Så betyr dette at skjøteledningen i hvertfall skal inneholde en jordleder som ikke må kuttes. Den skal bare skrues fast i noe av ikke ledende materiale. At man ikke skal kutte jord ved uttaket på brygga er jo ikke vanskelig å forstå. Men hva er forskjellen om man kutter en ledning. Surrer på litt gulgrønn tape og lar den ligge. Eller å koble den til en isolert skrue på trafoen. Jeg vil tro at mitt barnebarn ville kunne lage et skjema over lovlig tilkobling av de forskjellige lederene i en kabel med tre ledninger om du forklarte hvordan dette så ut. Det er tross alt ikke snakk om mer en ett støpsel, en 3leder, en landstrømskontakt, en sikring/kombivern, en zincsaver, og en jernblokk på 200 kg. Hvor vanskelig er det å lage en korrekt skisse over hva som er lov/anbefalt og hva som er på trynet galt Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 ... og dessuten sluppet å utlevere en gratis skilletrafo som du nå kan omsette med god samvittighet . Kan vi ikke slå sammen i en slik til Ingar? Han trenger en sånn til sin båt... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Om mine antagelser er riktig er du involvert i noe vi kaller en opplæringssituasjon. Det er derfor, om jeg har rett, ikke en uvannt situasjon for deg å prøve å få dine tilhørere til å forstå hva du sier. Så sant så sant. Men det er jo unødvendig å banke det ut av meg. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 (redigert) Ja da er det vel unødvendig å poste en tråd der du ikke vil utdype hva tråden handler om. Blir litt skuffet over at du gang på gang undervurderer ditt publikum. Hvorfor ble denne tråden startet? For å pirre nysgjerrigheten til de få som har forutsettning for å forstå innholdet? Jeg er ikke ute etter å finne boksehansker for å tvinge et svar ut av deg. Kun litt info så jeg slipper å lete i timesvis for å finne svaret på noe du kan gi meg på 2 minutter. Jeg er lei av hjemmelekser og har funnet ut at raskeste vei til å heve min kompetanse er å gå rett til kilden. La oss kalle det rasjonalisering av brukt fritid. Du har da gitt meg verdifull informasjon om lading og batterier før. Hvorfor så hemmelighetsfull om hva som er riktig med en så enkel installasjon som finnes i min gamle plastbalje fra 1977? Hadde du ikke vært mann ville jeg kalt deg "luremus" Redigert 22.Juni.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Tråden ble startet slik at Båtplassens medlemmer skulle få svar på noe veldig mange lurer på. Se første innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Ja strøm er absolutt ikke ufarlig. Leser man pdf vedlegget i post nr. 4 så er der mange ulykker som man kjenner seg litt igjen i. Ellers er det sikkert store mørke tall i nesten ulykker som ikke kommer frem. Man bør også titte nærmere på side 59. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Fiskeren som omkom representerer bare et av de mange tilfellene hvor det er avdekket feil på det elektriske anlegget om bord. Det er nå innført pliktig kontroll også for fiskefartøyer opp til en lengde på 15 meter fordi det har vist seg at båter fritatt pliktig kontroll er i generelt dårlig forfatning. DSB har uttalt til meg at respekten for strøm er nedadgående, og at de har grunn til å tro at tilstanden i fritidsbåter også er dårlig. Jeg har allerede nevnt at DSB har tatt over tilsynsmyndigheten for fritidsbåter etter at de er satt ut på markedet, noe som betyr at fritidsbåter også kan kontrolleres i dag. (Hvis dere sjekker forskrift for maritime elektriske anlegg, så er det nylig lagt til at denne forskriften også gjelder for fritidsbåter). Foreløpig er kontroll av fritidsbåter ingen prioritert oppgave da det ikke finnes penger til slike kontroller, Som Patfinder nevner er det en del rot også i de elektriske anleggene i marinaene, og det er ikke utenkelig at man i fremtiden vil erfare at fritidsbåtene vil kunne bli kontrollert som en del av oppfølgingen av internkontroll systemene der. Eieren av et fordelingssystem er nemlig i følge loven pliktig til å føre tilsyn også med elektriske anlegg som kobles til fordelingsnettet, som i dette tilfellet er båtene. I år har jeg hatt to 20 % kontroller i for å kartlegge tilstanden i båtene. Marina eierne har i begge tilfellene ønsket å kartlegge situasjonen for å finne ut hvilke tiltak som bør settes inn i forhold til den pliktige internkontrollen. Jeg kan tipse dere om at en rekke båter har arrangert overganger mellom strømuttak i pidestal og landstrømsledningen uten jord, og at dette er rene dødsfellen og strengt forbudt. Lån aldri strøm til en skjøteledning fra en slik overgang hvis pidestalen har en CEE kontakt og overgangen representerer den eneste tilkoblingsmuligheten for skjøteledning på stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Kanskje du kan hjelpe meg litt igang Ole Petter. Det elektriske annlegget i havna vår er så råttent at noe må gjøres. Jeg har sagt meg villig til å bli med i en el-sikkerhets gruppe. Det finnes ikke et HMS system i forreningen. og jeg ser for meg en formidabel jobb for å stable et system på bena. Hvor begynner man. Finnes det ferdig materiell som kan brukes eller må man gå den tunge veien å bygge opp et system selv? Er Eltilsynet rette instans å kontakte eller må man gå via en konsulent? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Om du virkelig mener at DSB er et supperåd om de skulle komme med en forklaring som ikke passer herr Lotus, så mener jeg du har misforstått DSB sin samfunnsoppgave. Det er jo endringer og tilpassninger som gjør DSB til en viktig medspiller i samfunnet vårt, og når de hører på innspill og tar dette til etterretning så er jo dette et tegn på at DSB fungerer som det skal. Og så skriver du: Selv ikke Ole Petter har nektet for dette, han mener bare, slik jeg har forstått det, at man ikke vil kunne få en samsvarserklæring. Hvis du hadde lest hva jeg skriver Lotus og ikke lagt til det du selv mener jeg skriver, så hadde du også klart å forstå hva jeg har skrevet. Jeg har hatt en ganske lang dialog med DSB om denne saken og andre saker og forstått det slik at lokalt jordplan uten skilletrafo i fritidsbåt er forbudt inntil det eventuelt blir tillatt etter at saken er gjennomgått på ny i samråd med den kontrollmyndighet som har ansvaret for fritidsbåt i Norge. I tilegg har bransjen for yrkesbåt kommet med noen synspunkter i saken og derfor må disse synspunktene også vurderes i yrkesbåt sammenheng. Det er jo håpløst å si noe i denne saken når du tilsynelatende har alle svarene parat uten å blunke. Når jeg sier at terskelverdiene for farlig strømgjennomgang er et tema, så bagatelliserer du dette. Men disse verdiene er jo allerede beskrevet i en del elektriske standarder, og da med verdier rundt 5 mA og 15 volt. Det er jo slik at når DSB får spørsmål om slike elementer at man forventer å få et svar. Men når svaret da lar seg vente på er jo dette et tegn på at spørsmålet var relevant og at det sjekkes. For det første må kanskje verdiene man har forholdt seg til sjekkes på ny, og så må man samtidig kanskje komme med en forklaring på hvorfor andre standarder bruker andre verdier og hvorfor disse verdiene kanskje er uaktuelle for oss å benytte. Kanskje man til og med lærte noe nytt og ser et behov for å gjøre noen endringer selv. Man kan ikke i dette systemet som DSB befinner seg ta den korte veien som benyttes på Båtplassen av anonyme skribenter og si: Nordamerikansk standart består av bare tullinger og de har ikke greie på hva de snakker om. Det er verken du eller jeg som avgjør saken Lotus, men i motsetning til deg så ønsker ikke jeg å forskuttere hva DSB til slutt kommer frem til. God langelg, nå er vi klar og reiser på hytta. Dsb er intet supperåd. Derfor gjelder alt de sier. Alltid. Det de har sagt gjelder inntil de sier noe annet. Slik er det alltid. Punktum! De har sagt at lokalt jordplan er godkjent i båt - også fritidsbåt- i henhold til de forutsetninger som er gitt i Elsikkerhet nr. 66. Den saken er ikke diskutabel og Torbjørn Verlo, som er forfatteren av nevnte skriv, har bekreftet at skrivet gjelder inntil det blir forfattet noe annet. Jeg har personlig snakket med Verlo om saken og fått dette bekreftet. Likeså har 2 andre ingeniører i avdeling Forebygging og Elsikkerhet bekreftet det samme. Og det er også bekreftet at samsvarserklæring ikke er noe problem å skrive ut. Det er status nå. I tillegg vurderer dsb om det skal gjøres endringer. En av gangene jeg pratet med Verlo, presiserte han at det var viktig med en avklaring og at den skulle komme når båtsesongen startet, siden dette var aktuelt for en mengde fritidsbåter. Hvem som helst som vil ha en bekrefteles på at lokalt jordplan er gjeldende og at det ikke er problemer med samsvarserklæring såfremt man kan dokumentere at farlige potensielforskjeller, varmgang osv ikke kan oppstå, dvs vanlige krav til en jordleder generelt, kan ringe Torbjørn Verlo i Trondheim på direkte nr. 73 53 85 76. Med andre ord: Vi vet hva status er nå og venter på en eventuell endring av gjeldende status. SORRY FOR HELE SITATER. Her ligger mye gammel uenighet.. Forskjellen er vel grovt sett at ole petter vet litt mere enn andre her , og derfor spår riktig når det gjelder fremtidige foreskrifter? Ære være ham for å ikke ha gitt opp. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
JRK Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Hei, Ikke nok med at du har fått helt rett i dine tekniske påstander Ole Petter, du klarer faktisk og orientere oss alle sammen, uten et eneste surt ord til alle de som har rakket ned på dine påstander! Dette er god båtplass ånd. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Kanskje du kan hjelpe meg litt igang Ole Petter. Det elektriske annlegget i havna vår er så råttent at noe må gjøres. Jeg har sagt meg villig til å bli med i en el-sikkerhets gruppe. Et godt forslag og tiltak til forbedring støtter jeg, men det får drøye til mørket setter inn. Jeg har skrevet en del om dette som inkluderer hvordan relevante forskrifter kommer til anvendelse, hvordan man noen ganger er avhengige av flertall ved avstemning ved en generalforsamlinger og hva opplæringen av intern tilsynsmyndighet bør inneholde. Kanskje noen andre medlemmer husker hvor jeg har skrevet om dette tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.