Thor-Egil Startet 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2010 Jeg har en Askeladden 435 med en 30HK Mercury 4-takt. Dette burde være en mer enn krafitg nok motor for denne båten, men heg sliter veldig med ytelsen, jeg sliter rett og slett med å få båten i plan. Når jeg er alene i båten må jeg sette meg frem mot midttofta får å få baugen ned og båten i plan, når vi er 3-4 personer i båten sliter jeg med å få den i plan i det hele tatt. Mitt spørsmål er: Kan evt. feil propell være årsaken? Eller er det mer sannnynelig at motoren sitter feil montert på båten? Det ser ut til at motoren sitter for høyt i forhold til kjølen, men kan det være årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 for høyt montert motor burde føre til dårlig grep og propell som spinner , men her høres det mer ut som at motoren sliter med å få opp turtallet...? Det kan komme av feil propell - eller av at motoren av en eller annen grunn ikke yter det den skal. Hva er målene på propellen, og hva er årsmodellen på motoren? Kjenner ikke så godt til Mercs 30hk, men hvis det er den som er basert på Yamahas 3-syl blokk så burde den fint klare med en propell på 12-13" stigning på den båten. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Thor-Egil Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Har ikke mye peil på dette selv, så jeg må spørre litt dumt: Hvordan finner jeg mål/stigning på propellen, står det på selve propellen? Motoren er 2007-modell, den går rent og pent, men noe gjør at den sliter på båten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Det står oftest i bosset (navet) på propellen ja (slik at den må av motoren) , av og til på en av vingene. Da gjerne noe sånt som 13P som betyr 13" pitch (pitch = stigning) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.