Jump to content

Hvordan koble rele for glødeplugger?


hegra

Recommended Posts

rele.jpg

Da spenningstapet ved gløding var skyhøyt ønsker jeg i stedet og benytte et rele som jeg setter nær motor og batteri. Jeg kjøpte dette, men stusser litt med koblingen. De to mutterene er jo en til glødepluggene og en til batteri +. De to flatstiftene er vel en til batteri -(gods) og en til glødeknappen ved førerplass.

Men så er det disse tallene på releet jeg undres over. Hva betyr de og hvordan kobles det riktig ? Trodde det virket hvis jeg koblet slik jeg har beskrevet, men er litt usikker.

Link to post

Har det egentlig noe å si hvilken som går til pluss og hvilken til minus? Er det ikke bare en krets som er brutt og en krets som går på spolen?

Synes forresten dette releet er litt for enkelt til å brukes som gløderé. Skal du ikke ha en krets som koples inn fra temperaturgiveren? For å bestemme glødetid?

Link to post

Grunnen til å advare var fordi det ikke alltid er slik med likestrøms magnetventiler. (som jeg kjenner best) Der kan man brenne spolen om man bytter + og -

Har aldri giddi å sette meg inn i innmaten på hverken likestrømsreleer eller magnetventiler. Følger bare skjema

 

Hvis det er som du sier er det bare å koble slik jeg sa i innlegg 2

Link to post
85 og 86 kan bytte på pluss og minus uten at det gjør noe.

Det samme gjelder også for 30 og 87.

Der finst rele med ein diode over spolen, for å slokka overspenningar i det øyeblikket den vert avslått. På desse relea er det vesentlig at + og - kjem på rett plass.

Desverre er eg ikkje i stand til å svara på kven som er kven i øyeblikket.

 

Magne

Link to post

Nå er releet koblet etter anvisning fra Pathfinder i innlegg 2, og det funker. Det fulgte ikke med noen monteringsanvisning og han som fant det fram var også usikker på om det hadde noen betydning. Jeg kjører sikring på strømmen fra glødeknappen, men det hjelper vel kanskje ikke på det som Dinamo skriver. Strømmen fra batteri+ og til pluggene er usikret. Prøvde med 30 amp sikring på det gamle opplegget, men den røyk straks.

Jeg ville nødig ha en usikra krets opp i instrumentpanelet til glødeknappen og derfor dette releet. Startreleet (tenningsnøkkel) går greit med 25 amp sikring (foreløpig) så nå er det ingen usikra kurser i kabelsalaten på instrumentene, og spenningsfallet regner jeg med og ha redusert betydelig da det ikke var rele før. Hadde ikke multimeteret for hånden i kveld, men skal måle en annen gang.

Skulle noen finne svaret på riktig kobling og om det har betydning er jeg fremdeles takknemlig for svar. :smiley:

Svaret fra Bjørnøy kom mens jeg knotet på tastaturet, og jeg håper det er riktig. Takker og bukker igjen. :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

På min 1977 mod OM636 motor er glødestrømmen ca 50 A via nøkkel. ...

 

Jeg har også Sandvik 25AC 1977 modell med samme motor. Gode gamle OM636'en min går som bare det etter at vi hadde den ute og gikk over den for noen år siden. Når dette ble gjort så kommenterte min onkel at han synes det var noe høyt spenningstap/dårlig gløding og gjorde noen endringer på opplegget for gløding. Hvis det er av interesse så kan jeg høre med han om han husker hva som ble gjort.

 

Jeg har ikke hatt noe problemer med å få startet motoren etter at denne endringen ble gjort.

 

Det er selvfølgelig veldig interessant med erfaringsdeling om Pathfinder med samme motor som meg kjøper og monterer et slikt rele som trådstarter henviser til.

Link to post
rogeri : lurer på om et "standard" biltema-rele på 30 A vil klare jobben som gløderele.
Det høres svakt ut. Selv om du har bare to plugger eller kanskje det er et glødeelement i innsuget, er vel 30 amp. for lite. Fant ikke ut hvor mange amper mine 4 plugger er på, men det ser ut til at det holder så langt. Du finner det kanskje ut på det gamle releet, hvis det er orginalt med rele på din, eller i brukermanualen.

Det jeg kjøpte var på noe som er kombinert verksted/butikk. Vi fant ikke kraftig nok i butikken, men på verkstedet hadde de tilfelgvis ett enslig liggende. Bildet har jeg tatt selv.

FrodeS : Når dette ble gjort så kommenterte min onkel at han synes det var noe høyt spenningstap/dårlig gløding og gjorde noen endringer på opplegget for gløding.

Nå er ikke rele orginalt på min motor heller. God spenning til pluggene får man med tilstrekkelig kabeltverrsnitt, gode kontakter, og nøkkel eller knapp som tåler høy amper. Det var i utgangspunktet det jeg hadde tenkt å utbedre, men fant fort ut at rele var like greit. Grunnen til det finner dere lengre tilbake i tråden.

Nå slipper jeg unna med 5-10 sekunders gløding mot før ca 1/2 minutt. Det kunne jeg nok klart ved å skifte til tykkere kabel og glødeknappen også da den alene stod for mye av spenningstapet, men det ble altså rele. Releet må jo ha skikkelig kabel det også, men bare mellom batteri, rele og til pluggene. :smiley:

 

Vil jo bare pressisere at releet i seg selv ikke gir høyere spenning. Det er jo bare en fjernstyrt av/på bryter.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...