Jump to content

Fastmontert båt pc - Hvilke modeller finnes?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Trenger en ny pc i båten til bruk som kartplotter, kriteriene jeg har er som følger:

-skal gjøre XP, men den bør kunne kjøre Win7 om en oppgradering skulle være aktuell

-trenger nettverk, dvi utgang og usb porter, serieporter er en fordel men ikke ett must

-12V strømtilførsel (må tåle de normale spenningsnivåene i en båt)

-en fordel om man enkelt kan demontere enheten og ta med hjem

-vifteløs og tett boks som tåler det maritime miljøet

Link to post
Share on other sites

Har montert en Qbox-1010 med 10" touch skjerm. For meg har dette fungert helt utmerket, med OpenCpn som ekstra plotter, internett fra Ice for å laste værdata. Har planer om å montere inn data basert motor overvåkning på samme systemet. Med SD disk trekker ikke systemet mye strøm.

Ett alternativ kan være å kjøpe fra Tyskland. Jeg har kjøpt pakken fra denne leverandøren. Veldig bra service og rask leveringstid.

Link to post
Share on other sites

Mye lekkert i aluminium i forslagene over.

Fastmontert til å ta med... Det heter portabel PC (hi, hi).

Seriøst: Hva med f.eks en mindre portabel PC med dokking? Lenovo X200(s), kan kjøpes med dokking (billigere enn separat) med DVD-leser/brenner og er generelt en veldig lett og god PC. (Svært gode tilbakemeldinger på den). Nå får man også SSD-"harddisker", dvs kun elektronikk, ingen bevegelige deler med brukbar størrelse til overkommelige priser.

Lenovo har også strømforsyning for 12V til alle sine portable PC-er, både nye og gamle. Kan brukes i sigarett-tenner-uttaket.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har to Lenovo maskiner i båten idag.

Greie nok de, men de tar hele kartbordet. Og de bruker mye strøm. De har heller ikke serieporter. Er avhengig av Socket kort for å få koblet til.

Advantech, QBOX og NISE som er nevnt ovenfor tåler også en god del mer juling.

Det er små industri-PC'er.

Link to post
Share on other sites

Trådstarter er klar over at det finnes ledningsadaptere for usb til seriell ?

 

"Juling": Klart at en hel aluminiumsboks uten hengsler, tastatur m.m også tåler mer.

Men hvor hardhendt behandling skal den egentlig utsettes for?

Montér fortrinnsvis harddisken vertikalt slik at lesehodene ikke dumper ned på disken (diskkræsj) ved slag i sjøen.

Det finnes også harddisker med bevegelsessensor som trekker hodene vekk fra diskene.

Bevegelses-følsomhet kan evt stilles sammen med programvare. Ved hurtige bevegelser eller grovere sjø kan disken oppfatte at den faller hele tiden og du får aldri kontakt med den.

SSD-"disk" er å foretrekke som nevnt over.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at både trådstarter og undertegnede er klar over USB/seriell adaptere.

Jeg har hatt mange sånne. Og slike skal jeg ikke bruke.

Har heller ikke sett en som er stabil på 115 kb seriell.

Jeg vil også bruke SSD.

Dette vil være en maskin som monteres i båten en gang for alle.

Link to post
Share on other sites

Da vil jeg bare skynde meg og nevne at mange elektronikk-produkter ikke bør kjøpes på Clas Ohlson o.l. i den tro at det er like bra som produkter av "merke"-produsenter. Gjelder f.eks USB-seriell adaptere.

 

Elles er vifteløs Pc i tett boks et veldig artig produkt.

Vær imidlertid klar over at rimelige CPU-er optimalisert for lite strømforbruk og liten varmeutvikling. "Atom"-CPU o.l har ikke like god ytelse som "vanlige" CPU-er. Datastrømmen mellom komponenter og utstyrsenheter (disk / DVD etc) kan også være langsommere.

Det kan f.eks bli problemer med avspilling av DVD-filmer eller annet som krever mye CPU-kraft.

 

Lykke til med valget og fortell oss hva det blir!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi bruker en del embedded pc er i jobbsammenheng på båter og div. andre applikasjoner. Selv om disse skal være mer robuste enn vanlige pc er så oppstår det feil på disse også til tider så noen garanti får man ikke. Har vel vært innom 4-5 merker så langt trur eg og skal nå over på B&R med roterende disker (har brukt flash minne tidligere) som eg er litt skeptisk til, men det skal gå bra får eg beskjed om. (ikke mitt bord)

Men den Qbox 1010 såg jo spennende ut, var jo en ok pris også.

Personlig har eg hatt denne i ett års tid uten noe problem, men den oppfyller ikke kravene dine. http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10580308

Og, ja det er befriende at allt står klart ombord.

Link to post
Share on other sites

Hei. Det skal bli interessant å følge erfaringene.

 

Det var litt sparsomt med informasjon og bilder i PDF-filene og Quanmax-siden www.quanmax.com var utilgjengelig.

 

Er du snill å gi tilbakemelding når du mottar den:

1. Størrelsen på strømadapter? Hvor mange Watt yter den?

 

2. Er det fysisk mulig med med 2 stk 2,5" disker / SSD i kabinettet?

 

3. Pris for VESA-feste?

 

4. Er spent på den reelle grafiske ytelsen. DVD-filer er spesielt nevnt i reklamen.

 

5. Pris på den trådløse modulen (Wi-Fi) ?

 

6. Fant ingen priser hos leverandøren.

 

Positivt :

* Esata-utgang. (til ekstern harddisk, raskere enn USB)

* Tolererer input-spenninger fra 9 til 24 Volt (men hva med temperatur/driftstabilitet hvis alle usb-porter belastes med

2,5" disker som tar strøm fra USB-porten: varmgang?)

 

Ville vært ønskelig:

* Dokking for å slippe å koble alle kabler til/fra . (Ville nok dratt prisen godt oppover.)

* 4 USB-tilkoblinger på baksiden mot 2 nå. (Det er to ekstra på fronten)

* Max 4 GB internminne mot 2 GB nå (Det gjelder mange rimelige portable PC-er også)

* Sikkert feste for strømledningen som hindrer utglidning. Det er rart at Jack-pluggen aksepteres i industri-sammenheng.

* Mulighet for å skru fast eksterne harddisker i tilpasset kabinett til enheten.

Link to post
Share on other sites

Da var boksen montert og den fungerer fint. Den er som sagt vifteløs og har solid state harddisk, jeg har for sikkerhets skyld åpnet den opp og tatt en runde med kretskort lakk på den (husk å dekke over kontakter). Braketten er montert i båten mens strømforsyningen ligger hjemme. Kobler den direkte til 12V i båten. Ellers bruker jeg VNC for å leke med den hjemme (remote desktop). Mer er det vel ikke å si om den...

Link to post
Share on other sites

Her er en touchscreen som tåler både det ene og det andre. Fåes også med en dockingstasjon slik at den enkelt kan tas ut mens alle tilkoblinger er der fremdeles.

http://www.handheld.se/regions/se/algiz-8.asp

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...