Jump to content

Opphalet til framseilet er røket i toppen. Hva gjør jeg nå ?

Erik

Recommended Posts

Opphalet som haler/holder oppe rulleforseilet røyk tvert av oppe på masta (der det sikkert ligger og gnisser på samme punkt hele tiden).

Nå må jeg få tredd nytt fall inni masta, men hvordan pokker skal jeg få til det ? :confused:

Det er vel ikke bare bare å få til enten Masta er oppe eller nede vil jeg tro ?

Er det noen lure triks, eller ett sted som kan ta en sånn jobb i Stavangertraktene ?

Helst FØR ferien :eek:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ta med et fiskesnøre med en del blylodd festet i enden til toppen av masten. Slipp det ned og fisk det ut der hvor fallet vanligvis kommer ut med en ståltråd som du har bøyd til slik at den former en "J". Når du har fisket ut tråden må du sy denne på det nye fallet slik at det ikke detter av.

Ta gjerne å sy det fast i den enden som gjør at du trekker det fra toppen av masten og ned (hvis du skjønte) da er det mindre sannsynlighet for at fiskesnøret ryker for du kan hjelpe det igjennom tljen i toppen. Og vips problemet er løst! dette er en metode jeg i hvertfall har brukt med hell en del ganger.

Det vanskligste med denne operasjonen er å ha tolmodigheten til å fiske ut snøret i masten igjen, men det går til slutt.

Mvh

Redigert av Fatl (see edit history)

Gjorde dette slik som Fatl beskriver. Det gikk overaskende smertefritt. :sailing: Men du må finne en kandidat som må i masten for deg og da kan vær en ide og skifte storseilfall først slik at du vet at dette er trygt for personen ettersom båten din tydligvis er kommet dit at endel liner og fall er modent for utskiftning. Da er du også i forkant av problemet på storseilfallet.Hva er status på spinnakerfall og bomløft (om du har dette?) disse går vel også inne i masten :confused:

Likeledes har du kanskje noen reveliner som går inne bommen. Disse er også tricky å skifte og det kan være greit å være før var også her.

Snakker her av egen dyrkjøpt erfaring. :seeya:

Storseilfallet holdt meg oppe i masten hans i går, så det besto prøven... :giggle:

All Ære til Seilaren som var i toppen av masta i går etter Storseilfallet og med Spinnaker fallet som sikkring :eek::yesnod: .

Teorien er at siden Forseilet er heist hele tiden, så gnages det fallet på samme punkt konstant , mens de andre fallene får mer varierende belastning. Skal inspisere dem da.

Må se om jeg finner meg en modig (like modig som Seilaren mao :lol: )kandidat til å klatre opp, men jeg har ikke sele heller (den vi brukte var lånt av Poseidon på Ryfylketreffet) så det kan bli vanskelig.

Er det noen som driver med dette profesjonelt i området tro ?

Seilaren, hva het de du forslo nå igjen ?

Hmm.

Ship shape hadde ordreboka full til over ferien.

De anbefalte å forsøke selv hvis jeg ville ha det gjort på denne siden av ferien.

:cryin:

Jeg vurderer å kjøpe en slik båtmanns stol til 866,- og forsøke meg selv med snøre og lodd likevell nå.

Det er jo greit å ha til senere og kanskje ?

Jeg har jo bare hatt båt i litt over 1 mnd og trenger det allerede for første gang, for å si det sånn...

Det er jo greit å være selvhjulpen på sjøen tross alt....

Seilaren : Hvor tung er du ? Jeg med mine 95 Kg er nok en noe større utfordring en det du var der oppe :blush:

Følte du at det var på grensen av trygt eller ?

Er det realistisk å tro/håpe at dette faktisk vil være vellykket hvis jeg først forsøker meg på det ?

Du kjøpte nok feil båt, skulle kjøpt min for den hadde nye fall :smiley: . Noen velmente råd når det gjelder turen opp i masta:

1. Inspiser storseilfallet på forhånd. Se etter slitasje.

2. Ikke bruk fallkrok/sjakkel til båtmannstolen. Bruk pålestikk.

3. Bruk spinnakerfallet som sikring under armene. Pålestikk her også.

4. Ikke stå på salingshornene, ihvertfall ikke langt ute mot vantene.

5. Bruk to medhjelpere nede. Ikke stol på selftailersporet i winchen. La en holde i tauet, mens den andre wincher. Bruke mange tørn på winchen.

6. Hvis du tar men noe verktøy opp, bind det fast.

Lykke til!

Du kjøpte nok feil båt, skulle kjøpt min for den hadde nye fall :smiley: . Noen velmente råd når det gjelder turen opp i masta:

1. Inspiser storseilfallet på forhånd. Se etter slitasje.

2. Ikke bruk fallkrok/sjakkel til båtmannstolen. Bruk pålestikk.

3. Bruk spinnakerfallet som sikring under armene. Pålestikk her også.

4. Ikke stå på salingshornene, ihvertfall ikke langt ute mot vantene.

5. Bruk to medhjelpere nede. Ikke stol på selftailersporet i winchen. La en holde i tauet, mens den andre wincher. Bruke mange tørn på winchen.

6. Hvis du tar men noe verktøy opp, bind det fast.

Lykke til!

Takker for gode råd.

Flere punkter der jeg ikke hadde tenkt over på forhånd.

Blir spennende dette :sweat:

Er enig med Zhik her med litt kommentarer fra brattkurset :wink:

1. Inspiser storseilfallet på forhånd. Se etter slitasje. men sikre med spinnakerfallet i tillegg så er det null problem , det holder 99,9999% sikkert

2. Ikke bruk fallkrok/sjakkel til båtmannstolen. Bruk pålestikk. du har klatresele ikke båtmannstol om du kjøpte den på linken, bruk en dobbel 8tallsknute under klatring, det er klatreknuten og den eneste knuten som er 100% bombesikker og kan kontrolleres av en kompis før du klatrer, først en 8tallknute 1 meter ute på tauet, tre tauet gjennom både fot og midjeløkka foran ut igjen og enda en runde i 8tallsknuten

3. Bruk spinnakerfallet som sikring under armene. Pålestikk her også. Eksakt men ha det så tight at det ikke fyker over hodet på deg om det andre ryker

4. Ikke stå på salingshornene, ihvertfall ikke langt ute mot vantene. Du kan stå forsiktig på de inne ved masten, klatre i vantene om du skal klatre, blir du sveivet opp så er det så må du huske å ha en til å ettertrekke sikringslinen så den ikke er veldig slak for da er den ikke til mye nytte om storfallet ryker

5. Bruk to medhjelpere nede. Ikke stol på selftailersporet i winchen. La en holde i tauet, mens den andre wincher. Bruke mange tørn på winchen. og bruk gjerne en taustopper i tillegg på veien opp

6. Hvis du tar men noe verktøy opp, bind det fast. det kan jeg være 101% enig i etter at en spiss tang sto i dekk en sommer for noen år siden

Redigert av Enzo (see edit history)

Hmm, fikk ikke med meg ka du skulle opp i riggen for igjen? Storseilfallet inspiserer man jo fint nedenfra, og reveliner også. Opphalet til forseilet går jo også fint å sjekke nedenfra, er jo bare og ta seilet ned på dekk igjen en vindstille dag.

Eg sleit av opphalet på genoaen min en gang og skada det en annen gang før eg fannt ut at svivelen hadde fulgt med rundt etter innrulling av genoean.

Sele og båtmannstol er jo noe man bør ha ombord, men koster jo litt peng det og. Ett kvart skal man jo ha å bruke pengene på :yesnod:

:sweat: ......... Jeg er nok 15kg lettere enn deg er jeg redd...

Jeg har både stol og sele liggende hjemme. Verre er det vel å finne en ledig kveld. Klarer ikke hjelpe deg i kveld men kan kanskje få det til en annen kveld i uken..

Takker for tilbudet, men det var ikke det jeg mente, ville bare vite hvor sannsynlig det var at det bar meg når vi vet at det bærer deg :tongue:

Hmm, fikk ikke med meg ka du skulle opp i riggen for igjen?

Eg sleit av opphalet på genoaen min en gang og skada det en annen gang før eg fannt ut at svivelen hadde fulgt med rundt etter innrulling av genoean.

Sele og båtmannstol er jo noe man bør ha ombord, men koster jo litt peng det og. Ett kvart skal man jo ha å bruke pengene på :yesnod:

Akurat det som var skjedd, opphalet slitt av og derfor ikke noe å trekke opp det nye etter :cryin:

Nå er båtstol (ikke sele som i linken) kjøpt hos Jamar for 600 og noe. Veldig greit å ha ombord ja :yesnod:

Det ble noen spennende timer oppe i toppen. Ble noen forsøk før det ble vellykket for å si det sånn.

For senere lesere med samme problemstilling så kan jeg nevne noen erfaringer vi høstet (av feil vi gjorde) før det ble suksess :

1. Ikke for stort/langt lodd. Da får du den ikke inn, og må begynne på ny :headbang:

2. Ikke for tynn sene. Vond å se/fiske , vaser lett og ryker for lett, og da må du begynne på ny. :headbang:

3. Fisk senen ut det hullet du ser den fra, og styr derfra til der du vil ha den, istedet for å balansere på en tå på bommen i timesvis for å nå opp til der du vil ha den. :headbang:

Men til sist gikk det, og nå er forseilfallet på plass igjen, klar til å heise forseilet når det kommer tilbake fra seilmakeren, eller evt heise genoaen som ligger hjemme :flag_bp::wink::yesnod:

Jeg er fritatt for å henge i fallet ditt :-)

Det er bare noe du tror. :tongue:

Jeg og Seilaren er nemlig i ferd med å planlegge neste treffs konkuranse, så ikke føl deg for trygg :giggle:

:cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...