Jump to content

Dynamo Valeo 60A lader ikke

Fantino26

Recommended Posts

Får ikke lading ut fra dynamoen. Motoren er en KAD43 med en Valeo dynamo, som visstnok er/var standard på disse motorene. Problemet oppstod første gang tidlig i vinter da alarmen gikk rett etter oppstart. Selv ikke etter å ha gitt motoren mer pådrag forsvant ikke alarmen. Koblet da ei ledning mellom B+ og D+ med det resultat at den begynte å lade som den burde. Etter ikke mange turer måtte jeg gjøre dette på nytt. Det nye var at nå gikk alarmen under gange. Samme opplegg med ledninga mellom B+ og D+ og ladinga var igjen igang. Slik har det vært en stund nå helt frem til nå i helga hvor jeg ikke får laderen igang. Med en gang jeg tar bort ledninga går alarmen på gjen. Så lenge ledninga er på viser voltmeteret på dashbordet 13 volt og den går litt opp sammen med økt turtall, men går ikke høyere enn 13,2 v. Noen som kan hjelpe?

Må få dette i orden før ferien tar til. Har ikke mye erfaring med feilsøking så det er tips rundt dette jeg nok først og fremst er ute etter. Målte spenningen over D+ med tenninga på og den viste bare 2,88v, B+ viste da 12,63v. Skal spenningen over D+ være så lav? Begynte derfor å lure på om problemet kan ha noe med det å gjøre?

Ladelampa funker, vet ikke wattstyrken, men den har jo fungert før. Turtelleren virker heller ikke, dvs på ca 2000 omdr. starter den opp. Med ledning mellom B+ og D+ fungerer turtelleren også på tomgang. Den ledningen mellom B+ og D+ bør vel ikke være tilkoblet veldig lenge?

Ingen problem å ha ledning fra B+ til D+ mens du kjører. Har denne utvendig regulator så sjekk denne,kan høres ut som at børstene dine synger på siste verset mht slitasje.

Har samme dynamo selv og hadde problemer med ladningen. Jeg leverte den inne for test (150,-) og det ble påvist at regulatoren var gåen (900,-).

Ny Valeo 60 Amp kosta 4,5 båtpenger så pengene var vel brukt!!

Når dynamo står så skal du måle litt i underkant av systemspenning (10-12 VDC) mellom B+ og D+.Hvis ikke så har du dårlig gjennomgang i børste-rotorvikling-børste-regulator.

Hos meg er D+ også brukt som minus til startreleet. På den måten sikres utilsiktet innslag av starter når dynamo lader.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Fant til slutt av problemet. Viste seg å være en jordingsfeil i forbindelse med startmotoren. Her er det en fletted jordingskabel som går fra startmotoren til selve motoren og hvor mutteren/bolten som fester denne i godset var helt løs!?

Fant dette ut ved å koble kabler direkte fra dynamoen til et separat batteri hvorpå jeg kunne fastslå at dynamoen var helt i orden - den ladet helt som den skulle. Deretter målte jeg ledning for ledning fra dynamoen og fant dermed ganske fort feilen.

Da foreslår jeg at du kobler minusen fra dynamoen direkte til minus på batteriet. Det er ingen grunn til å la denne forbindelsen gå via motorblokk og suspekte flettete kabler med dårlige fester.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...