Bergen dørk Startet 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2010 Jeg har problemer med å få OpenCPN til å fungere med min GPS. Har også Tiki Navigator og her går det "så det suser" på COM-port 8, dvs ikke noe problem med kontakt med GPS. Som er en Navibe USB-GPS (kjøpt på Claes Ohlson). Noen forslag? Jeg har prøvd mange ulike porter; de fleste gir feilmelding i OpenCPN, med unntak av bla COM8 (som fungerer i TIKI). Problemet her er at det ikke gis noen status om at GPS-en er oppe og snurrer (du kan åpne et eget vindu og se det på samme måte som i TIKI). Noen med erfaringer/tips? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
to-vid Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Hadde samme problemet, fikk ikke GPSen til å fungere med OpenCPN. Har samme GPS som deg. Lastet ned XPort og etter at den var på plass så fungerte GPS'en også med OpenCPN. Fordelen med XPort er at en da kan splitte GPS signalet til flere porter slik at flere programmer kan motta GPS signalet samtidig. Fremgangsmåte er også beskrevet i FAQ til OpenCPN her. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Takk - det skal jeg forsøke. Har hatt mistanke om at det var et "delingsproblem" siden gps-en kjører i Tiki, men ikke i Open CPN. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 (redigert) Helt suverent! Nå kan jeg kjøre både OpenCPN og Tiki paralellt her, dvs på samme port inn og XPort "deler deretter ut" en port til hvert kartprogram slik: Takk to-vid...det er ikke alltid det er så mye som skal til før ting løser seg. Redigert 21.Juni.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.