Jump to content

Behandling av teakdekk

Fantino

Recommended Posts

Føler meg nesten som om jeg har tatt opp diskusjonen om jomfrufødsel i bisperådet.  :wink:

Ja selvfølgelig er du også medlem av bisperådet! Det er bare det at hver enkelt der ser på seg selv som rett-troende og de andre som fortapte får på ville veier! :yesnod:

Aner jeg et snev av at seilfolket og motorfolket bekjenner seg til ulike religioner?

Jens_P har et klart poeng her. Ellers deler jeg inn i tre kategorier:

1) De som har tatt et bevisst, og i og for seg greit valg - å lakkere teakdekket fordi det er pent, de ønsker å holde det slik for all fremtid.

2) De som lar teakdekket være ubehandlet - det skal være sklisikkert - de holder overflaten fri for skitt/soppangrep ved skånsom rengjøring - rengjøringsmidlet skylles av snarest mulig.

3) De som vil at et ubehandlet teakdekk år etter år skal ha samme glød som det første året. De søker etter "kosmetikk" som fjerner oksidert teak fra fjoråret. En del er ikke klar over at slike midler er agressive også mot natene. En del tror at akkurat det midlet de velger er OK, mens de øvrige er litt skumle.

Over en 20 års tid har jeg hatt jevnlig kontakt med folk fra en tre - fire verft på Orust - ingen kan anbefale et kosmetisk middel som over tid ikke er skadelig for et teakdekk. Jeg har også truffet på eiere som har angret bittert på at de har satset på kosmetikk og pådratt seg omnating og tidlig omlegging av teakdekk.

Jeg har også sett 25 år gamle dekk som har vært jevnlig skånsomt rengjort og ellers ubehandlet - disse har sett ut som de var en fire - fem år gamle - sølvgrå, men rene.

Så får hver og en være salig i sin tro - eller i sin "plan" som biskop Fantino selv uttrykker det! :wink:

Den bemerkningen kunne du godt ha spart deg og meg for, PanPan! Det var et ondsinnet sleivspark som ikke hører hjemme her på Baatplassen!  :yesnod:

Syvert

Unnskyld! Jeg beklager, bemerkningen var slett ikke ondsinnet ment!

Men, den som jevnlig bruker klorin på teakdekket, vil få svi for det så det merkes i lommeboka.  :nono:

Unnskyld! Jeg beklager, bemerkningen var slett ikke ondsinnet ment!

Heisan PanPan  :headbang:

Det er helt i orden! Beklager at jeg var i det hårsåre lunet! Jeg fikk klorin-rådet da jeg fortalte at venninnen hadde skrubbet teakdekket med grønnsåpe fordi en eller annen mente det var det aller beste... I følge klorin-kilden var det helt pyton! I likhet med flere andre her inne så vet jeg neimen ikke hva som er det beste lenger... *sukk*

Hilsen Syvert  :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Slenger meg på denne tråden, med med et litt annet utgangspunkt. Noen forslag om hvilket stoff som kan brukes til å fjerne gamle rester av olje (og lakk?) på teakdekket? .

Forfølger dette spørsmålet, så får andre beskjeftige seg med lommebøker og jomfrufødsler. :rolleyes:

Jeg har samme problemet som HaJ, ønsker å fjerne lakkrester på teakdekk uten å skade natene. Kun mekanisk innsats? eller finnes det et kjemisk luriumstoff som kan brukes.

• 6 måneder senere...

Hvordan går det med dekket Fantino?

Jeg har lest gjennom denne tråden og ser at planen din har møtt en del motstand. Men jeg liker den, og har tenkt å gjøre som deg. Blir overflaten fortsatt matt etter behandling med Epifanes teak sealer?

Mvh Bern

Jeg har lest gjennom denne tråden og ser at planen din har møtt en del motstand. Men jeg liker den, og har tenkt å gjøre som deg. Blir overflaten fortsatt matt etter behandling med Epifanes teak sealer?

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Dekket er fortsatt matt ja, men jeg var ikke helt fornøyd med hvordan olja trakk inn i treverket. Det er til en viss grad vannavstøtende på overflaten, men vætes fra undersida. Kommer til å gi det en ny omgang der jeg tynner olja med amerikansk terpentin. Ellers ser det greit ut. Forresten interessant å se at teak'en på badeplattforma holder seg finest - får inntrykk av at sjøvannet er litt "konserverende" for en gangs skyld.

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Oops. Denne tråden var visst så gammel at jeg bare gjentok det jeg hadde sagt før...

Bortsett fra at jeg brukte Biltema teakrens før jeg la på presenning for vinteren. Kikket på det i går - ser bra ut. Dekket får ny omgang olje ila. et par uker (regner med å sjøsette før påske), så får vi se.

• 1 år senere...

Har spurt båtbyggeren min. Han sier saltvann! Ingen løsningsmidler eller tilsetninger.

Dessuten nevner han at det er STOOR forskjell på kvaliteten i teakdekk. Det går på håndverket, tykkelsen, teakkvaliteten og ikke minst strukturen i veden. Det er vesentlig for holdbarheten at teakstaven sages fra "quarter sawn" plank.

Dette med strukturen syndes det veldig mye mot, ikke minst fordi noen av båtgyggerne i Europa har lite peiling. Nesten alle bestiller i dag teakdekkene sine fra Asia og de som ikke vet bedre og passer på får de dårligste materialene.

Her er et bilde fra siste "Båter i Sjøen" som viser et skrekkens eksempel, med årringer og struktur i alle fasonger og retninger:

img_1013.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Roaldbj, jeg regner med at du har ubehandlet teak. Disse oljeringene vil etterhvert forsvinne, men kan fremskynde dette ved vask. Bruker du kjemikalier er jeg redd du bleker området i forhold til arealene rundt.

Jeg ville gå for zalo eller grønnsåpe, skrubbing.

Du vil neppe få bort alt, men over tid som sagt, så forsvinner dette (våren antar jeg).........

Roaldbj, jeg regner med at du har ubehandlet teak. Disse oljeringene vil etterhvert forsvinne, men kan fremskynde dette ved vask. Bruker du kjemikalier er jeg redd du bleker området i forhold til arealene rundt.

Jeg ville gå for zalo eller grønnsåpe, skrubbing.

Du vil neppe få bort alt, men over tid som sagt, så forsvinner dette (våren antar jeg).........

Hei

Hvis du vil ha teaken skikkelig ren må du bruke oxalsyre.

Hempels teakrens er omtrent bare oxalsyre. Da blir du kvitt grønnalger, sot og ellers

det meste.

I våres veltet jeg en boks Owatrol på dekk, det er det ingen som kan se nå. :smiley:

Vedlikeholdsvask med grønnsåpe er en fordel flere ganger i sesongen.

mvh

giver

For å beholde ubehandlet teak fri for alger og sopp er Boracol er egnet middel. Den fargeløse væsken påføres en gang i året.

Hadde litt grønnalger og sopp (sorte prikker) på teaken i cockpit der vannet blir liggende lengst. Påførte Boracol med en liten svamp, og teaken har senere holdt seg pen.

Hallberg Rassy er blant de som anbefaler et strøk årlig av Boracol på ubehandlede teakdekk. Så man får jo tro at det er harmløst overfor natemasse etc.

Utover Boracol-behandlingen blir det et par omganger med lett grønnsåpevask i løpet av sesongen.

Jeg fant et oxalsyreprodukt på:

http://www.matas.dk/Hus+og+hjem/Tr%C3%A6pl...je/Oxalsyre.htm

Her er informasjonen:

Oxalsyre 99/100% er et hvidt krystallinsk granulat uden lugt.

Perfekt til lysning af råt træ: Påfør en opløsning af 1 del Oxalsyre til 4 dele varmt vand med en svamp eller en børste og lad det tørre. Børst træet og vask med koldt vand.

Afrensning af teaktræ (hårdt træ):

Først afvaskes med Grundrens. Derefter afsyres med en opløsning af 1 del Oxalsyre til 9 dele vand. Efter afskylning med vand og tørring afsluttes med efterbehandling med Linolie.

Gamle teaktræsmøbler, gulnede glasfiber (sejlbåde o.lign.), bliver klare og hvide ved en afvaskning med opløsning af 1 del Oxalsyre til 4 dele vand.

Pletter på fliser forårsaget af jernvitriol opløsning af 1 del Oxalsyre til 9 dele vand.

Anvendes også som blegemiddel til strå.

Vejl. pris: kr 32,95

180 g kr 183,00/kg

Min erfaring er at det ofte er atskillig rimeligere og gjerne også bedre kvalitet når man kjøper rensemidler annet sted i i båtutstyrsforetninger.

Er det noen som kjenner hvor i norge oxalsyre kjøpes.

Antar at det kanskje er mulig å få kjøpt den i Sverige gjennom Borup-produktene.

Også informasjon på denne innholdsrike lenken:

http://www.svendaage.dk/borupkemi.htm

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...