Jump to content

Ferskvannskjølt Mercruiser 470 1986 kjøler ikke på høyt turtall.

Merlis

Recommended Posts

Hei!

Nå som sommeren og båtsesongen har kommet for alvor måtte det selvfølgelig skje noe med motoren på båten.

Det har seg slik at motoren holder helt fin temperatur helt frem til jeg begynner å presse den litt (kjøre den opp i plan). Den fungerer helt strålende helt opp til 3000 omdreininger, da klarer den ikke å kjøle mer.

Motoren er en Mercruiser 470, 170 hk motor fra 1986 med lukket kjølesystem. Det er derfor vanlig at "slangen" fra drevet/impelleren og inn til beholderen ved siden av motoren er kald, er det ikke slik? Så skal "slangen" fra beholderen og opp til motoren være varm? Det som skjer her når jeg kjører motoren over 3000 omdreininger er at alle slangene blir varme og temperaturmåleren viser en unormalt høy temperatur. Før har tempen vært på fra 65 grader celsius til 75 grader celsius. På fredagen kokte motoren og det var kjølevæske, slik at motoren derfor må ha kommet opp i 120 grader. Jeg har aldri tenkt på å sjekke temperaturen før nå, men det viser seg at dette kan være lurt.

Er det noen som kan si meg hva dette kan være? Jeg har tenkt tanken på at det kan være impelleren som ikke henger med, eller termostaten som ikke er helt god? Men hadde det vært termostaten burde den vel gått varm selv på lavt turtall?

Jeg ringte en båtforhandler og de sa det kunne være noe "dritt" i systemet, altså i slangene eller inni motoren slik at den ikke fikk den kjølingen den trengte på høyt turtall. Jeg har ikke så god peiling på motorer, så svar som "inn med teskje" er bare positivt! =)

Håper noen kan hjelpe meg med dette da jeg gjerne vil få fikset dette så fort som mulig =)

På forhånd, takk for hjelpen! =)

Mvh Jonas

Hei igjen!

Takk for svar =) Jeg har tenkt meg at det kan være at impelleren begynner å bli dårlig. Det kan også være at sjøfilteret ikke er helt bra lenger også slik at det kan ha grodd innvendig i motoren. Dersom det er noe av dette, hva kan dette koste å få fikset på et verksted?

Motoren går ellers som en kule, så det er litt kjedelig dersom dette skal ødelegge båtsesongen.

Drevet osv må vel skrues av? Båten må heises opp med kran. De to tingene er jo i allefall 800-1000 kr, så kommer selve reperasjonen med deler.

Det må bare fikses, men håper ikke dette er et problem som fort kan koste 6000-7000,-. Jeg skal på biltur til Tyskland, Sveits, Italia og Frankrike og har derfor satt av mye penger til dette. Lurer derfor på om noen kan vite sånn ca hvor mye jeg må sette av til reperasjon på båten?

Mvh

Jonas

• 4 uker senere...

Hei igjen!

Jeg har byttet impeller nå. Dette hjalp ingenting =/ Satser da på at det kan være termostaten. Nå som båtverkstedet mitt har tatt seg ferie i uke 29 og 30 så må jeg finne på noe lurt selv for å få fikset båten til jeg begynner ferie i uke 32.

Skulle gjerne hatt båten kjørbar innen den tid også.

Lurte derfor på om det var vanskelig å bytte termostat på denne motoren? Jeg tok med meg min far ned for å se om vi fant ut hvor termostaten skulle være, men vi fant den ingen sted. Han har skrudd en del bil, men synes motoren virker noe vanskelig å skru på da det er så trangt der nede.

Om noen veit hvor termostaten på denne motoren sitter er jeg kjempeglad for svar!

Dersom eksosbendet er fult av drit veit jeg ikke hva jeg skal gjøre? Det er så vanvittig trangt der nede at man så vidt kommer til på sidene =/

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei =)

Mvh Jonas

Hadde tilsvarende problem på min Mercruiser 7,3 der den gikk varm når jeg økte turtallet og turboen koblet seg inn.

Forsøkte alle muligheter der jeg sjekket termostat, impeller, kjølevannsfilter, nye reimer osv osv..:headbang: men ikke noe hjalp.

Krøp så til korset og leverte båten inn på et "Nytt" verksted enn det jeg hadde brukt til da og etter en testtur og noen timer senere fikk jeg beskjed at det var OK igjen.

Fikk da vite at jeg hadde kjørt med feile viftereimer :confused::confused:

Disse hadde mitt forrige "verksted" skiftet to ganger forrige året og det viste seg at jeg hadde fått feile reimer som sluret litt når turtallet økte og motoren ikke fikk nok kjøling.

En liten "bagatell" som førte til masse irritasjon og fortvilelse:headbang:

Det var utrolig ergelig ( og kostbart) at en hel sessong gikk i vasken på grunn av at de (mitt "gamle" båt-verksted ) ikke fikk satt på rette viftereimer.

Man går jo ut fra at man får riktige reimer når de har båten med all spec. hos seg.

Etter å ha fått riktige reimer på er alt normalt igjen og denne sessongen skal jeg nyte :cheers_wine:

Sjekk reimene. Er det det samme hos deg er det ergelig å miste en hel sesong pga dette.

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Det hørtes veldig ergelig ut =/ Takker så mye for forslag på hva det kan være. Har ventet ekstremt lenge nå. Det som er kjipt er at jeg hadde båten min på verksted og jeg ba de fikse det. De ringte meg og sa at båten var ferdig og at de hadde tatt en prøvetur med den. Jeg kom ned helt klar for en helg med båten om fredagen og hadde høye forventninger og alt var bare morsomt og en glede. Jeg vred om nøkkelen og startet båten. Den startet fint og jeg løsnet fortøyningene og begynte å kjøre pent utover til motoren hadde normal driftstemperatur. Etter 2 minutter stod den på 70-75 grader og jeg gasset da på og la den i plan. Det gikk nøyaktig 2 minutter og temp.måleren stod på 95 grader... Nå har verkstedet 14 dager ferie så jeg får ikke hjelp noe sted =(

Må nok bare innse at det går enda 3 uker før båten min er på vannet igjen.. Det er ikke termostaten etter det jeg kan lese meg frem til på nettet, kan prøve å sjekke reimer som nevnt, men er nok redd det er noe rust eller dritt i manifoilen eller i eksosspjeldet =/

Om noen har forslag til hva jeg kan gjøre eller hva som kan være galt setter jeg pris på all hjelp jeg kan få.

Mvh Jonas

Hei igjen!

Byttet i går termostaten for å se om dette hjalp. Det hjalp ikke :(

Det neste nå da blir å få båten på land igjen og prøve å finne ut om det kan være noe rusk i eksossystemet eller kjølingssystemet slik at den ikke får nok kjøling da den går på høyt turtall. Mange sier at det kan være vannpumpen som begynner og bli dårlig, men jeg veit ikke?

Det værst tenkelige som kan skje er jo at jeg må ha ut hele motoren, gå gjennom alle slanger for å se om det er noe som ligger og tetter de og deretter bytte vannpumpe.

Problemet er at man visstnok måtte ha spesialverktøy for å skru løs vannpumpen, så derfor må dette bli gjort på verksted.

Skal prøve og finne ut litt mer om pris osv. Håper bare ikke at sesongen ender her...

Mvh Jonas

Gikk over reimene i går som du sa, og de virker egentlig bra (riktige) =/ Skal høre om de kan gå gjennom de først på verkstedet slik at det kanskje kan bli så billig som mulig. Når jeg først skal ha en så stor reperasjon på motoren, så skader det ikke å legge ved 5 minutter på å sjekke at reimene enten er bra på den, eller at det er riktige reimer. Takk for forslag =)

Mvh Jonas

Noen som klarer å antyde en ca pris for å løse et slikt problem på et båtverksted? Jeg klarer ikke dette selv da jeg ikke har nok kompetanse når det gjelder båtmotorer og heller ikke nok tid til å begynne å skru på denne.

Dersom det er en reprasjon til ca 5.000,- nøler jeg ikke med å ta den, men dersom vi snakker 10.000-15.000 kroner for å få fikset et kjøleproblem, vurderer jeg å gi slipp på dette årets sesong med båten =(

Jeg har mer enn nok å betale til bil og leilighet, og om båten da skal koste meg 10.000 til 15.000 for å få fikset et kjøleproblem er det kjipt =(

Ingen her i Fredrikstad/Sarpsborg området som veit om noen som kan gjøre dette for en "billig" penge? Båten er nesten ikke kjørbar, så det er begrenset hvor langt jeg kan kjøre med den for å få den fikset.

Jeg har vært i kontakt med et firma som heter industriservice, som ligger i glomma. De sier at de kanskje kan titte på båten og gjøre jobben. Men jeg har allerede hatt båten min hos Glomma Båt for å få den fikset der, men de er ikke tilbake før i uke 31, og da starter egentlig ferien min, og jeg kunne da godt tenke meg å ha båten ferdig.

Om noen har tips til hva jeg kan gjøre, om noen som kan fikse den eller hva jeg kan gjøre selv setter jeg stor pris på dette =)

Mvh Jonas

Dersom det er sprekk i blokken på den er det vel egentlig like greit å bytte hele motoren? I allefall ta ut hele motoren og prøve og skru selv? Ordne andre ting samtidig og egentlig overhalle hele motoren. Det er ingen drømmesituasjon. Jeg skal mest sannsynlig få noen til å titte på det for meg denne uken, og om det da ikke er noe "skitt" i systemet som ligger i veien, så er det egentlig bare å ta den opp.

Har lest litt rundt når det gjelder denne motoren, og de sier at det er et vanlig problem at det kommer noe rusk i eksossystemet/kjølesystemet en gang hvert 8-12 år etter at motoren er overhallet (byttet deler som manifoild, andre slitedeler) som har med kjølingen og gjøre.

Så foreløpig så satser jeg på at det bare er noe rusk og at det går ann og "rense" det uten og bytte noen deler.

Men det er vanskelig å si noe før de har sett på det.

Det er bare så typisk at dette skal skje den første ordentlige sesongen jeg har båten =/

Mvh Jonas

Sprekk i blokken er lite sannsynlig, alt tyder på at der er sirkulasjonen på sjøvannsiden som blir hindret et sted. Enten av blåskjell/dritt som har blitt sugd inn gjennom inntaket, eller av biter av en defekt impeller som har fulgt systemet videre og ligger og tetter. Alternativt rust i utløpet til eksosen som tettet hullet. Så med litt demontering, staking og spyling burde det bli bra!

Slike ting skjer i blant når man har båt, så det er bare å venne seg til det! :wink: Det største problemet når man ikke kan skru selv, er at midt på sommeren er det bortimot håpløst å få noen til å skru for seg. Om man er forutseende derimot og sørger for å få arbeidet utført i løpet av høsten/vinteren, byr neste sesong skjelden på store overraskelser...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sprekk i blokken håper jeg ikke det er. Da er det ikke bare at det tar tid å fikse det, men det blir sinnsykt dyrt også =/ Men etter det jeg klarer å lese meg til fra andres erfaringer med denne motoren er det typisk at det skal komme et rustflak, noe dritt fra vannet eller deler av en defekt impeller som tetter kjølingen.

Jeg hadde gjerne skrudd på motoren nå dersom jeg ikke hadde hatt så mye å gjøre på jobb og dersom det var noe bedre plass i motorrommet. Det er så vanvittig trangt der =/

Men satser på at det ikke blir en verkstedregning på over 5.000-10.000 kroner.

Ja, ting skjer med båter, og det som er kjipt er at det stort sett skjer noe galt de ukene/månedene man har om sommeren, da man gjerne skulle brukt båten i stedetfor å la den ligge på land og bli skrudd på.

Men satser på at noen kan få fikset dette relativt kjapt og at det ikke blir allverdens dyrt :smiley:

Takk for svar og hjelp =)

Mvh Jonas

Ja, jeg vil tro det har med vanntilførsel å gjøre, slik at ikke nok vann får kjølet den ned når den begynner å jobbe tyngre, slik at den går varm på høyt turtall. Eller så kan det selvfølgelig være eksosen.

Når jeg kjører båten nå ser jeg at eksosen er rimelig varm fordi det begynner å dampe rundt drevet der eksosen kommer ut. Dette skjer ved at motoren har en varme på 85-95 grader.

Vanligvis skal motoren ha en temp på rundt 65-75 grader. Kjører jeg den i plan nå koker den lett etter 3 minutter.

Så noe galt med kjølingen ett eller annet sted er det.

Hei igjen!

Jeg veit jeg maser en del nå. Men jeg er litt bekymret for at kostnadene bare skal løpe på.

Derfor har jeg noen spørsmål om hva jeg skal be de på verkstedet skal sjekke først, for å prøve og få det så billig som mulig. Jeg har snakket med en del folk nå som har god kompetanse når det gjelder å skru på bilmotorer, og derfor tenkte jeg at jeg kunne høre med dere som er flinke på båtmotorer også =)

Her er mine forslag til hva jeg skal be de om å sjekke:

1. Ta av drevet og sjekke sjøvannsfilteret.

2. Deretter sjekke eksosbendet og finne ut om dette er problemet.

3. Deretter gå gjennom slangene som har med kjølingen og gjøre (dytte opp noe som går gjennom slangene og stake frem og tilbake slik at rusket kanskje kommer ut)

4. Deretter sjekke manifold, om denne kan være problemet.

5. Dersom det ikke er noe av dette, be han om å sjekke vannpumpen.

Om dere har andre forslag til hva jeg skal be de gjøre for å få det så billig som mulig, setter jeg stor pris på forslagene :flag_bp:

Mvh Jonas

Tyter sikkert mye om det samme her jeg nå, men det skal utrolig lite sluring på reima før vannpumpa ikke klarer å levere nok kjølevann.

et par millimeter er nok, så om du strammet reima ytterligere hvis det går ?

Reimene på min "så" også helt bra ut før de ble byttet, men har du sjekket dette er det sikkert i orden :cool:

Da hadde jeg først

1. sjekket sjøvannsfilteret.

2. sjekket eksosbendet.

3. gått over alle slanger som har med kjølingen og gjøre

4. sjekket manifold.

5. byttet "feile" reimer på verksted flere ganger

6. demontert vannpumpen.

7. byttet impeller

:headbang:

Som sakt før mye arbeid for ingenting :headbang:

8. satt på riktige reimer etter nytt verksted-besøk :yesnod: og alt fugerte som før..

Lykke til videre

Redigert av Håreken (see edit history)

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...