Jump to content

garanti på bruktmotor

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har akkuratt blitt eier av en Volvo Penta AD41DPE, 2000mod som eg skal sette inn i Halco`n. Håper dette blir en bra motor da eg igrunn hadde tenkt å oversjå VP da eg skulle kjøpe motor, men etter kvart ble eg overtalt.

Motoren blir levert med fabrikknytt drev, selve motoren har  gått under 500 timer.

Tror dette var et bra kjøp da eg tjente 75.000 i forhold til å kjøpe den ny!

Men så er eg litt usikker på hva som skal stå i kontrakten.

Har tidligere bare skreve bruktbåtkontrakter så dette er nytt for meg.

Motoren blir levert med 3 månader garanti. Hva betyr dette? 3 månader fra eg kjøper motoren, eller 3 månader fra eg tek båten i bruk eller 3 månader fra eg monterer motoren?

Vet ikke hva som er normalt, så eg tenkte eg skulle høre her før eg begynte å diskutere med selger...

Grunnen er at den skal stå i en halvfarikatet båt som ikke blir sjøsatt for til sommeren neste år. Og da er det jo ikke vits med 3 månader garanti frå eg kjøper motoren!

Kommer muligens til å slepe Halco`n til verkstedet for så å kjøre den for eigen maskin, ca 2timer heim igjen nå i høst da eg tror det er en fordel å montere motoren før eg begynner på innredningen, men da blir det nok rett på land igjen tenker eg.

Gratulerer med en sikkert veldig bra motor og drev.

Når det gjelder drevet så overtar du vel garantien fra Volvoforhandleren siden de er helt nye. Når det gjelder motoren så har du jo fortsatt 5 års reklamasjonsrett. Siden de er 2000 modell så går den ut i 2005 på samme dato som de ble kjøpt i 2000.

Når det gjelder 3 måneders garantien fra selger så kunne du kanskje forsøkt å få til en ordning med garanti fra motoren er ferdig montert, såfremt det ikke er alt for lenge til. Timetelleren viser jo at motoren ikke har blitt brukt i mellomtiden. Hvis du har fått sjekket motoren grundig, gjerne med hjelp av fagfolk, så skulle du vel ikke ha så mye å frykte med en så ny motor med så få timer.

Selger gikk med på at garantien gjelder fra 1. juni 2005 og tre månander fremover! :yesnod:

Hvis det du har skrevet her er riktig, betyr det at garantien ikke trer i kraft før neste år. Hvordan sikrer du deg i mellomtiden? Og har selgeren tatt noen forbehold med hensyn på hva som kan skje med motoren frem til 1. juni 2005?

Hvis det du har skrevet her er riktig, betyr det at garantien ikke trer i kraft før neste år. Hvordan sikrer du deg i mellomtiden? Og har selgeren tatt noen forbehold med hensyn på hva som kan skje med motoren frem til 1. juni 2005?

Nå skjønner jeg ikke helt. Dette må da være glimrende for Eysteind?  Hva kan skje med motoren på en palle i garasjen som skulle påvirke garantien?

Lotus

Hei igjen. Som sagt kommer ikke båten på vannet før neste sesong, og inntil da er det vel ikke så mye som kan skje???

Eg kommer mest sannsynlig til å montere motoren og prøvekjøre den nå i høst, men da max 5 timer!

Selv tror eg dette er en veldig god løsning.

Ang. forsikring. Hvordan fungerer denne? Hva dekker den? Er den kostbar?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...