hegra Startet 21.Juni.2010 Del på Facebook Startet 21.Juni.2010 Da spenningstapet ved gløding var skyhøyt ønsker jeg i stedet og benytte et rele som jeg setter nær motor og batteri. Jeg kjøpte dette, men stusser litt med koblingen. De to mutterene er jo en til glødepluggene og en til batteri +. De to flatstiftene er vel en til batteri -(gods) og en til glødeknappen ved førerplass. Men så er det disse tallene på releet jeg undres over. Hva betyr de og hvordan kobles det riktig ? Trodde det virket hvis jeg koblet slik jeg har beskrevet, men er litt usikker. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 (redigert) 30 inn på batteriets plusspol 87 inn på glødepluggene 86 på ledningen fra tenningslåsen (håper jeg ikke bytter om på polariteten) 85 til Jord/ minus ( samme forbehold som på 86) Redigert 21.Juni.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Jøss det var raskt svar. Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Bare sjekk om det er 85 eller 86 som skal ha + respektiv - Det burde stå i installasjonsveiledningen til rellet og kjenner jeg ekspertene rett er nettopp 85 og 86 en slags standard som er selvforklarende. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Har det egentlig noe å si hvilken som går til pluss og hvilken til minus? Er det ikke bare en krets som er brutt og en krets som går på spolen? Synes forresten dette releet er litt for enkelt til å brukes som gløderé. Skal du ikke ha en krets som koples inn fra temperaturgiveren? For å bestemme glødetid? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 (redigert) 85 og 86 kan bytte på pluss og minus uten at det gjør noe. Det samme gjelder også for 30 og 87. Redigert 21.Juni.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Pathfinder Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Grunnen til å advare var fordi det ikke alltid er slik med likestrøms magnetventiler. (som jeg kjenner best) Der kan man brenne spolen om man bytter + og - Har aldri giddi å sette meg inn i innmaten på hverken likestrømsreleer eller magnetventiler. Følger bare skjema Hvis det er som du sier er det bare å koble slik jeg sa i innlegg 2 Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 85 og 86 kan bytte på pluss og minus uten at det gjør noe.Det samme gjelder også for 30 og 87. Der finst rele med ein diode over spolen, for å slokka overspenningar i det øyeblikket den vert avslått. På desse relea er det vesentlig at + og - kjem på rett plass. Desverre er eg ikkje i stand til å svara på kven som er kven i øyeblikket. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 (redigert) Det er ikke diode i dette releet. Da vises det på skjemaet. Samme hva som er pluss og minus av 86 og 85 på dette releet. Redigert 21.Juni.2010 av Bjørnøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 (redigert) Nå er releet koblet etter anvisning fra Pathfinder i innlegg 2, og det funker. Det fulgte ikke med noen monteringsanvisning og han som fant det fram var også usikker på om det hadde noen betydning. Jeg kjører sikring på strømmen fra glødeknappen, men det hjelper vel kanskje ikke på det som Dinamo skriver. Strømmen fra batteri+ og til pluggene er usikret. Prøvde med 30 amp sikring på det gamle opplegget, men den røyk straks. Jeg ville nødig ha en usikra krets opp i instrumentpanelet til glødeknappen og derfor dette releet. Startreleet (tenningsnøkkel) går greit med 25 amp sikring (foreløpig) så nå er det ingen usikra kurser i kabelsalaten på instrumentene, og spenningsfallet regner jeg med og ha redusert betydelig da det ikke var rele før. Hadde ikke multimeteret for hånden i kveld, men skal måle en annen gang. Skulle noen finne svaret på riktig kobling og om det har betydning er jeg fremdeles takknemlig for svar. Svaret fra Bjørnøy kom mens jeg knotet på tastaturet, og jeg håper det er riktig. Takker og bukker igjen. Redigert 21.Juni.2010 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 På min 1977 mod OM636 motor er glødestrømmen ca 50 A via nøkkel. Ville nok være enda høyere om jeg kjørte via relee slik som du. Hvor kjøpte du releet? Har ikke funnet noe på Biltema Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 eks: http://www.bema.no/product/2159724/ Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Takker og bukker Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 Har anskaffet en nr.2 båt (Polarsnekke med 2 sylindret Mitsubishi Sole diesel 14 HK). Må ha nytt rele for gløding av motor og lurer på om et "standard" biltema-rele på 30 A vil klare jobben som gløderele. Dette releet skal så koples over "glødestillingen" på tenningslåsen. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeS Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 På min 1977 mod OM636 motor er glødestrømmen ca 50 A via nøkkel. ... Jeg har også Sandvik 25AC 1977 modell med samme motor. Gode gamle OM636'en min går som bare det etter at vi hadde den ute og gikk over den for noen år siden. Når dette ble gjort så kommenterte min onkel at han synes det var noe høyt spenningstap/dårlig gløding og gjorde noen endringer på opplegget for gløding. Hvis det er av interesse så kan jeg høre med han om han husker hva som ble gjort. Jeg har ikke hatt noe problemer med å få startet motoren etter at denne endringen ble gjort. Det er selvfølgelig veldig interessant med erfaringsdeling om Pathfinder med samme motor som meg kjøper og monterer et slikt rele som trådstarter henviser til. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2010 (redigert) rogeri : lurer på om et "standard" biltema-rele på 30 A vil klare jobben som gløderele.Det høres svakt ut. Selv om du har bare to plugger eller kanskje det er et glødeelement i innsuget, er vel 30 amp. for lite. Fant ikke ut hvor mange amper mine 4 plugger er på, men det ser ut til at det holder så langt. Du finner det kanskje ut på det gamle releet, hvis det er orginalt med rele på din, eller i brukermanualen.Det jeg kjøpte var på noe som er kombinert verksted/butikk. Vi fant ikke kraftig nok i butikken, men på verkstedet hadde de tilfelgvis ett enslig liggende. Bildet har jeg tatt selv. FrodeS : Når dette ble gjort så kommenterte min onkel at han synes det var noe høyt spenningstap/dårlig gløding og gjorde noen endringer på opplegget for gløding. Nå er ikke rele orginalt på min motor heller. God spenning til pluggene får man med tilstrekkelig kabeltverrsnitt, gode kontakter, og nøkkel eller knapp som tåler høy amper. Det var i utgangspunktet det jeg hadde tenkt å utbedre, men fant fort ut at rele var like greit. Grunnen til det finner dere lengre tilbake i tråden. Nå slipper jeg unna med 5-10 sekunders gløding mot før ca 1/2 minutt. Det kunne jeg nok klart ved å skifte til tykkere kabel og glødeknappen også da den alene stod for mye av spenningstapet, men det ble altså rele. Releet må jo ha skikkelig kabel det også, men bare mellom batteri, rele og til pluggene. Vil jo bare pressisere at releet i seg selv ikke gir høyere spenning. Det er jo bare en fjernstyrt av/på bryter. Redigert 6.September.2010 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.