Mian Startet 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2010 (redigert) Som tittelen sier så lurer jeg på om noen har et grovt prisestimat på hva det vil kunne koste å bygge om forseil til selvslående (rulle) fokk? Kan forresten en rullefokk være selvslående? Jeg driver og ser meg om etter båt og konsentrerer meg om segmentet mellom 24 og 29 fot. Siden jeg hovedsaklig kommer til å seile alene vil jeg i det minste ha rullefokk og jeg er blitt anbefalt selvslående. Dessverre er temmelig mange av de båtene jeg ser på ikke utrustet med den slags "moderne" finesser. (Jeg skjønner selvsagt at pris til en viss grad kan avhenge av båttype og -størrelse.) Har prøvd å kontakte et firma som driver med rigging av båter, men de var veldig tilbakeholdne med å gi noe som helst estimat så jeg er like klok. Prøvde å understreke at jeg på ingen måte var ute etter et bindende tilbud, men at jeg kun ville ha et grovt estimat for å få en idé om totalprisen jeg må ut med for å få en båt som passer for meg, men fikk likevel ikke noe tall. Mener jeg har hørt nevne typisk 8-10 000 for en rullefokk og ca. det samme for ombygging til selvslående slik at totalsummen da skulle bli i området 15 - 20 000. Er det noen som kan si om det høres noenlunde fornuftig ut? Redigert 20.Juni.2010 av Mian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Hei Velkommen til BP og lykke til som seiler. Rullesystem til båt i denne størrelsen får du for 4000-7000 rullesystempriser i tillegg må du enten sy om eksisterende seil (vil ikke gjette på pris her) eller kjøpe nytt (anbefales) for å bruke på rullen. Angående ombygging til selvslående har jeg ingen kompetanse på dette men det er vel slik at båter med selslående fokk er bygget og rigget for dette fra begynnelsen da de vel må ha høyere mast for å få nok areal på forseilet siden det har begrensning på lengde (underlik). Rullefokk kombinert med selvslåer går fint Som nybegynner selv kan jeg si at det er ingen problem å seile en båt i denne størrelsen med rulleforseil alene selv om den IKKE har selvslående fokk. Vi begynte med en 32 foter som første seilbåt og denne er helt kurant å slå med med kun meg selv som mannskap. Så jeg ville ikke ha vært så veldig opphengt i dette med selvslåer selv om det helt sikkert er flott å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Mian Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Takk for svar. Jeg ser poenget med at selvslående fokk kan gjøre at seilarealet blir veldig lite på en båt som for det første ikke er så stor og for det annet ikke opprinnelig er rigget for selvslående. På turseiling seiler man vel også "på en annen måte" enn når man seiler regattaer og skal runde diverse holmer og sjømerker. Det blir vel noe lengre legg når man bare hyggeseiler for turens skyld. Hm, må tenke meg om en gang til, skjønner jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Selvslående fokk på rull går fint. Det er standard på min Hanse 31 hvertfall. Jeg valgte båten dels pga selvslåeren da jeg er helt nybegynner, har knapt vært ombord i seilbåt før jeg kjøpte min. Og jeg seiler stort sett bare alene. Hos meg er det med en Genoa også. Etter 1,5 mnd føler jeg meg etterhvert klar for å teste Genoaen nå. Rullefokka begynner alerede å bli litt kjedelig Kjekt å ha, men neppe verdt bryderiet med å bygge det selv. Så selvslåer er kjekkt å ha på de første turene, men du kommer forbausende lett inn i dette med seiling, terskelen er mye lavere enn jeg trodde hvertfall. Rulleforseilet mitt har jeg forresten hatt mye prakk med, har endt med å måtte fire det manuelt mer enn en gang allerede, så jeg hadde ikke vært så opphengt i rulleseil i det hele tatt, selv om det er kjekt når det virker da. Men Autopiloten min ville jeg ikke vært uten på alene seiling som nybegynner !! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mian Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 (redigert) Så selvslåer er kjekkt å ha på de første turene, men du kommer forbausende lett inn i dette med seiling, terskelen er mye lavere enn jeg trodde hvertfall. Rulleforseilet mitt har jeg forresten hatt mye prakk med, har endt med å måtte fire det manuelt mer enn en gang allerede, så jeg hadde ikke vært så opphengt i rulleseil i det hele tatt, selv om det er kjekt når det virker da. Men Autopiloten min ville jeg ikke vært uten på alene seiling som nybegynner !! Ja jeg ser ikke bort fra at jeg kan klare meg bra uten selvslående, selv om jeg er blitt det anbefalt, men jeg tviholder på rullefokka . Jeg er ikke riktig så uerfaren som førsteposten min tyder på for jeg har seilt med på lokale regattaer i et par år nå, med til dels skiftende vind og vær og det har alltid vært med rullefokk. Niks trøbbel. Og jeg er ikke så aller verst til å kjøre fokka når vi seiler regatta heller (jeg er endt opp som fokkeslask, åpenbart). Har imidlertid også vært på seilkurs med "ikke-rullende" forseil og det synes jeg var litt klønete å håndtere rett og slett,så jeg tror det vil skape litt ekstra terskel for å jumpe i båten og dra ut. Nå når jeg tenker å kjøpe selv så vil jeg ha den så brukervennlig som mulig (for meg), ikke minst fordi skjærgården her har sin rimelige andel av småskumle skjær og fluer så i begynnelsen blir det nok av andre ting å ha kontroll med, tror jeg. Da vil jeg slippe å bekymre meg for å kløne det til hvis jeg må reve seil i en fart, selv om jeg i starten vil bli veldig finværsseiler. Erfaring får man ikke uten å prøve seg, men jeg venter litt med å gå ut i stiv kuling, for å si det slik. Men, som sagt, det er godt mulig jeg ved second thoughts kan klare meg omtrent like bra uten den selvslående. Takk for innspill, forresten. Kjekt med innspill fra en annen "nybegynner", skjønt jeg tror nok læringskurven øker veldig fort når man plasker rundt med egen båt i stedet for å være mannskap hos andre. Jeg er forøvrig enig i at autopilot nok er en innretning som står høyt på "må ha" lista når man regner med å være alene i båten mesteparten av tida. Redigert 22.Juni.2010 av Mian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Nå når jeg tenker å kjøpe selv så vil jeg ha den så brukervennlig som mulig (for meg), ikke minst fordi skjærgården her har sin rimelige andel av småskumle skjær og fluer så i begynnelsen blir det nok av andre ting å ha kontroll med, tror jeg. Det er ett poeng. En viktig oppdagelse jeg gjorde raskt var at det er ikke like lett å bare sette båten i fri mens man orienterer seg og planlegger videre ferd. Er man under seil må man tenke ut hvor man skal i god tid, samt ta vindrettningen med i planleggingen når man skal gjennom trange steder. Posisjonere seg rett før man går inn på en måte. Men hvis du har seilt litt før, så kommer du fort inn i det med egen båt. Hadde jeg vist hvor enkelt seiling var (eller komme igang hvertfall, man blir jo aldri utlært) så skulle jeg begynt for maaange år siden Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
arkmarin Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Jeg kjøpte rullegenua 45 m2 og Seldén Furlex S200 rulleforstag komplett for ca kr 29.000 tilsammen for noen år siden. Jeg vil anta at på en mindre båt så vil S100 eller S50 kanskje være nok. Pris henholdsvis ca 10.000 og 6.000, seil kommer i tillegg. Sjekk med Boding Sail i Sverige. http://www.boding.se/ De har priskalkulator, så du kan få ca pris på det du trenger. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bidevind Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 ..... Så selvslåer er kjekkt å ha på de første turene, men du kommer forbausende lett inn i dette med seiling, terskelen er mye lavere enn jeg trodde hvertfall. ..... Jeg synes selvslåer er fantastisk fordi jeg da mye enklere kan krysse meg frem blant skjær og holmer på mine aleneseilaser. Hadde jeg ikke hatt den ville jeg nok mye oftere tydd til motoren i slike tilfeller. Fint å kunne konsentrere seg om kart og holmer og slippe å tenke på skjøtetau og sveiv. Men, som nevnt tidligere, så er det viktig at riggen er bygd og forberedt på ett stort storseil og lite forseil for at det ikke skal føles for lite med kryssfokk. Sitér dette innlegget Link to post
Mian Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Tusen takk arkmarin. Den priskalkulatoren var jo genial. Og til Bidevind: ja det er litt sånn jeg også tenker. Man kjøper seg litt tid og kan konsentrere seg om roret. Ser for meg at det kan bli litt armer og bein hvis man skal slå i litt trangt farvann og kun har sine egne to armer å jobbe med. Det må vel da bli sånn at man setter på autopiloten på så riktig kurs som man bare kan, venter til man får innslag i seilet, slipper opp og så vinsjer man som bare rakker'n på den siden som fokka skal over til? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 .. Det må vel da bli sånn at man setter på autopiloten på så riktig kurs som man bare kan, venter til man får innslag i seilet, slipper opp og så vinsjer man som bare rakker'n på den siden som fokka skal over til? På min autopilot (som ikke lenger fungerer) så kunne jeg trykke på +1 og +10 grader (eller -1 og -10) samtidig, så foretok den ett tilnærmet korrekt slag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.