Jump to content

Hva om man blander AGM og bly/syre batterier i båten, blir det pr.

Enzo

Recommended Posts

Nå er jeg kommet dit at jeg skal utvide banken i båten men har ikke helt sluppet tanken på AGM helt men jeg ser noen problemer.

jeg har i dag i tillegg til forbruksbanken også egne banker til baugpropell/ankervinsj + en startbank og begge disse er vanlig bly/syre.

Om jeg nå slenger inn et par AGM på forbruk da må jeg kanskje ha en egen dedikert lader til disse og så bruke laderen jeg har i dag til de gjenstående bly/syre batteriene , greit nok.

Men hva når jeg bruker motorens dynamo for å lade, de 2 batteritypene skal jo ha ulik spenning, er det mulig å løse uten å kjøpe enda en dynamo dedikert for AGM banken ?

Og det kommer jeg til å gjøre også, følger databladet på batteriene og justerer laderen med PC til det er korrekt om ikke disse allerede matcher 100% med dipsvitchene, prisen på batteriene ble heller ikke så skremmende som man skulle tro, siden disse kan tas litt dypere enn vanlig bly/syre så beregner jeg å ta de ned 20% lenger enn jeg ville gjort med de jeg har (55-60%) og om jeg skulle kjøpt vanlige batterier så måtte jeg jo gjerne ha noen flere, prisskilnaden er noen få 100lapper.

Nå er jo Enzo en seiler om jeg ikke tar feil. Kanskje bruker han en dieseltank på 100 liter i sessongen. Om ladingen fra dynamo da skal tørrkoke batteriene hans vil jeg anbefale han å kun seile i Oslofjorden. Her har det nemmelig vært utmerket seilforhold i hele sommer. Ikke en dag uten vind..

Tror batteriene får langt mere juling når han ligger med landstrøm de resterende dagene i året.

Nå er jeg seiler ja men når det kommer til dynamoen så skal jeg overvåke den litt og se hva den gir i forhold til spesifikasjonene til batteriene, jeg kjører ikke så mye med motor men litt blir det jo. Det er ikke verre enn å sette inn en regulator som justerer ned spenningen etter en stund om jeg ikke liker det jeg ser på batteriovervåkeren min

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...