Jump to content

Ferskvannskjølt Mercruiser 470 1986 kjøler ikke på høyt turtall.


Merlis

Recommended Posts

Det er nok ganske unødvendig å gjøre all den jobben dersom du ikke tar ut varmeveksleren og sjekker den først.

 

Vanndamp og varmgang er nesten alltid pga for lite vann gjennom veksleren. Da kjøler den greit ved liten belastning, og så begynner det å ryk hvitt ved belastning.

 

Hvis det er rørkjøler er det bare å ta den ut og stake opp. Men ikke bruk harde metaller til å stake med.

Jeg har gjort dette flere ganger med grillpinner av tre, litt solide.

 

merkelig egentlig at så mange begynner å snakke viftereimer og turtall, for så lenge den er nogenlunde intakt og motoren lader er det nesten alltid to enkle ting å sjekke. Impeller og veksler.

 

Tror jeg kan trøste deg med at slike feil nesten alltid er gratis eller billig å ordne :cheers:

Link to post

Hei igjen!

 

Takk for svar folkens! Nå føler jeg faktisk på meg at dette skal gå bra =) Jeg har troen på at det ikke er så inviklet og fikse dette.

 

Bitteliten: Etter det jeg har forhørt meg om skal det være mulig og trykkteste kjølevannsanlegget. Dette er jo kanskje det rimeligste for å finne ut hvor feilen ligger.

 

Håreken: Du har noen gode poeng der. Jeg sjekket bare at reimene virket "OK", men man får jo ikke testet dette ordentlig før man bytter de. (Det er sikkert greit å bytte de samtidig uansett grunnet gammel motor). Så dette kommer jeg til å prøve på =)

 

Amalie 36: Ja, stort sett er det for lite vann gjennom varmeveksleren som gjør at motorene ikke får nok kjøling, og jeg tror feilen ligger i noen slanger rundt varmeveksleren, eller at det er eksosbendet.

 

Høres veldig bra ut at du sier slike feil nesten alltid er gratis eller billig å ordne! :cheers::flag:

 

Da satser vi på å få ordnet dette til mandag eller tirsdag! =)

 

Takker så mye for all hjelp rundt motoren min og ikke minst hjelpen til å roe meg ned pga kostnader =P

 

 

Mvh Jonas

Link to post

Hei

 

Jeg har Mercruiser 165Hk i Draco'n min og det er jo den samme som du har.Jeg hadde det samme problemet i fjor og byttet impeller uten at det hjalp.Leverte den inn hos Walberg Marineservice og der klødde de seg også i huet,men etter å ha søkt litt etter feil så satt de trykkluft på kjølesystemet og POFF sa det så føk det ut en propp :rolleyes: ...dette kunne jeg for pokker ha gjort selv om jeg bare hadde brukt de små grå bittelittegrann før jeg i vill panikk ringte rundt for å få verkstedtime :headbang:

 

Sett trykkluft på og se om du får ut noe..ellers vil jeg anbefale deg å bruke BåtHolm i Halden.De er dyktige på Mercruiser og kommer ut til båten din med servicebil og fikser feilen kjapt...om de har tid da :crazy:

Link to post

Hei Skipsreder'n!

 

Dette var interessant! Veit du hvor i kjølesystemet de blåste? Blåste de fra varmeveksleren og ut? Altså fra varmeveksleren og bakover mot drevet? Hva betalte du for dette? Har lyst til å gjøre dette selv, men må vel uansett ha båten opp fra vannet?

Dersom båten ligger i vannet vil det vel bare "fosse" vann inn i båten når jeg skrur løs slangene og blåser med trykkluft?

 

Det har aldri vært noe tull med motoren før og derfor har jeg stolt 100 % på denne motoren, men brått så skjedde dette. Og det skjedde ekstremt fort. Det eneste jeg merket er at de to siste båtturene jeg hadde begynte den å gå litt varmere enn den hadde gjort før, men jeg tenkte at dette kanskje hadde noe med at sjøvannet også var blitt varmere og at den derfor ikke hadde den lave tempen som den brukte og ha, men på den siste turen jeg hadde så steg gradene dramatisk på bare noen sekunder også koket den.

 

Men jeg kan jo prøve med trykkluft og se om dette kan fungere! Det er verdt en 2-3 timers arbeid dersom det er gratis! =)

 

Walberg er dyktige på Mercruiser de, det samme er som du sier Båt-Holm i Halden. Båten ligger nå på Glomma Båt service på Greåker grunnet at det er de som har hjulpet meg tidligere.

 

Takk for hjelpen!

 

Mvh Jonas

Link to post

Vet ikke hvordan konstruksjonen din er på sjøvannsiden. Om du har eget inntak til sjøvann så stenger du ventilen her først Om det er gjennom drevet kan du kanskje løsne et sted som er over vannlinja og holde slangen høyt slik at vannet ikke kommer inn? Med slange tenker jeg da på kjølevannsslangen fra drevet til motoren. Kanskje du kan sette inn en treplugg i slangen og sikre med et par slangeklemmer også mens du pusler med trykkluften?

Link to post

Jeg er jammen ikke sikker på hvor han blåste når proppen kom.Husker ikke hva det kostet heller,men det var ikke rare greiene.Tror de holdt på 2 timer medregnet båt opp og ut i vannet igjen.Det sikreste er vel å ta båten på land for å gjøre dette,men det kan også gå å gjøre som Bitteliten sier.Om du ikke har henger selv,så kan du leie en hos Hagemaskiner i Skjeberg.De er greie på pris og har som regel en henger inne.

Link to post

Bitteliten: Det jeg veit om konstruksjonen på sjøvannsiden på motoren min er at jeg har en "slange" nærmest som går fra drevet til varmeveksleren. Der er det sjøvann som kommer inn. Så er det den vanlige kjølevannstanken som kjøler motoren som da ligger på toppen. Men jeg vi tro det har noe med slangen fra drevet og til varmeveksleren og gjøre, eller at det er noe dritt i varmeveksleren som gjør at vannet derfra ikke klarer å kjøle ned frostvæsken i den vanlige tanken.

 

Skipsreder'n: Godt å høre at det ikke kostet all verden. Tror jeg lar disse guttene ta seg av akkurat denne jobben. Jeg har ikke egen henger da jeg vanligvis vinterlagrer båten min på glomma båt. Men jeg kunne sjekket hva det kostet å leie en henger for en dag i Skjeberg som du sa, og prøve på dette selv til neste uke. På mandag og tirsdag har jeg faktisk tid til å holde på med båten etter jobb =)

Utfordringen min da vil bli og skru av drevet :giggle:

Har aldri gjort dette aleine før, og har hatt god assistanse av de på glomma båt. Men tror ikke det skal være så veldig vanskelig =)

 

Takk for svar gutter! =)

Link to post
  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...