Enzo Startet 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2010 Nå er jeg kommet dit at jeg skal utvide banken i båten men har ikke helt sluppet tanken på AGM helt men jeg ser noen problemer. jeg har i dag i tillegg til forbruksbanken også egne banker til baugpropell/ankervinsj + en startbank og begge disse er vanlig bly/syre. Om jeg nå slenger inn et par AGM på forbruk da må jeg kanskje ha en egen dedikert lader til disse og så bruke laderen jeg har i dag til de gjenstående bly/syre batteriene , greit nok. Men hva når jeg bruker motorens dynamo for å lade, de 2 batteritypene skal jo ha ulik spenning, er det mulig å løse uten å kjøpe enda en dynamo dedikert for AGM banken ? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Ingen problem Enzo, alle batteriene lades greit i parallell, AGMene stjeler nok strømmen først, men de andre får også sitt etterhvert som AGMene lades. Forbruk av de forskjeelige tyene er skilt, så da får du ingen utladingsskjevhet. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Men skal de ha ulik spenning? Eventuelt, hvor vesentlig er det, egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Enzo sjekk om du ikke har 3 utganger på laderen. Da har du en til hver bank. Ulempen er at du må bruke samme lade programm til alle bankene (sannsynligvis) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Saken er biff, jeg har kjøpt ny lader og batterier i dag og det ble mastervolt chargemaster 12/50-3 med 2x leoch 284ah c20 og jeg tror jeg skal få dette riktig så bra Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 AGM'ene må lades super-nøyaktig, med en 4 steps lader, ellers kan du risikere at de tørker ut. Jeg ville fulgt databladet svært nøye på AGM-banken. Dette er for dyre batterier til at man kjører på med 14,4v konstant. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Og det kommer jeg til å gjøre også, følger databladet på batteriene og justerer laderen med PC til det er korrekt om ikke disse allerede matcher 100% med dipsvitchene, prisen på batteriene ble heller ikke så skremmende som man skulle tro, siden disse kan tas litt dypere enn vanlig bly/syre så beregner jeg å ta de ned 20% lenger enn jeg ville gjort med de jeg har (55-60%) og om jeg skulle kjøpt vanlige batterier så måtte jeg jo gjerne ha noen flere, prisskilnaden er noen få 100lapper. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Hva måtte du gi for en slik lader da? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Dødshemmelig Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Har du 4 step lading med temperatur kompensering ut fra dynamo også ? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Nå er jo Enzo en seiler om jeg ikke tar feil. Kanskje bruker han en dieseltank på 100 liter i sessongen. Om ladingen fra dynamo da skal tørrkoke batteriene hans vil jeg anbefale han å kun seile i Oslofjorden. Her har det nemmelig vært utmerket seilforhold i hele sommer. Ikke en dag uten vind.. Tror batteriene får langt mere juling når han ligger med landstrøm de resterende dagene i året. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Nå er jeg seiler ja men når det kommer til dynamoen så skal jeg overvåke den litt og se hva den gir i forhold til spesifikasjonene til batteriene, jeg kjører ikke så mye med motor men litt blir det jo. Det er ikke verre enn å sette inn en regulator som justerer ned spenningen etter en stund om jeg ikke liker det jeg ser på batteriovervåkeren min Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.