Fantino26 Startet 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2010 Får ikke lading ut fra dynamoen. Motoren er en KAD43 med en Valeo dynamo, som visstnok er/var standard på disse motorene. Problemet oppstod første gang tidlig i vinter da alarmen gikk rett etter oppstart. Selv ikke etter å ha gitt motoren mer pådrag forsvant ikke alarmen. Koblet da ei ledning mellom B+ og D+ med det resultat at den begynte å lade som den burde. Etter ikke mange turer måtte jeg gjøre dette på nytt. Det nye var at nå gikk alarmen under gange. Samme opplegg med ledninga mellom B+ og D+ og ladinga var igjen igang. Slik har det vært en stund nå helt frem til nå i helga hvor jeg ikke får laderen igang. Med en gang jeg tar bort ledninga går alarmen på gjen. Så lenge ledninga er på viser voltmeteret på dashbordet 13 volt og den går litt opp sammen med økt turtall, men går ikke høyere enn 13,2 v. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Det kan jo være flere årsaker og tilfeldigheter, -som på grensen utslitt børste, dårlig regulator osv. Har du tenkt å feilsøke i år eller skal du vente noen måneder til for å se om det går over? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino26 Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Må få dette i orden før ferien tar til. Har ikke mye erfaring med feilsøking så det er tips rundt dette jeg nok først og fremst er ute etter. Målte spenningen over D+ med tenninga på og den viste bare 2,88v, B+ viste da 12,63v. Skal spenningen over D+ være så lav? Begynte derfor å lure på om problemet kan ha noe med det å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 (redigert) Ja, spenningen på D+ skal være så lav. Det du måler der er spenningsfallet på minussiden på ladelampa di. Vanligvis består denne kretsen av D+,børste,slepering,rotorvikling,slepering,børste,regulator og godstilkopling(minusregulert). Redigert 20.Juni.2010 av Alegría (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino26 Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Javel, da er det vel etter all sannsynlighet et eller annet galt med dynamoen. Hva er metoden for å avkrefte/bekrefte at børstene/regulatoren er gåen? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Hva med ladelampen? Funker den, eller har den alt for liten wattstyrke? Kan være klokt å sette en mostand i paralell med ladelampen for å få dynamoen til å lade tidligere. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
hifo Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Hvor stor motstand kan brukes ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fantino26 Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 (redigert) Ladelampa funker, vet ikke wattstyrken, men den har jo fungert før. Turtelleren virker heller ikke, dvs på ca 2000 omdr. starter den opp. Med ledning mellom B+ og D+ fungerer turtelleren også på tomgang. Den ledningen mellom B+ og D+ bør vel ikke være tilkoblet veldig lenge? Redigert 20.Juni.2010 av Fantino26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Ta en tlf til Paul Rosenquist. Han er meget hyggelig,og kan dette! Han startet Ladac i sin tid. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Ladelampa funker, vet ikke wattstyrken, men den har jo fungert før. Turtelleren virker heller ikke, dvs på ca 2000 omdr. starter den opp. Med ledning mellom B+ og D+ fungerer turtelleren også på tomgang. Den ledningen mellom B+ og D+ bør vel ikke være tilkoblet veldig lenge? Ingen problem å ha ledning fra B+ til D+ mens du kjører. Har denne utvendig regulator så sjekk denne,kan høres ut som at børstene dine synger på siste verset mht slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Har samme dynamo selv og hadde problemer med ladningen. Jeg leverte den inne for test (150,-) og det ble påvist at regulatoren var gåen (900,-). Ny Valeo 60 Amp kosta 4,5 båtpenger så pengene var vel brukt!! Når dynamo står så skal du måle litt i underkant av systemspenning (10-12 VDC) mellom B+ og D+.Hvis ikke så har du dårlig gjennomgang i børste-rotorvikling-børste-regulator. Hos meg er D+ også brukt som minus til startreleet. På den måten sikres utilsiktet innslag av starter når dynamo lader. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Fantino26 Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Fant til slutt av problemet. Viste seg å være en jordingsfeil i forbindelse med startmotoren. Her er det en fletted jordingskabel som går fra startmotoren til selve motoren og hvor mutteren/bolten som fester denne i godset var helt løs!? Fant dette ut ved å koble kabler direkte fra dynamoen til et separat batteri hvorpå jeg kunne fastslå at dynamoen var helt i orden - den ladet helt som den skulle. Deretter målte jeg ledning for ledning fra dynamoen og fant dermed ganske fort feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Da foreslår jeg at du kobler minusen fra dynamoen direkte til minus på batteriet. Det er ingen grunn til å la denne forbindelsen gå via motorblokk og suspekte flettete kabler med dårlige fester. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino26 Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Har tenkt tanken - hva ville i så fall være rett dimensjon på kabelen/ledningen? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Det samme som plusskabelen.. Er helt avhengig av hvor langt kabelstrekket er. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.