Jump to content

Hvor mye er Fenixen egentlig verdt?


SteinarK

Recommended Posts

Etter at vi for et snaut år siden tok steget over i seilverdenen i en 22fots Columbie har vi hatt en del fine turer og fått smaken på seiling og turseiling. Men, med tre små kom 3-fotssyken nok ikke uventet ganske raskt. Tror nok absolutt muligheten er der for at vi en dag kjøper en båt med ordentlig god plass i (35 fot+), men steget blir litt stort nå i første omgang. Har derfor etter en del diskusjon og titting kommet til at Maxi Fenix er et passe steg opp i forhold til der vi er i dag. Betydelig bedre plass inne, fortsatt lett og morsom å seile, enklere å seile for én, stabile priser i bruktmarkedet osv.

 

Så er det jo fort slik da, at når man har bestemt seg for noe vil man jo helst ha det kjapt løst. Og da tar man utgangspunkt i det som ligger ute på Finn av Fenixer per juni og forsøker å få til noe der så man kan ha ny båt i ferien :)

 

Så, vi har vært og tittet på denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22689216

 

Den er ordentlig flott å se på og også betydelig oppgradert på seilfronten. Nye karbon-kevlar seil og alt nytt av rigg (stag, tauverk, blokker, taulåser osv), untatt bom og mast. Følger med veldig bra elektronikk og pen og ordentlig inne. MEN (og det må jo være et men, ellers hadde vi nok kjøpt den allerede) motoren er jeg skeptisk til. En original saltvannskjølt VP MD5. Den starter og går lett og fint, men selger har ikke byttet belg så lenge han har hatt den (3-4 år) og kjente ikke til om dette var gjort tidligere. Enkelt vedlikehold med pakningsbytter, impeller, oljeskifte osv var gjort men han anbefalte at jeg nok tok en overhaling på motoren. Den hadde også gått varm et par ganger og han påsto at hadde fått beskjed fra VP-gutta om bare å ta ut termostaten så motoren skulle få kjølt seg skikkelig...

 

Det kommer nok derfor en motor-kostnad til her, i alle fall en skikkelig fulloverhaling av eksisterende motor (20-30 tusen?) men muligens bytte av hele greia (70 000+?). Siden båten nok forhåpentligvis blir en mellomstasjon på veien mot en større båt med tre separate kabiner (som vi vil trenge hvis vi skal kunne ha ordentlig seilferie) blir det veldig relevant om dette er regningssvarende. Så vidt jeg kan se, ligger OK Fenixer rundt 200 000 i dag. Men, ville det vært mulig å få solgt en tipp topp Fenix med nyoverhalt motor osv til rundt 250 000?

Link to post

 

....,men muligens bytte av hele greia (70 000+?).

 

Lå for tre år siden i oplag ved siden av en Fenix. Eieren hadde byttet motor og alt arbeid var satt bort. Ny motor, innfestning, seildrev og hele pakka kom på rundt 120', penger eieren ikke regnet med å se igjen så mye av!

 

Men, ville det vært mulig å få solgt en tipp topp Fenix med nyoverhalt motor osv til rundt 250 000?

 

Tvilsomt! Siden jeg har nesten maken båt så har fulgt med på markedet for båten og laveste pris jeg har sett var 150'(en båt ellers lavest 180/190) og høyeste 250' uten at jeg vet hva de har blitt solgt for. Båten til 250' hadde vel alt nytt inkl. ny motor. Den aktuelle båten ser pen/bra ut og båttypen er jo vel kjent, egen regattaklasse, og nogenlunde kurant å selge vil jeg tro (alt er relativt!). Du kan være heldig å ha en motor som holder til du skal selge igjen eller du kan få totalhavari og hele regningen, et sjansespill i mine øyne som jeg personlig ikke vill ha tatt med mine penger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Med tanke på at planen er å ha båten 2-3 år, ville jeg heller valgt å legge noen titusener mer i en båt med en kurant nyere motor! Da slipper du å ha bekymringer mens du hsr den, og den er like kurant å få solgt til en god pris om to år. Jeg har selv byttet motor to ganger, og er passe lei av dette¨. Neste gang betaler jeg heller litt ekstra for å få en båt i god stand og med en kurant motor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

En original saltvannskjølt VP MD5. Den starter og går lett og fint, men selger har ikke byttet belg så lenge han har hatt den (3-4 år) og kjente ikke til om dette var gjort tidligere.

 

Høres ut som om du har fått deg en seilbåt hvor det meste er på stell.

Går MD5'en greit, så sett på ferskvannskjøling med en gang. Burde koste sånnsåder SEK 5000 hos Hjertmann når de har tilbud. Få med en strainer til å sette før varmeveksleren. MD5 er noe av den fineste smådiesel som er laget. Laget i Mandal.

Produksjonsdatoen for belgen står i ytterkant på oppsiden. Må du bytte denne er det ingen heksekunst. MD5 er så lett at du trekker den inn i hytta alene.

Link to post

Går MD5'en greit, så sett på ferskvannskjøling med en gang.

 

La meg først si/innrømme at dette har jeg ikke noe greie på, men har hørt, og lest, flere steder (også her på forumet!) at motorkyndige fraråder å bygge om en eldre saltvannskjølt motor til ferskvannskjøling da det blir en garantert kortsiktig glede. Noen som kan opplyse noe mere om det?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det smarte er nok som index sier å vente på en båt med bedre motor. Bare i uken som gikk nå, var det to som gikk som i alle fall i følge beskrivelsen nok var bedre der. Men så er det jo fristende å ha ny båt til ferien og veldig mye er jo på stell i denne som jeg har sett på, så jeg klarer ikke helt å være 100% rasjonell... Samtidig ser det ikke ut som frekvensen med "nye" brukte båter går fort ned nå, så det blir vel fort høst for det kommer noe særlig med nye Fenixer til salgs. Har også lest mange plasser at MD5 kan gå bortimot uendelig (gitt riktig stell, dog) så hvis den ikke er for ødelagt tenker jeg at det kan være håp om at en fulloverhaling vil holde.

 

Nå er jeg ikke videre motorkyndig selv, men ville en mekaniker ha mulighet til å kunne si noe om tilstanden i løpet av en times overblikk på den? I tilfelle kunne det nok vært en lønnsom time å betale for før vi tar en endelig beslutning.

Link to post

Belgen bør holde i 7 år. Det er svært høy kvalitet i originalbelgene så langt jeg har fått høre og lest om.

Nesten alle Fenixene har original-motoren. 7,5 Hk er helt grei inntil du stamper i motsjø med tung ferielastet båt.

Da er (2 sylindre og) 10 HK og større slagvolum å foretrekke. (Har slik motor selv og det er en fryd med ny motor.)

Men hvor mange har tatt bryderiet med å skifte motor? Det går an å gjøre selv og bruke det opprinnelige motorfestet med nyere Volvo Penta, men motorlokket må forhøyes. Det medfører at midterste sengeplass akter blir for barn, evt voksen som ligger anføttes.

 

Sliten motor er uansett noe herk og man bør sette på en ekstra påhengsmotor for sikkerhets skyld.

De gamle MD5-ene et bra, men ikke uslitelige. Dyre modifikasjoner kan bli som å bære havre til død hest.

 

Foreslår at du ringer selger som har noen tips om rimelig motorbytte.

Sjekk telefonnummeret så ser du hvorfor det er så fine seil. Bedre seilgarderobe blir kanskje vanskelig å oppdrive på en Fenix.

 

Fenix'en kommer i to varianter: Med og uten "Dinette" som betyr fast bord på styrbord side (kan bli soveplass for to) og kjøkken på babord. Gir veldig hygelig "stue-følelse".

 

Husk å spørre hvor lenge siden det er båten ble skrapt og pusset HELT ned og ny primer lagt på. Det er langvarig jobb hvis det er mange lag bunnstoff.

 

Vurderer den aktuelle båten som godt kjøp når seilene og utstyr ellers tas i betraktning. Forbehold tatt om faktisk motor-tilstand som jeg ikke kjenner.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Men, med tre små kom 3-fotssyken nok ikke uventet ganske raskt. Tror nok absolutt muligheten er der for at vi en dag kjøper en båt med ordentlig god plass i (35 fot+), men steget blir litt stort nå i første omgang. Har derfor etter en del diskusjon og titting kommet til at Maxi Fenix er et passe steg opp i forhold til der vi er i dag.

 

Ville gått direkte til 35 foter'n. Det kan bli mye dyrere å gjøre en ekstra stopp på veien mot målet :-)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Hvis jeg skal være ordentlig skeptisk, kan det være at belgen ikke er skiftet siden båten er ny. Og da begynner vi å snakke ganske mange år over anbefalt levetid. Da er det vel i tilfelle bare et tidsspørsmål før båten synker....

 

Må ærlig innrømme at jeg også ble litt skeptisk til selger som jo ganske riktig var seilmaker, men som ikke visste hva "belg" faktisk var for noe.

 

Begynner nok å helle til å legge prosjektet ny båt før sommerferien litt på is, ta et par oppgarderinger som jeg har utsatt på Columbien og heller vente til en Fenix jeg føler meg tryggere på dukker opp. De flotte seilene denne hadde tror jeg ikke jeg vil ha veldig mye mer utbytte av enda med mine seilferdigheter, det er viktigere å føle seg trygg på motoren.

Link to post

Fin båt, men litt stiv pris i forhold til andre Fenixer som ligger til salgs. En gammel saltvannskjølt Volvo begynner også å nærme seg moringstadiet. Fenixen en bra båt, men det er

også f.eks Cumulus m/Yanmarmotor og Granada 858, gode båter fra ca samme tidsepoke. Enig i at topp regatta seilgarderobe ikke er det mest vesentlige de som er litt ferske i tralten. Når det gjelder belgen skal en ikke engste seg for mye. Sjekk om det er antydning til sprekker eller andre svakheter, belgene varer utrolig lenge...har det noen gang skjedd at båter har sunket pga belgen?? Tviler på det.

Er du ute etter en godbit til røverpris? Sjekk Finnkode 22632892 Guyline 822.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...