Jump to content

Wallas 300DX lekker diesel og klarer ikke brenne?!

Alizé

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Wallas 3000dx i min båt, den har virket helt fint frem til den ble tatt opp for å bytte gløder nå i våres.

Når man nå skrur på varmeren tenner den som normalt og ryker lite, men når man skrur opp viften og lar den gå litt begynner det å ryke noe helt vilt mye.Fargen på denne røyken er ganske grå, nesten på grensen til sort og den lukter "surt"

I tillegg så kommer det diesel fra platen under brennkammeret.

Det jeg har lagt merke til er at det er en tikking som jeg mener er dieselpumpen, som tikker like mye uansett om jeg har varmen på maks eller på min, er det riktig eller blir det sprutet for mye diesel inn i kammeret slik at den ikke vil brenne?

Er det noen her som har hatt lignende problemer eller som kan svare på hva jeg eventuelt må gjøre for å få varmeren til å virke igjen?

På forhånd takker jeg for svar

MVH

Atle

Hei!

Jeg har en Wallas 3000dx i min båt, den har virket helt fint frem til den ble tatt opp for å bytte gløder nå i våres.

Når man nå skrur på varmeren tenner den som normalt og ryker lite, men når man skrur opp viften og lar den gå litt begynner det å ryke noe helt vilt mye.Fargen på denne røyken er ganske grå, nesten på grensen til sort og den lukter "surt"

I tillegg så kommer det diesel fra platen under brennkammeret.

Det jeg har lagt merke til er at det er en tikking som jeg mener er dieselpumpen, som tikker like mye uansett om jeg har varmen på maks eller på min, er det riktig eller blir det sprutet for mye diesel inn i kammeret slik at den ikke vil brenne?

Er det noen her som har hatt lignende problemer eller som kan svare på hva jeg eventuelt må gjøre for å få varmeren til å virke igjen?

På forhånd takker jeg for svar

MVH

Atle

Tikkinga du hører er mest sannsynlig pumpa, selv om den skal være nærmest lydløs når den får drivstoff. Pumpa skal ikke være mulig å justere mens varmeren er i glødefasen (4,5 - 6 min). Dette styres av elektronikken på kretskortet. Etter gløding skal pumpehastigheten og vifteastigheten justeres på potmoteret. Går dette ikke, er det mest sannsynlig noe galt med kretskortet.

At glødsepluggen er skiftet, er ikke nødvendigvis nok ved en service. Over tid vil det bygge seg opp koks og sotavleiringer i brenneren, og denne må da demonteres og renses for sot/koks. Det er også sikkert nødvendig å skifte duken som ligger nederst i brenneren, og om brennstoffnåla er tettet igjen av koks må denne stikkes opp med en tynn nål - eller skiftes.

Det tyder mye på at brenneren er full av koks, siden det kommer diesel gjennom bunnlokket. Varmeren får ikke opp temperaturen fordi det ligger koks og "sperrer" for en skikkelig forbrenning. Noe som også gjør at den ryker tildels mye.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...