2nd Trikker'n Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Jeg synes jeg ser det. To båtførere trår vannet midt i en bråte vrakgods. Godt eksempel på to idioter som ikke praktiserer sunn fornuft. Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Jeg ser ikke helt hvordan det skal være mulig å se forskjellen på en 6.9 med (potensielt) hvit rundtlysende og en 6.9 med komplett seilbåtsett på dagtid? Skal motorbåtføreren finne frem kikkerten og se etter mørklagte lanterner for å vite om han selv har vikeplikt eller om det er seilbåtens ansvar å holde av veien? Min egen lille seilbåt er ekstra ille, jeg har nemlig batterilanterner jeg henger ut ved behov, men ellers oppbevarer under dekk. I god sikt fører jeg altså ingen synlige lanterner overhode, i dårlig sikt kan jeg enten føre kun hvitt lys (når jeg er lat) eller montere komplett sett for seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Jeg ser ikke problemet. Du et selv hvilke lanterner du har. Du skal forholde deg deretter. Hvis du bare har en hvit 3600 skal du vise klart at du holder unna. (TTT) Ser klart at noen kan drite i å følge reglene, og det kan være irriterende - men brudd på reglene gir ingen påkjørsrett. Jeg tror ikke noen får medhold i at: "Jeg kunne ikke se at han hadde lanterner, og trodde derfor han var en "regel 43 båt". Du har jo lanternene ombord og fører derfor laterner - hvor du oppbevarer dem har ikke andre noe med. Tror og synser jeg så det suser. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Du har jo lanternene ombord og fører derfor laterner - hvor du oppbevarer dem har ikke andre noe med. Tror og synser jeg så det suser. Den der var vel litt tjukk vel mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Jeg har fulgt denne tråden. Den er absolutt viktig. Etter hvert som jeg har noen år på sjøen/baken er det ansvarsregelen nr 2 som har forrang fremfor de andre reglene. Denne sier at vi skal ivareta alminnelig sjømannsskikk når vi ferdes til sjøss. Dette betyr for meg at motorkraft ombord i en fritidsbåt gir bedre kontroll enn seilbåt under seil. Jeg forsøker alltid å være defensiv i forhold til seilbåter under seil. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Den der var vel litt tjukk vel mvh tuffff Tja, var den det? Vedlegg 1 beskriver hvor lanternene skal plasseres. Betyr det at dersom de ikke befinner seg der, når de ikke vises så vil de ikke "føres" etter regel 43's bokstav? Da jeg var på langtur hadde vi parafinlanterner, for å spare strøm. (hadde kun startbatteri) og om dagen var de stuet bort. Betyr det at vi ikke førte lanterner? (Spørsmålet er akademisk for vi var 32', og i internasjonalt farvann) Husk at min diskusjon gjelder ikke for hva jeg gjør til sjøs, men ene og alene lovens bokstav. Jeg ser heller ikke bort fra at jeg tar feil, men det lærer jeg av. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Tja, etter min oppfatning kan ikke lanterner som ligger i kistebenken sies å "føres", men jeg oppfatter ikke det spørsmålet som viktig i forhold til denne diskusjonen. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Tja, etter min oppfatning kan ikke lanterner som ligger i kistebenken sies å "føres", men jeg oppfatter ikke det spørsmålet som viktig i forhold til denne diskusjonen. Det er viktig fordi det er en vikepliktsmessig forskjell på om man fører rundtlysende hvit lanterne eller komplett seilbåtsett, tilsynelatende gjelder dette også på dagtid. Hvordan skal man oppføre seg mot en båt på dagtid når man ikke aner om denne vil føre rundtlysende hvit eller komplett sett når mørket faller på? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Hvordan skal man oppføre seg mot en båt på dagtid når man ikke aner om denne vil føre rundtlysende hvit eller komplett sett når mørket faller på? Jeg ser ikke problemet. Du vet selv hvilke lanterner du har. Du skal forholde deg deretter. Hvis du bare har en hvit 3600 skal du vise klart at du holder unna. (TTT) Ser klart at noen kan drite i å følge reglene, og det kan være irriterende - men brudd på reglene gir ingen påkjørsrett. Jeg tror ikke noen får medhold i at: "Jeg kunne ikke se at han hadde lanterner, og trodde derfor han var en "regel 43 båt". Du har jo lanternene ombord og fører derfor laterner - hvor du oppbevarer dem har ikke andre noe med. Tror og synser jeg så det suser. Jeg gjentar meg selv - inntil noen hevder annerledes. Så, møter du en seilbåt, som ikke holder unna - så må du formode at den "har lantener" uansett hvor liten den er. Tror ikke jolleseilerene er noe særlig glad i min måte å lese reglene på. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 (redigert) For å gjøre forvirringen komplett. Vil ikke reglene gå etter hvilke lanterner en er pliktig å føre? Det går meir på lenge og fartøytype/bruk, ikke hva som tilfeldigvis er montert ombord? OT. Å vere tydelig og forutsigbar i navigeringen, er det beste middel for å unngå nestenulykker. Å stå på krava, til the bitter end, er en sikker måte til å få høyt blodtrykk. Redigert 22.Juni.2010 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Penny Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 For å gjøre forvirringen komplett. Vil ikke reglene gå etter hvilke lanterner en er pliktig å føre? Det går meir på lenge og fartøytype/bruk, ikke hva som tilfeldigvis er montert ombord? Nei, regel 43 spesifiserer at det dreier seg om hvilke lanterner man fører, som igjen gjør det litt interessant når man kan velge fritt mellom ulike sett. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 trenger det å gjøres så vanskelig til hverdags holder det ikke med litt vanlig omtenksomhet og folkeskikk jeg har hatt seilbåt og har nå motorbåt, men tilhører ingen av leirene. men det er en liten andel av seilbåtene som oppfører seg som tullinger med å krysse gjennom trange sund. hvis det er en mindre seilbåt , ser jeg om påhengeren bak mangler og tar ekstra hensyn. hvis det er en stor seilbåt blir jeg inderlig forbanna, og regner skipperen inn i samme drittsekk kategori som hekksjø generaler og lavtflyende idioter i overmotoriserte RIb etc Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Så hva burde seilbåten ha gjort? Jeg blir mer og mer oerbevist om at det får du, eller jeg, aldri svar på, selv ikke av de som lever av å lære folk til å oppføre seg slik at det ikke skjer en ulykke såvel som de som lever av å rydde opp etter at det allikevel har skjedd! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hekksjø Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 (...) holder det ikke med litt vanlig omtenksomhet og folkeskikk (...) Jo, det gjør det nok. Men man kan fint komme i slike situasjoner at man har klar vikeplikt overfor både tullinger som krysser, halvplanere med hekksjø etter seg og overmotoriserte lavtflyvere. Og gjør man det, skal man faktisk vike. Lar man vikeplikten bli en vurderingssak fra situasjon til situasjon, kan det fort bli veldig farlig, tror jeg. Jeg mener forøvrig å ha vært i oppriktig god tro når jeg helt til det øyeblikk da jeg leste omtalen av Sjøfartsdirektoratets svar om småbåter, har vært helt sikker på at slike fartøyer skulle fremføres på dagtid etter alle vanlige sjøveisregler - helt på linje med et hvilket som helst større fartøy. Og jeg innbiller meg at jeg er i selskap med veldig, veldig mange. Hvis SD fullt og helt mener at det stiller seg anderledes, må de rykke raskt ut og kunngjøre med store bokstaver hvordan det er og hvordan vi skal oppføre oss i småbåt. Og så må de ta kravet om regelendring fra KNBF opp til behandling så bråsvint som det lar seg gjøre. Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
ahamm Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Mener du at folk som kanskje ikke har råd til annet en en liten seilbåt uten hjelpemotor, som f. eks. ungdom, skal utestenges fra enkelte områder på grunn av at motorbåtførere ikke kan forulempes med å måtte lære seg sjøveisreglene, samt hvordan man manøvrerer sin båt ? Kan ikke se annet enn at selv denne killingen har god plass til en brakett med hjelpemotor. Det kan man skaffe seg til 5000 brukt, så økonomi er ikke et tema her. Tror de fleste ungdommer med båt kan klare å spare opp en slik sum. Jeg er sterkt for båtførerbevis for alle, ikke med unntak slik det er i dag. Å krysse slik gjennom ett sterkt traffikert smalt sund vil jeg anse som like hensynløst som å gå med en 30 fot halvplaner i 10 knop i samme situasjon. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Jernbåten Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Jernbåten hadde en artig situasjon for et par uker siden. Jeg kom for motor sydover i Norskerenna (ved Strömstad). Der er det et sund med to staker man helst bør gå imellom. Avstanden mellom dem kan være såder 50 meter. Her er det mye trafikk. Vinden var SW, lett vind. På lang avstand så jeg en seiler seilte for S-gående mellom stakene. Rett etter passering foretok seileren en kuvending, et kryss og deretter en kuvending. Det er en liten bukt der disse noe underlige manøvrene ble foretatt. Jeg nærmet meg stakene, og la meg så langt mot min SB stake som mulig. To motorbåter kom i korrekt fart sydfra og skulle mellom stakene. Bak meg kom to motorbåter som tok meg igjen, min fart var 5- til 6 knop. En daycruiser tråklet seg mellom motorbåtene som kom bak meg, uten at dennes fart neppe var mer enn 15- til 20 knop. Seileren med kuvendingene hadde plutslig bestemt sin kurs, og kom for god fart opp mellom stakene. Posisjonen var nå slik at den, for å nå maks høyde, seilte diagonalt over kurslinjene til de 6 motordrevne fartøyene som mer eller mindre møttes i tranga. De to som kom bak seileren sydfra, fulgte denne hakk i hæl. Daycruiseren hadde tråklet seg ferdig og var ute av bildet. Jernbåten lå kloss i grunnene og kursen var slik at jeg ville subbe min SB stake. Seileren holdt stø kurs rett mot min BB baug. Ikke ville jeg gå på grunn. Ikke ville jeg legge meg på kryssende kurs for nordgående motorbåter. Forholdet var slik at seileren var det rimeligste alternativet å bulke med, derfor holdt jeg kursen. Plutslig ble det liv og røre ombord i seileren. Bestefar var ute og lærte barnebarnet (ca. 13 år dette barnet) å seile. Bestefar var så forbanna (sjelden svensker oppfører seg slik) at han holdt på å få anfall de tre sekunedene det tok for båtene å passere hverandre. Seileren var på ca. 32 fot, og hadde naturligvis innenbordsmotor. Det er i slike situasjoner jeg har problem med vikeplikten. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Jeg vil "for the record" ikke ha noen mening om hva seiljollen skulle eller ikke skulle ha gjort under de aktuelle omstendigheter. Det er for mange variabler på den faktiske side til at det er mulig å mene noe fornuftig. Skal jeg spekulere, så har jeg mest sans for Mulligans synspunkt. Og jeg mener bestemt at en motorbåtfører som ikke "vet" hva seilbåter "driver med", burde finne noe annet å bruke fritiden sin på. Ferdsel på sjøen er, på samme måte som i veitrafikken, et samarbeidsprosjekt. It takes two to tango. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Skal jeg spekulere, så har jeg mest sans for Mulligans synspunkt. Med andre ord denne? Da må det være klinkende klart at motorbåten har vikeplikt. Jamen godt at dette er klinkende klart! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Jeg skjønner ikke at man absolutt skal seile i trange farvann. Jeg mener dette bryter flere sjøveisregler. Dog skal man selvsagt vise hensyn til hverandre. Regel 6. Sikker fart Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold. . Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Begynner det å nærme seg en enighet her nå? :) Seilbåter er altså transseksuelle, går den uten seil men med motor og full lanternepakke, så skal den behandles som likemenn. Eller seilbåten kan ikle seg seil, som en kjole, og blir dermed en dame fra "Øvre Singsaker" og vi skal bukke og nikke, holde døren åpen og stå igjen på utsiden og vente på at damen har passert, selv om "damen" er for bred over hekken til at man i det hele tatt kan stå i nærheten av døren. Går derimot seilbåten uten seil, med motor og kun 360 graders lanterne, kan vi behandle den som en liten tøs? -jeg ble jækla fornøyd med den sammenligningen... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 En Killing er som vist på et bilde her en mindre seilbåt (18 fot omtrent) som kun unntaksvis benyttes til turer over lengre distanser med overnattinger. Tror den mest vanlige bruken av denne type båt er som koseturer på fjorden/skjærgården og kanskje med utgangspunkt en hytte et sted ved kysten? Det betyr i så fall at båten ligger i bøye/brygge ved en hytte/landsted og i Oslfjorden har disse hyttene den ubehagelige uvane å ligge i områder hvor farvannet kan være trangt (også kalt skjærgård) så på basis av de mange veloverveide innleggene her så bør dette i praksis bety at denne type båt, seiljolle, burde forbys da de avstedkommer ubehag for de mange motorbåter utstyrt med doble motorer og pysevisper i hue og ræva for det er så vanskelig å manæøvrere disse i trange farvann! Ja, det er mulig å utstyre en slik båt, Killing, med en hjelpemotor, men mitt spørsmål til de som foreslår og anbefaler (?) dette, har dere noen gang seilt en slik båt for ikke si en slik båt utstyrt med en påhenger som kan monteres på brakett, men ikke når man seiler? Noen tanker om hvor man oppbevarer en slik motor, bensintank osv når denne ikke er i bruk? Da jeg i mange år har benyttet en nokså tilsvarende båt, en BB11, og denne også hadde en slik brakett/liten påhenger så vet jeg hva dette innebærer i praksis. Noen som også forventer at seilbrett skal utstyres med motor og/eller forbys brukt i skjærgården? Hva med et kurs i manøvrering av egen båt eller la båten bli liggende i båsen sin permanent? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Trykkern Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Tror den mest vanlige bruken av denne type båt er som koseturer på fjorden/skjærgården og kanskje med utgangspunkt en hytte et sted ved kysten? Det betyr i så fall at båten ligger i bøye/brygge ved en hytte/landsted og i Oslfjorden har disse hyttene den ubehagelige uvane å ligge i områder hvor farvannet kan være trangt (også kalt skjærgård) så på basis av de mange veloverveide innleggene her så bør dette i praksis bety at denne type båt, seiljolle, burde forbys da de avstedkommer ubehag for de mange motorbåter utstyrt med doble motorer og pysevisper i hue og ræva for det er så vanskelig å manæøvrere disse i trange farvann! Bingo!!! Enkelte her mener at alle som seiler skal/må gjøre dette langt til havs. Hvis ikke er de "drittsekker". Hvem skal forresten bestemme hvor og når det greit å seile? Greit, jeg ser at finns tid og sted hvor det å sette seil vil medføre unødvendig irritasjon og farlige situasjoner, det er lov å bruke hodet, men reglene MÅ være klare slik at det ikke er opp til enkelte båtfører å bestemme når det skal vike for seilbåter under seil eller ikke. Og inntil regelene er endret på dette punkt, ser ikke jeg en annen løsning for motorbåtfolket enn gi plass/vike for "drittsekkseilerene" Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Jeg skjønner ikke at man absolutt skal seile i trange farvann. Jeg mener dette bryter flere sjøveisregler. Dog skal man selvsagt vise hensyn til hverandre. Bare en saksopplysning: Killingen dette handler om "bor" og har brygga si sånn omtrent midt i sundet, så noen ganger må den rett og slett igjennom det trangeste stedet. Det ligger andre små seiljoller fortøyd der også, og de er også ute på tur en rekke ganger iløpet av sommeren. Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
dhjerp Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Den siste motorbåten, som altså så vidt jeg kunne se, beholdt kurs og fart uten å vike, lå vel omtrent midt i løpet - muligens noe over mot venstre. Hadde han gira litt mot sin styrbord, hadde det kanskje gått bra, for seilbåten var kommet ganske langt over på sin egen styrbord før det plutselig måtte bli: storseilet bråfort ned og roret hardt styrbord (og rett i svaberget). De lå altså an til å møte hverandre greit om styrbord som rett og riktig er - det hadde gått fint hvis motorbåten bare hadde slakka litt og styrt litt styrbord. En litt merkelig diskusjon og situasjon. Er hendelsesforløpet slik du beskriver det, er det vel liten tvil om at motorbåtføreren har utvist både dårlig sjømannskap og dårlig bedømmelse av situasjonen uansett hva sjøveisreglene sier? Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 En litt merkelig diskusjon og situasjon. Er hendelsesforløpet slik du beskriver det, er det vel liten tvil om at motorbåtføreren har utvist både dårlig sjømannskap og dårlig bedømmelse av situasjonen uansett hva sjøveisreglene sier? Ja, det er godt mulig det. Men det er først og fremst hvordan reglene egentlig skal tolkes, jeg er ute etter. Poenget mitt helt til å begynne med var jo at motorbåtføreren kanskje var i helt god tro og "visste" at seilbåten måtte vike for ham (liten båt uten synlige lanterner osv.). Mens seilbåtskipperen på sin side "visste" at motorbåt i fullt dagslys skal holde av veien for seilende seilbåt. Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.