Mulligan Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Vi kan ikke ha det slik. At alle førere av motorbåter har ei liste klistra opp på "dæsjbordet" som lister opp alle seilbåter de har lov å kjøre på, og hvilke de ikke har lov å kjøre på. Vi kan heller ikke ha det slik at en Maxi 68 under seil har vikeplikt for en Nidelv 24 i norsk farvann, men det er omvendt alle andre steder. Regel 43 bekrefter det gamle ordtaket om at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Skjønner egtentlig ikke hva som er problemet i disse tilfellene... Og skjønner ikke hvorfor Kongelig norsk småbåtforbund vil ha regelendring! Problemet er vel at folk ikke gidder å sette seg inn i "de internasjonale sjøveisreglene for å forebygge sammenstøt" Den regelen som alle båtførere bør bite seg merke i, er Regel 2 Ansvar! Når det gjelder seilfartøy i møte med et maskindrevet fartøy er vel ordlyden temmelig klar: Regel 18: Ansvar mellom fartøy- Untatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet: skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for- et seilfartøy! Enkelt og greit. Altså skal et maskindrevet fartøy holde av veien for seilfartøyet. (dog er det vel enkelte seilbåteiere som har seil oppe, og som benytter seg av maskinkraft, i den tro at maskindrevne fartøy skal vike. Det seildrevne fartøyet regnes IKKE som et seilfartøy, dersom det det bruker maskinkraft, selv om seil er oppe) Videre- Regel 16- Ethvert fartøy som skal holde av veien for et annet skal såvidt mulig i god tid utføre en markert manøver for å holde godt klar.I trådens første innlegg, mener jeg at det maskindrevne fartøyet burde ha gitt plass evt stoppet opp for å gitt seilfartøyet tid og plass for å navigere gjennom den trange leia. (man må huske at man selv kan ta forholdsregler for å unngå sammenstøt, i henhold til god sjømannskikk)I tillegg har vi en særnorsk regel (det er viktig å sette seg inn i et lands særregler, dersom man seiler i utlandet)som mange båteiere bør legge merke til: Regel 44 Ansvar mellom fartøy: Lystfartøy og åpne båter som drives frem med seil årer, eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger OG ANNEN NYTTETRAFIKK (YRKESFARTØY) når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Reglene er ganske greie bare man tar seg tid til å sette seg inn i de! Det er også viktig å bemerke seg ordlyden "i henhold til god sjømannskikk" På havet er INGEN helt fritatt skyld ved et sammenstøt, da man selv kan ta forhåndsregler for å unngå sammenstøt.OG HUSK: ER MAN I TVIL OM DET ER FARE FOR SAMMENSTØT; SKAL MAN REKNE SOM OM DET ER FARE FOR SAMMENSTØT!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.