Jump to content

Behandling av teakdekk

Fantino

Recommended Posts

Årets nyinvestering kom med teak i akterbrønn/på badeplattform. Har behandlet 2 ganger med Epifanes teakolje iht. beskrivelse på boks (rense/åpne porer med rødsprit, tørke, mette med Epifanes og tørke av overskytende).

Etter siste omgang kom det en hinne der vannet trekker under når det høljer ned lenge (og det gjør det jo). Mao. har jeg nok overdrevet litt. :confused:

Plan: Tørke av/rubbe forsiktig med gryteskrubb og rødsprit for deretter å gå på med Epifanes med 50% amerikansk terpentin for å få det til å trekke bedre inn.

Til trebåtekspertene: Er dette en god plan? Hva er evt. en enda bedre plan? (Ønsker en matt overflate uten hinne).

Hei

Hvis du vil ha teakdekk med godt "fotfeste", bør du

ikke behandle på annen måte enn å holde teaken ren. :nono:

Rengjøres med Hempel Teakrens (Oxalsyre) hver sesong

for at ikke grønnalger skal bosette seg der.

Så en vask en gang i blant med skrubb og grønnsåpe

for vedlikeholdrengjøring og mette treverket.

Dekket er grått når det tørt og teakfarget når det vått. :confused:

mvh

giver

Jo-ja. Jeg vet jo at noen mener teaken skal være grå. Dette har sikkert noe for seg, men jeg har ikke sansen for det. Har sett for mange stygge grå med svart sopp i. Bor tross alt på Vestlandet. Ser også at der teaken trekker vann så lever den mye mer (natemassen presses opp når det er vått).

Har lest så mye om folk som "metter" treverket med alskens lurium. Kom igjen da!

Jo-ja. Jeg vet jo at noen mener teaken skal være grå. Dette har sikkert noe for seg, men jeg har ikke sansen for det. Har sett for mange stygge grå med svart sopp i. Bor tross alt på Vestlandet. Ser også at der teaken trekker vann så lever den mye mer (natemassen presses opp når det er vått).

Har lest så mye om folk som "metter" treverket med alskens lurium. Kom igjen da!

...Kommer,  jeg kommer, hvis du vil høre på meg!

Teaken behøver ikke mettes med noe som helst. Den er mettet slik den er "in natura". Teaken trekker absolutt ikke vann! Du kan ikke hindre natemassen i å svelle når det kommer vann mellom natene og teaken, uansett hva du tilsetter.

Vil du høre på dette?

Jeg har sett 25 år gamle teakdekk som er tatt godt vare på. De holdes tørre og fine om vinteren. Ikke noe boblehavn med vann/snø/is på dekket som kan ta natene. Dessuten: Hovedrenholdet er vann med litt grønnsåpe - en myk svaber - grønnsåpevannet strykes på tvers av vedens retning. Man kan brukes svamp her. Ikke børste. Grønnsåpevannet spyles av straks etter behandlingen

De fleste teakdekkene slites ikke ut. De vedlikeholdes i stykker! Børsting, og da børsting på langs av veden skader teaken slik at de myke partiene fjernes, og en ruglette eller rillette overflate fremstår.

Ethvert annet stoff enn vann og grønnsåpe kan skade teaken. Hvor mange er det ikke som i pur forfengelighet for å gjenkalle gløden av ny teak bruker midler som tar natene? Tragisk å se natene ligge som lakris-lisser utover dekket etter få år!

Om du ikke har sansen for grå teak så se det fra en økonomisk synsvinkel! Hender at det hjelper!:lol:

Da jeg kjøpte gammel båt med teakdekk ifjor, var dekket GRØNT :lol:.

Jeg skrubbet det med grønnsåpe, så terrasserens (inneholder oxalsyre og såpe). Dette gjorde jeg fire ganger. Så satte jeg inn dekket med Torax, heter nå Owatrol Dekk og dørk UV.

Denne oljen legger ikke igjen film på dekket, og blir ikke glatt når det blir vått.

Jeg har nå en nydlig teakfarge på dekket.

:lol:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Teaken behøver ikke mettes med noe som helst. Den er mettet slik den er "in natura". Teaken trekker absolutt ikke vann!

Jeg har teak badeplattform som jeg oljer og lakkerer hvert år.

Når det gjelder teak og at teak ikke trekker til seg olje blir jeg forundret, jeg renskrapet badeplattformen min i år, og mettet den med olje. Skal love deg at jeg måtte smøre på mange ganger før den var mettet. Jeg har lakkert med epifanes blandet 10% Owatrol D2 og det har holdt seg fint hele sesongen.

Bilde

Et valg å ta:

- Sikkerhet og praktiske yte (ubehandlet)

- Utseende (lakkert)

mvh

GipsyGirl

Ethvert annet stoff enn vann og grønnsåpe kan skade teaken.

Hvis man skal "spyle over" dekket etter en tur, skal man ikke bruke ferskvann, men saltvann. Ferskvannet vasker ut den naturlige impregnering i treet. Saltvann virker tildels som en impregnering. En bøtte over dekket etter hver tur gjør underverker.

Lars Herman,

som ikke har teakdekk selv, men har hørt dette av noen

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hvis man skal "spyle over" dekket etter en tur, skal man ikke bruke ferskvann, men saltvann. Ferskvannet vasker ut den naturlige impregnering i treet. Saltvann virker tildels som en impregnering. En bøtte over dekket etter hver tur gjør underverker.

som ikke har teakdekk selv, men har hørt dette av noen

....hmmmm... saltvann inneholder NaCl, eller koksalt. Dette er den vesentlige forskjellen fra ferskvann. Har aldri hørt at koksalt har noen positiv innvirkning på teak. Derimot er Cl-ioner. som man får når NaCl er løst i vann, svært uheldig. Cl-ioner er relativt aggresive og kan svekke heftet mellom natingen og teaken.

Dessuten har jeg tvertimot hva du sier hørt fra Hallberg Rassy's representanter som har levert båten min, at man bør spyle dekket fritt for saltvann og salt etter en frisk seilas. :yesnod:

Jeg har teak badeplattform som jeg oljer og lakkerer hvert år.

Når det gjelder teak og at teak ikke trekker til seg olje blir jeg forundret, jeg renskrapet badeplattformen min i år, og mettet den med olje. Skal love deg at jeg måtte smøre på mange ganger før den var mettet. Jeg har lakkert med epifanes blandet 10% Owatrol D2 og det har holdt seg fint hele sesongen.

Et valg å ta:

- Sikkerhet og praktiske yte (ubehandlet)

- Utseende (lakkert)

Valget ditt er greit nok, og båten er vakker som lakkert!

Beklager slurv fra min side: burde ha skrevet at teaken er mettet med det den trenger av "konserverende" stoff for all tid. Mao - det er ikke nødvendig å tilføre noe for at teak skal være bestandig for all tid!

Men hva slags olje var det teaken trakk til seg? D1? Du hadde pusset overflaten skikkelig før du oljet?

[/sup]

Har tenkt tanken, da jeg har lagt merke til at teaken på badeplattforma (som får sjøvann over seg til stadighet da den er ganske lav) holder seg penere.

Hvis det du sier er sant skal jeg øyeblikkelig kjølhale min informant. Som jeg skrev har jeg ikke personlig erfaring med dette.

Hei Lars_Herman  :cryin:

Da må nok jeg også kjølhales! Jeg fikk nemlig det råd å bruke sjøvann med en dæsj med klorin og etterskylle med sjøvann. Den behandlingen gjorde susen med mitt teakdekk! Inntil jeg får et bedre råd så fortsetter jeg med den metoden!

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Dessuten har jeg tvertimot hva du sier hørt fra Hallberg Rassy's representanter som har levert båten min, at man bør spyle dekket fritt for saltvann og salt etter en frisk seilas. :cryin:

Kan bare tenke meg en grunn til å spyle bort saltvannet. Når det tørker ligger saltet igjen som krystaller og det vil slite ekstra på teaken å gå på dette. Omtrent som å strø med fin sand!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Da må nok jeg også kjølhales! Jeg fikk nemlig det råd å bruke sjøvann med en dæsj med klorin og etterskylle med sjøvann. Den behandlingen gjorde susen med mitt teakdekk! Inntil jeg får et bedre råd så fortsetter jeg med den metoden!

Enhver er salig i sin tro, også du Syvert! :flag:

Kan vel være at klorin-dæsjer og saltvann gir en viss umiddelbar skjønnhetseffekt. Men klorforbindelser skal man ha minst mulig av, og kortest mulig tid, på et natet teakdekk hvis man vil beholde natene sittende fast der de er lagt. Det skjer ikke noe negativt på en tid, men over lang vil dette gi utslag! :cryin:

Men pytt, pytt - for den som er på KNBF-appanasje blir dette vel bare et lite klyp i lommeboken! :lol:

Kan bare tenke meg en grunn til å spyle bort saltvannet. Når det tørker ligger saltet igjen som krystaller og det vil slite ekstra på teaken å gå på dette.

Betyr dette at du mener at NaCl som kjemisk forbindelse, eller som Na+ og Cl- ioner i vandig løsning, ikke har noen negativ effekt på et teakdekk?

Betyr dette at du mener at NaCl som kjemisk forbindelse, eller som Na+ og Cl- ioner i vandig løsning, ikke har noen negativ effekt på et teakdekk?

Beklager, men nå beveger du deg langt utenfor min kompetanse!  :yesnod:  Har ikke noen kunnskaper, erfaringer eller grunn til å bestride dine utsagn. Ser nå at jeg uttrykte meg uheldig og at mitt utsagn kunne oppfattes som en protest på ditt inlegg. Ønsket derimot å belyse en side ved salt(vann) som ikke var nevnt tidligere i tråden!

Har aldri hørt at koksalt har noen positiv innvirkning på teak. Derimot er Cl-ioner. som man får når NaCl er løst i vann, svært uheldig. Cl-ioner er relativt aggresive og kan svekke heftet mellom natingen og teaken.

Betrakter dette som ny og nyttig informasjon om hvorfor natene i teakdekket slipper taket etter en del år.

Ser nå at jeg uttrykte meg uheldig og at mitt utsagn kunne oppfattes som en protest på ditt inlegg. Ønsket derimot å belyse en side ved salt(vann) som ikke var nevnt tidligere i tråden!

Ingen ømme tær på mine fotblad! Du har rett i at salt (som krystaller) sliter rent mekanisk!

Summa summarum har poengene kommet tydligere frem, synes jeg! :yesnod:

Aner jeg et snev av at seilfolket og motorfolket bekjenner seg til ulike religioner?

Det dreier seg snarerer om forskjellige behov. Har du motorbåt har du normalt ikke noe på dekk å gjøre underveis i ruskevær. På seilbåten er dekket derimot arbeidsplattform hvor nettop "ruskeværet" kan medføre at du må på dekk og berge/skifte seil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...